Lezersvraag: hoe kan ik meer klanten aantrekken?

Marketingexpert Corné ter Maten geeft dit keer antwoord op de lezersvraag van Lisa, zij wil graag meer klanten aantrekken. Corné is oprichter van Netbeauty, het enige marketingbureau in Nederland dat zich 100% specialiseert in de beautybranche. In zijn blog op Nailed It Magazine geeft hij antwoord op lezersvragen. Heb jij een vraag voor Corné? Mail jouw vraag naar info@naileditmagazine.nl.

Hallo,
Ikzelf ben 25 jaar dit jaar word ik 26 jaar, en ik heb een nagelsalon met nog andere dingen die ik doe. Ik werk nu zelfstandig in bijberoep, maar zou er graag mijn hoofdberoep van willen maken. Ik ga nu ook wimperextensions leren plaatsen en ik hoop dat dit goed draait. Ik maak veel reclame maar heb niet zoveel klanten… kunnen jullie mij daarbij helpen?
Mvg, Lisa

Hoi Lisa,

Leuke vraag, daar kan ik je zeker mee helpen! Althans, ik zal je mijn marketingadvies geven waar je vervolgens zelf mee aan de slag kunt. Het belangrijkste probleem dat ik lees is dat je al een hoop reclame maakt, maar nog niet zoveel klanten hebt. Dat klinkt als een typisch marketingprobleem. Voordat we verder gaan, zal ik eerst eens toelichten wat “marketing” nou eigenlijk inhoudt.

Voor veel nagelstylisten is marketing gelijk aan het maken van reclame. In de praktijk is marketing echter veel meer dan dat. Simpel gezegd is marketing niet enkel het maken van reclame, maar álles dat je doet om meer te verkopen. Dus ook het kiezen van je behandelingen en producten, het bepalen van je tarieven, het bepalen van de doelgroep waarop je je richt, de locatie die je kiest, enzovoorts.

Een goede basis 

Wat ik in de praktijk vaak zie gebeuren, is dat nagelstylisten direct aan het promoten slaan en daarmee een aantal hele belangrijke stappen overslaan. Zolang je promotie geen solide basis heeft kun je echter promoten wat je wilt, maar zal het resultaat nooit top zijn. Laten we daarom eerst eens een stapje teruggaan.

In de basis draait alles om vraag en aanbod. Met welke problemen loopt je doelgroep, waarvoor op dit moment nog geen oplossing is? Kijk eens goed om je heen. Zijn lange wimpers hot, maar kan men daarvoor nergens in de omgeving terecht? Dan is dat een mooie kans om wimperextensions in je aanbod op te nemen. Hoor je vriendinnen vaak klagen dat hun nagels zo snel beschadigen? Dan kun je daarop inspelen door gellak-behandelingen aan te bieden.

Inspelen op problemen

Zakelijk gezien is het niet aan te raden om een behandeling in je aanbod op te nemen om vervolgens pas te ontdekken of er vraag naar is. Door te beginnen met het vaststellen van een probleem (of kans) en daarop in te spelen, voorkom je dat je straks een mooi aanbod hebt waar in de praktijk bijna geen vraag naar blijkt te zijn.

Denk daarnaast eens goed na over de positionering van je bedrijf. In de directe omgeving van je salon zijn ongetwijfeld meer nagelsalons gevestigd. Op het moment dat iemand behoefte heeft aan een behandeling, kan ze dus bij verschillende salons terecht. Wat maakt dat zo iemand specifiek voor jou moet kiezen? Waarvoor kan men bij jou terecht, dat géén van je concurrenten kan bieden?

Je positie 

Dit kan een behandeling zijn die jij als enige aanbiedt, maar dat is een weinig solide basis. Op het moment dat je concurrent die behandeling ook gaat aanbieden, ben je tenslotte in één klap je onderscheidend vermogen kwijt. Beter is het daarom om je bijvoorbeeld te positioneren als nagelsalon voor het hogere segment, als nagelsalon voor hippe twintigers, als nagelsalon voor drukke zakenvrouwen of bijvoorbeeld als nagelsalon waar men terecht kan om ook even heerlijk te ontspannen.

Veel nagelstylisten vinden het eng om zo’n positie in te nemen. Jezelf duidelijk positioneren betekent tenslotte ook dat bepaalde klanten buiten de boot gaan vallen (een nagelsalon voor hippe twintigers zal weinig 50-plussers aantrekken). Besef je echter goed dat jezelf niet positioneren veel gevaarlijker is. Op die manier geef je namelijk geen enkele klant een reden om voor jou te kiezen en verplicht je klanten om puur naar de tarieven te kijken, waar enkel de allergoedkoopste salon bij gebaat is – tot een andere salon besluit om nóg goedkoper te gaan werken, enzovoorts.

De behoefte 

Kijk dus goed waar behoefte aan is, combineer dat met wat je zelf leuk vindt en maak hierin je keuze. Op het moment dat je concrete problemen gaat oplossen en je doelgroep een overduidelijke reden geeft om specifiek voor jou te kiezen, zul je zien dat het effect van je reclame véle malen groter wordt en je klantenkring alsmaar zal groeien.

Veel succes, en vooral ook een hoop plezier met het ondernemen!

Wil je meer klanten aantrekken met je salonwebsite? Vraag bij Netbeauty een gratis quickscan aan en ontvang handige tips waarmee je direct aan de slag kunt!

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? 

Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief of word lid van onze community en lees nog meer artikelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *