3 redenen om afscheid te nemen van een klant

column

Bijna elke nagelstylist heeft er wel één gehad. Een terugkerende klant die al je energie opslurpt, het beter weet, altijd klaagt, te laat komt of waar je je in het geheel niet lekker bij voelt. Je ziet er als een berg tegenop als er weer gebeld wordt voor een afspraak en kunt niet wachten tot het voorbij is. Dit is waarom afscheid nemen in die gevallen vaak beter is. 

Tijd is geld

Afscheid nemen van een klant heeft natuurlijk direct financiële consequenties. Maar als deze klant jou veel tijd kost omdat je vaak onnodige berichten moet beantwoorden, afspraken moet verzetten of dat je in tijdnood komt omdat de klant te laat komt, dan kost dit jou ook tijd en dus geld. Je zult merken dat door deze klant los te laten je meer tijd overhoudt die je aan positieve zaken kunt besteden en aan klanten die jou en je salon wel waarderen.

Bewaak je mindset

Negativiteit kost veel energie. Als jij je niet goed voelt is dat ook niet goed voor jouw salon. Als de verhouding uit balans raakt en je na een behandeling compleet leeg bent is dat een duidelijk signaal, dan kan het een goede keuze zijn om afscheid te nemen. Er komt vaak iets beters voor in de plaats als je durft los te laten. Om te beginnen dat jij je na dat besluit meteen lichter en beter voelt. Door jouw grenzen te bewaken groei je als ondernemer en groeit je salon vanzelf mee.

Je ideale klant koesteren

Deze klant is duidelijk niet jouw ideale klant en past niet bij jouw salon. Een negatieve klant kan ook jouw imago schaden door na elke afspraak negatief over je te praten. Door afscheid te nemen is het risico op meer conflicten met deze klant weg. Dat geeft niet alleen rust maar draagt ook bij aan jouw positieve imago. Je hoeft niet alles te accepteren van klanten. Het is goed om voor jezelf een duidelijk beeld te hebben van het soort klanten dat je in de salon wilt en daar ook naar te handelen.

Lees ook:

Hoe neem je afscheid?

Afscheid nemen is nooit makkelijk. Als je ervoor kiest om afscheid te nemen doe dit dan op een positieve, professionele manier. Uit geen kritiek of beschuldigingen. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat je je niet prettig voelt bij de communicatie of klantrelatie en je graag een andere salon adviseert die meer op haar wensen aansluit. Wees gewoon eerlijk, dat is altijd het beste.

Je zult merken dat door het bewaken van je grenzen en het verwijderen van negativiteit in je salon, je groeit als ondernemer en de deur naar succes vanzelf verder open gaat! 

Irene Tromp is copywriter voor de Beauty & Lifestyle branche. Met haar bedrijf Copywritecat schrijft ze teksten voor ondernemers die zich sterk willen positioneren en meer klanten willen trekken. Met een verleden als saloneigenaar en business developer bij Pronails kent ze de nagelbranche als geen ander. Voor Nailed It Magazine schrijft ze elke donderdag een column over hoe je je salon kunt laten groeien met sales, marketing & salonmanagement.

Schrijf je in en ontvang het laatste nieuws, acties en tips.

We sturen je geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer info.