De vijl: van ziekteverwekker tot verkooptool 

column

Het is een van de meest essentiële instrumenten voor elke nagelstylist: de vijl. Het lijkt in de wereld van nagelstyling waar hygiëne hoog in het vaandel staat vanzelfsprekend dat klanten bij elke behandeling een nieuwe vijl krijgen. Toch gebeurt het nog te vaak niet. Daarom staan we nog even stil bij de kracht van de vijl. Hij kan alles mooi maken, maar ook gevaarlijk zijn.  

De vijl als ziekteverwekker

Een schone en frisse salon is natuurlijk belangrijk. Maar vergeet niet het vuil dat je niet kunt zien. Een vijl kan nogal wat bacteriën en infecties overdragen. Als een vijl wordt gebruikt bij meerdere klanten, is er risico op overdracht van ziektekiemen van de ene op de andere. Het neemt alles op als een spons. Door met nieuwe vijlen te werken, minimaliseer je dit risico enorm. Alleen daarom is een nieuwe vijl al belangrijk maar er is meer.  

De vijl als verkooptool

Door jouw klanten te laten zien hoe belangrijk jij hygiëne vindt en door te vertellen dat ze bij jou nieuwe vijlen krijgen worden ze zich bewust van het risico wat ze misschien bij andere salons lopen die dit niet doen. Het werkt dus enorm in je voordeel om erover te praten. Je wint hiermee het vertrouwen van klanten en dat zorgt voor klantenbinding.  Klanten waarderen het enorm als een salon rekening met ze houdt en scherp is op gezondheid. Dat jij altijd met nieuwe vijlen werkt, werkt dus ook als verkooptool, je wint er klanten mee. 

De vijl als eendagsvlieg

Het delen van nagelvijlen kan zoals eerder gezegd leiden tot overdracht van infecties zoals schimmelinfecties en virussen. Het is dus echt gevaarlijk voor de gezondheid. Zelfs als de vijl na gebruik wordt gereinigd en gedesinfecteerd, is er nog steeds een risico op overdracht van ziektekiemen. Reinig daarom geen vijlen maar gebruik elke keer een nieuwe vijl of gebruik een hygiënevijl waarop je na elk gebruik een nieuwe strip kunt plakken. Die zijn ervoor gemaakt. Het is de investering waard.

De vijl als multitasker

Kortom, het werken met nieuwe vijlen voor elke klant is van cruciaal belang. Voor de gezondheid, voor je klantenbinding, je reputatie als salon en als onderdeel van je kwaliteit en service. Door hierin te investeren zet je jezelf als professional op de kaart. Al deze voordelen zijn die nieuwe vijlen echt waard!

Irene Tromp is copywriter voor de Beauty & Lifestyle branche. Met haar bedrijf Copywritecat schrijft ze teksten voor ondernemers die zich sterk willen positioneren en meer klanten willen trekken. Met een verleden als saloneigenaar en business developer bij Pronails kent ze de nagelbranche als geen ander. Voor Nailed It Magazine schrijft ze elke donderdag een column over hoe je je salon kunt laten groeien met sales, marketing & salonmanagement.

Schrijf je in en ontvang het laatste nieuws, acties en tips.

We sturen je geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer info.