Een eigen huisstijl; wat is het en waarom heb je het nodig

column

Als er één ding is dat een nagelsalon onderscheidt van de rest, dan is het wel een eigen huisstijl. Maar wat is een huisstijl precies en waarom heb je het nodig? Ik duik graag samen met je in de (leuke) wereld van een eigen huisstijl. 

Zo ziet een eigen huisstijl eruit

Stel je voor: je wandelt een nagelsalon binnen als klant. De muren zijn zachtroze en de stoelen zijn troonachtige zetels in het zwart. Aan de muur hangen zwarte fotolijstjes met daarin prachtige foto’s van nailart en in één van die lijstjes hangt het logo van deze salon. Op de nageltafels zijn de armsteunen in dezelfde kleur roze als de muur met daarop het logo gedrukt. Diezelfde kleur roze vind je ook terug op de website, op social media en de visitekaartjes, waarin de letters zwart zijn en het logo overal terugkomt. Bij het zien van de combinatie van die kleur roze met zwart moet je al snel aan deze salon denken. Dát is het hebben van een doordachte huisstijl. 

Zo voelt het

Een goede huisstijl creëert herkenbaarheid en een eigen identiteit voor jouw salon. Het geeft de klant een goed gevoel om er alleen maar naar te kijken. Maar niet alleen het visuele plaatje telt. Ook het prikkelen van de zintuigen als je binnenkomt draagt bij aan jouw eigen huisstijl. Van de geur van verse koffie en ontspannende achtergrondmuziek tot aan jouw eigen begroeting. Het zijn allemaal zaken die jouw salon uniek maken. 

Wat je ermee bereikt

Een sterke huisstijl is een must voor elke salon, het zorgt voor klantenbinding. Mensen houden van consistentie en herkenbaarheid. Als je nagelsalon een duidelijke identiteit heeft, onderscheidt het zich van de concurrentie en blijft het in het geheugen van klanten hangen. Dat bereik je met een eigen huisstijl.

Het ‘thuisgevoel’ creëren 

Het belangrijkste is het thuisgevoel dat een goede huisstijl geeft. Voor veel mensen is een bezoek aan de nagelsalon een moment van zelfverwennerij en zelfexpressie. Als ze een salon binnenstappen die voelt als een warm bad in combinatie met die oh zo herkenbare kleuren en dat logo, voelen ze zich meteen thuis. 

Bekijk ook:

Er is maar een salon zoals die van jou

Onderschat daarom nooit de kracht van een eigen huisstijl. Zorg voor je eigen kleurenpallet, vast lettertype en een eigen logo. Creëer hiermee jouw eigen unieke salonervaring en herkenbaarheid. Want er zijn veel salons, maar er is er maar één zoals die van jou! En dat mag iedereen weten!