Hoe haal je maximale winst uit je salon?
Als nagelstylist ben je natuurlijk ook ondernemer die graag een winstgevend bedrijf opbouwt. Hoe haal je alles uit je salon en maximaliseer je je winst? Dat kan alleen als je alle aspecten van je bedrijf optimaliseert en goed in de gaten houdt. Veel nagelsalons hebben winst liggen zonder het te weten. In deze column vind je de winst checklist voor jouw salon.
Optimaliseer je Tijd
Tijd is geld, vooral in de wereld van de nagelstyling. Zorg ervoor dat je jouw tijd optimaal benut door efficiënt en snel te werken. Plan afspraken zo in dat je niet te veel tijd tussen klanten hebt, maar ook niet te weinig zodat je gestrest raakt. Door sneller te werken kun je meer klanten behandelen. Word je steeds gestoord tijdens behandelingen door je telefoon? Met een online bookingstool kun je ongestoord verder werken. Efficiënt en rustig, fijn voor jou en ook voor je klant.
Voorkom Verspilling
Verspilling kan een best een verborgen kostenpost zijn voor veel nagelstylisten. Is het flesje gellak écht op? Zet het op de kop op het oude flesje in dezelfde kleur om zo letterlijk het maximale eruit te halen. Zorg ervoor dat je producten en materialen niet onnodig verspilt door nauwkeurig te doseren en alleen te gebruiken wat nodig is. Klinkt misschien gek, maar één of vijf nailwipes maakt ook verschil.
Bestaande klanten brengen nieuwe klanten
Het werven van nieuwe klanten is belangrijk voor meer winst maar bestaande klanten houden is nét zo belangrijk. Bestaande klanten zorgen voor nieuwe klanten. Koester daarom je bestaande klanten met bijv. loyaliteitsprogramma’s en zorg ervoor dat elke klant een geweldige ervaring heeft zodat ze terug blijven komen.
Investeer in Marketing
Effectieve marketing kan je helpen om je klantenbestand uit te breiden en je omzet te verhogen. Een sterke eigen huisstijl, goede website en consequent je werk posten op social media kost tijd maar levert je ook veel op. Lukt het je niet om regelmatig te posten, maak dan gebruik van een planningstool zodat je er echt even een uurtje voor gaat zitten en dan 10 posts inplant.
Automatiseer en plan waar mogelijk
Automatiseer en digitaliseer zoveel mogelijk van je administratieve taken om tijd en geld te besparen. Gebruik bijvoorbeeld boekhoudsoftware voor het bijhouden van inkomsten en uitgaven, en planningstools voor het beheren van social media, afspraken en klantgegevens. Dit kan je helpen om fouten te verminderen en efficiënter te werken, wat op de lange termijn kosten bespaart.
Blijf on top of the game met je vaardigheden
Blijf leren en je vaardigheden verbeteren als nagelstylist. Neem deel aan workshops, volg online cursussen en blijf op de hoogte van de laatste trends en technieken. Stilstand is achteruitgang. Hoe meer vaardigheden je beheerst, hoe meer je kunt vragen voor je diensten en hoe groter je klantenkring kan worden.
Check je doorlopende kosten
Neem eens in het kwartaal (ook goed om te plannen) de tijd om je huidige abonnementen, verzekeringen en lidmaatschappen te evalueren. Misschien betaal je voor zaken die je niet nodig hebt. Kijk ook eens naar je energieleverancier en boekhouder. Goede boekhouders kunnen je ook helpen je winst te maximaliseren. Verzekeringen zijn ook belangrijk maar dat betekent niet dat je veel moet betalen. Vergelijk regelmatig de tarieven van verschillende verzekeraars en kijk of je in aanmerking komt voor kortingen. Sommige verzekeraars bieden speciale pakketten voor nagelsalons, die voordeliger zijn. Door bewust om te gaan met energiegebruik, abonnementen en verzekeringen kun je als nagelstylist nog meer besparen en je winst verder vergroten. Elke besparing, hoe klein ook, draagt bij aan meer winst.
Kosten van Werkruimte
Als je een fysieke salon hebt die niet aan huis is, overweeg dan om de kosten van je werkruimte te verlagen. Misschien kun je ruimte delen met een andere professional, zoals een kapper of schoonheidsspecialist, om de huur te splitsen.
Check je winst!
Vaak hebben nagelsalon verborgen winst in de vorm van besparingen op de plank liggen. Winst kan er daarmee al zijn zonder dat je het ziet. Als je al deze punten van de checklist naloopt haal je zeker het maximale uit je salon!
Irene Tromp is copywriter voor de Beauty & Lifestyle branche. Met haar bedrijf Copywritecat schrijft ze teksten voor ondernemers die zich sterk willen positioneren en meer klanten willen trekken. Met een verleden als saloneigenaar en business developer bij Pronails kent ze de nagelbranche als geen ander. Voor Nailed It Magazine schrijft ze elke donderdag een column over hoe je je salon kunt laten groeien met sales, marketing & salonmanagement. Je kunt haar ook volgen op Instagram voor schrijft- en ondernemers tips op https://www.instagram.com/copywritecat.nl/.