Hoe je extra omzet genereert als nagelstylist
Als nagelstylist is het belangrijk om constant nieuwe manieren te vinden om je omzet te verhogen. De concurrentie is vaak groot en klanten kunnen kiezen uit een groot aanbod aan salons. Als jij iets extra’s biedt kan dat net het verschil maken. Hieronder vind je tips om de omzet van je salon te verhogen.
Extra diensten aanbieden
Een van de meest effectieve manieren om je omzet te verhogen, is extra diensten aanbieden als vast onderdeel van je aanbod. Denk aan paraffinebehandelingen, hand- en onderarm massages, gellak op tenen of speciale nailart. Extra diensten zetten je op de kaart en het is voor jezelf ook vaak een fijne afwisseling.
Verkoop van producten
Naast diensten kun je ook producten verkopen zoals nagellak, handcrèmes, nagelriemolie, sieraden of bijvoorbeeld geurkaarsen met die lekkere geur die je altijd in de salon hebt. Zorg altijd dat je producten aanbiedt die je zelf gebruikt en aanbeveelt tijdens je behandelingen. Dit creëert vertrouwen bij je klanten en verhoogt de kans op verkoop.
Cadeaubonnen en strippenkaarten
Het aanbieden van cadeaubonnen of strippenkaarten voor tien behandelingen kan je omzet ook verhogen. Vergeet ze vooral niet te promoten! Je kunt een bestaande klant ook een cadeaubon met korting laten kopen als ze daarmee een nieuwe klant binnenbrengt. Of de bestaande klant korting geven op een volgende behandeling als ze een nieuwe klant binnenbrengt. Blijf vooral creatief in het verzinnen van mogelijkheden voor nieuwe omzet.
Geef cursussen
Je kunt er ook over nadenken om bijvoorbeeld zelf lessen te gaan verzorgen voor aankomende nagelstylisten. Daar moet je natuurlijk de ruimte voor hebben als je meerdere mensen wilt trainen maar in een kleine salon kun je prima 1 op 1 lessen geven. Het is een leuke manier om extra omzet te genereren en je in een andere tak van nagelstyling te verdiepen, als docent!
Lokaal netwerken
Een sterke online aanwezigheid is vanzelfsprekend, die laat ik even buiten beschouwing. Maar een nagelsalon heeft ook lokale promotie nodig. Vraag of je kaartjes neer mag leggen bij die kapper of dat winkeltje op de hoek en doe dat ook voor hen. Zo bouw je een lokaal netwerk op en dat kan je heel veel omzet opleveren! Samenwerken is zo belangrijk en ook nog eens heel leuk!
Speciale acties
Organiseer regelmatig speciale acties zoals seizoensgebonden aanbiedingen, of acties voor speciale dagen zoals Moederdag, Valentijnsdag of Halloween. Dit helpt altijd je omzet te verhogen. Waak wel voor te vaak korting geven. Dit kan weer een negatief effect hebben. Je kunt beter iets extra’s geven dan korting. Dat is ook veel persoonlijker, leuker en tastbaarder.
Upselling en Cross-selling
Tijdens een behandeling kun je extra producten of diensten aanbieden. Bijvoorbeeld als je een klant een gellak manicure geeft, kun je een bijpassende gellak pedicure voorstellen (als je daar op dat moment tijd voor hebt). Of een extra luxe handcrème tegen een meerprijs. Wees niet bang om producten te verkopen tijdens een behandeling. Mensen zijn altijd nieuwsgierig naar wat je te bieden hebt en willen ook graag kopen. Als je verkopen als je klant helpen ziet, is de drempel ineens minder hoog.
Waardering is je grootste troef
Tot slot: zorg ervoor dat je klanten zich gewaardeerd voelen. De waarde van gewaardeerd worden is zo ongekend groot. Weet hoe jij je voelt als je gewaardeerd wordt door je klanten. Dat mes snijdt aan twee kanten. Een goede klantbeleving zorgt ervoor dat klanten terugkomen en positieve mond-tot-mondreclame genereren. Het kost je niets en brengt je zoveel.
Als je het even niet meer weet kun je altijd deze tips erbij pakken om je bedrijf te laten groeien. Het gaat erom altijd creatief te blijven in het vinden van nieuwe manieren om je omzet te verhogen. Want je bent niet alleen nagelstylist, maar ook ondernemer!