Hoe werf je (meer) klanten voor je nagelsalon? 

column

Je bent natuurlijk nagelstylist maar ook ondernemer die klanten moet aantrekken en binden. Dat maakt je ineens ook een marketingmanager. Je wilt graag meer klanten maar hoe doe je dat? Met slimme marketingstrategieën kun je jouw nagelstudio goed laten groeien en bloeien. Hier zijn enkele tips om klanten te werven en je klantenbestand te laten groeien.

Het is een cliché maar waar: wees zichtbaar

Met een aantrekkelijke, goed te vinden website en sociale media platforms zoals Instagram, Facebook en TikTok kun je je werk goed laten zien. Het succes van social media zit hem in consequent aanwezig blijven, of je nou bereik hebt of niet. Post regelmatig foto’s van je nageldesigns, geef tips en advies over nagelverzorging en zorg vooral dat je op je volgers reageert. De aanhouder wint, blijf met regelmaat posten.

Klanttevredenheid

Klanttevredenheid is de grootste klantmagneet. Klanten praten met andere potentiële klanten. Als jij een salon hebt waar naast kwaliteit en een topservice klanten zich ook gewaardeerd voelen, dan gaat het woord snel. Luister geduldig naar wensen, geef deskundig advies en lever hoogwaardige nagelbehandelingen. Tevreden klanten komen terug en verwijzen anderen naar je door. 

Speciale Acties en Promoties

Om nieuwe klanten te trekken kun je speciale aanbiedingen maken; bijvoorbeeld als bestaande klanten nieuwe klanten aanbrengen krijgen zij korting op de volgende behandeling. Om bestaande klanten aan je te binden is het leuk een spaarprogramma of strippenkaart te maken. Dat ze na tien behandelingen iets extra’s krijgen zoals nagelriemolie of korting op de volgende behandeling. Als je laat zien dat je klanten waardeert zul jij dezelfde waardering terugkrijgen en komen klanten bij je terug. 

Samenwerkingen en Netwerken

Werk samen met andere lokale bedrijven zoals kapperszaken, schoonheidssalons of kleine kledingwinkels om je bereik te vergroten. Je kunt bijvoorbeeld vragen of je elkaars visitekaartjes kunt uitwisselen. Dat jouw visitekaartjes zichtbaar voor klanten bij hun op de toonbank liggen en jij plaatst die van hun op jouw nageltafel. Zo maak je reclame voor elkaar en zullen andere lokale bedrijven ook snel aan jou denken als er een klant moet worden doorverwezen. Daarnaast is het goed een band op te bouwen met andere ondernemers voor je lokale zichtbaarheid en het opbouwen van een netwerk. Je weet tenslotte nooit hoe een koe een haas vangt. 

Reviews

Vraag klanten altijd om reviews achter te laten op je website of sociale media pagina’s. Heb je geen optie voor het achterlaten van een review vraag dan of ze het via WhatsApp sturen en je het met naam mag posten, dat is wel zo geloofwaardig. Sommige mensen vinden dat moeilijk om te schrijven. Door concrete vragen te stellen maak je het makkelijk zoals:

  • Hoe vond je de sfeer in de salon?
  • Hoe vond je de kwaliteit van je nagels?
  • Hoe vond je de tijdsduur van de behandeling?
  • Hoe vond je de prijs/kwaliteit verhouding?
  • Zou je mij aanraden bij vrienden/familie zo ja, waarom?

Positieve reviews zijn de grootste marketingtool die voor nieuwe klanten zorgen. Door hier goed werk van te maken en deze optimaal in te zetten kunnen klanten echt van alle kanten komen aanwaaien.

Blijf on top of the game

Door jezelf altijd te blijven verbeteren met cursussen en workshops blijf je op de hoogte van de laatste technieken en trends. Zo kun je je klanten het maximale bieden. Je kunt je ook specialiseren in bepaalde technieken zodat je je kunt onderscheiden van je concurrenten. Kortom, stilstand is achteruitgang. Ga altijd met de ontwikkelingen mee.

Als je al deze strategieën maximaal toepast, groeit jouw klantenbestand gegarandeerd!