Hoe zorg je dat klanten terugkomen?

column

Als nagelstylist kun je als je mooie nagels zet ondertussen prima je klanten overtuigen van jouw meerwaarde. Een goed verkoopgesprek maakt namelijk het verschil tussen een eenmalige klant en terugkerende klant. Naast jouw meerwaarde kun je ook de aandacht vestigen op producten die je ernaast verkoopt. Ik geef je graag de volgende tips om je te helpen bij het voeren van een succesvol verkoopgesprek:

Luister goed naar de behoeften van de klant

Het is essentieel om goed te luisteren naar de wensen en behoeften van de klant. Tijdens (verkoop)gesprekken is het altijd goed om meer te luisteren dan te praten. Stel open vragen om duidelijk te krijgen wat ze precies willen. Misschien willen ze een specifieke nagelstijl voor een speciale gelegenheid, of hebben ze problemen met hun nagels die ze willen oplossen. Door te luisteren naar hun behoeften, kun je een persoonlijk aanbod maken. Daarnaast wordt het altijd gewaardeerd als je goed luistert; klanten vinden dat fijn en komen dan graag bij je terug. 

Geef deskundig advies

Als nagelstylist ben jij de expert op het gebied van nagelverzorging- en design. Maak gebruik van deze expertise door waardevol advies te geven aan jouw klanten zodat jij ook als expert gezien wordt. Wijs op de opties die het beste passen bij hun nageltype, levensstijl en voorkeuren. Laat zien dat je het vertrouwen waard bent door hen te helpen de juiste keuzes te maken en eventuele zorgen weg te nemen. Door jezelf te presenteren als expert, word je ook zo gezien en gewaardeerd om je expertise. Ook weer een reden om terug te komen. 

De meerwaarde van jouw werkwijze 

Ga er nooit vanuit dat klanten bepaalde zaken wel weten. Benadruk daarom de hygiënische manier waarop je werkt, de kwaliteit waar je waarde aan hecht en de kwaliteitsproducten waarmee je werkt. En vertel waarom je hebt gekozen voor een bepaald merk. Zo weet een klant exact wat ze bij jou kan verwachten en welke meerwaarde jij biedt ten opzichte van andere stylisten. Door een duidelijk beeld te scheppen van wie jij bent, hoe je werkt en wat ze kunnen verwachten komen klanten graag bij je terug. 

Wees transparant over prijzen en kosten

Het is belangrijk om eerlijk en transparant te zijn over je prijzen en eventuele bijkomende kosten. Leg duidelijk uit wat er bij de prijs is inbegrepen en welke extra’s optioneel zijn. Wees ook vooraf duidelijk over de betalingsmogelijkheden. Zeg niet achteraf dat ze niet kunnen pinnen bijvoorbeeld. Met een duidelijk betalingsbeleid weten klanten waar ze aan toe zijn, dat schept vertrouwen en dat is ook een reden om weer terug te komen. 

Sluit een behandeling duidelijk af

Sluit je behandeling altijd duidelijk af. Niet alleen fysiek door bijvoorbeeld op te staan maar ook door het initiatief te nemen tot een vervolgafspraak. Als je een vast afrondingsritueel hebt weten klanten goed waar ze aan toe zijn. Duidelijkheid is altijd goed, in alle opzichten, van prijzen tot aan de inhoud en afsluiting van de behandeling. 

Door deze tips toe te passen geef je veel duidelijkheid aan je klanten, bouw je vertrouwen op, is jouw meerwaarde duidelijk en word je als expert gezien. Hiermee vergroot je de tevredenheid en loyaliteit. En tevreden klanten komen terug!

Irene Tromp is copywriter voor de Beauty & Lifestyle branche. Met haar bedrijf Copywritecat schrijft ze teksten voor ondernemers die zich sterk willen positioneren en meer klanten willen trekken. Met een verleden als saloneigenaar en business developer bij Pronails kent ze de nagelbranche als geen ander. Voor Nailed It Magazine schrijft ze elke donderdag een column over hoe je je salon kunt laten groeien met sales, marketing & salonmanagement. Je kunt haar ook volgen op Instagram voor schrijft- en ondernemers tips op https://www.instagram.com/copywritecat.nl/.

Schrijf je in en ontvang het laatste nieuws, acties en tips.

Dit veld is vereist.

We sturen je geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer info.