Klanten of klantjes? Het gevaar van ‘TJE’ voor je salon

column

Als copywriter voor ondernemers ben ik de hele dag bezig met woorden én ondernemen. Ik ken de kracht van woorden en welke impact ze hebben op mensen. Soms sluipt er een gewoonte in je taalgebruik die meer impact heeft dan je denkt. Wat met name vrouwelijke ondernemers nog te vaak doen, zeker in de nagelbranche, is overal het verkleinwoordje ‘TJE’ achter zetten. Dit woordje lijkt wel schattig maar is het dat wel?

Is ‘TJE’ wel zo schattig?

We gebruiken ‘TJE’ constant, bij alles. Om iets zachter en kleiner te maken: diertje, poesje, beestje, knuffeltje en in ons geval vaak nageltjes, klantjes, bedrijfje. En daar gaat het fout. ‘TJE’ maakt alles snel schattig en lief. Daar is niets mis mee zou je denken, maar toch wel. Als je zegt dat je een ‘bedrijfje’ hebt in plaats van een ‘bedrijf’ maak je jezelf onnodig klein. En als je zegt dat je ‘klantjes’ hebt maak je je klanten onnodig klein. Je hebt gewoon een bedrijf met klanten als nagelstylist. En zo mag je het ook noemen. 

Een klant wil geen ‘klantje’ zijn

Afgezien van het feit dat je jezelf nooit kleiner hoeft te maken vinden klanten het ook niet fijn om als ‘klantjes’ bestempeld te worden. Het is dan net alsof je niet volwaardig klant bent, maar een kleintje. Een soort van tussendoortje. Als je een cursus volgt ben je ook geen ‘cursistje’ of ‘deelnemertje’, waarom dan wel een ‘klantje’? Toen ik eerder een gesprek voerde met een ondernemer over dit onderwerp gaf ze aan zich waardeloos te voelen als ze als ‘klantje’ werd bestempeld. Het kan zelfs respectloos overkomen.

Positioneer jezelf als professional

Als je jezelf als professional wilt positioneren spreek dan over je bedrijf en klanten. Je hebt tenslotte ook geen ‘boekhoudertje’, ‘belastinkje’ of ‘inkoopje’. Dan lijken die belangrijke zaken ineens heel kinderlijk en klein. En zo is het ook als je jouw zaak een ‘bedrijfje’ noemt. Als je je daar bewust van bent kun je het makkelijk veranderen. Je doet jezelf en je klanten er een plezier mee.

Neem je bedrijf en klanten serieus

Mocht je nu zo door anderen worden aangesproken mag je dat rustig corrigeren. ‘Wat leuk dat je een bedrijfje bent gestart’ is geen compliment. Het is in feite behoorlijk denigrerend. Want je bent bij voorbaat klein. Of ‘Kun je er een centje mee verdienen?’ is ook een vraag die je niet stelt aan iemand met een goedlopende salon. Als jij jouw bedrijf en klanten serieus neemt door ze op de juiste manier te benoemen, zullen anderen dat voorbeeld volgen. Noem je bedrijf daarom geen ‘bedrijfje’ en je klanten geen ‘klantjes’. Je bent meer waard dan dat.

Nu je je eenmaal bewust bent van de werking van het woordje ‘TJE’ en welke invloed het heeft op jouw imago en je klanten is het goed om erop te letten. Taal is een krachtige marketingtool en het maakt jou en je salon sterker door je sterk te positioneren met de juiste woorden.  

Irene Tromp is copywriter voor de Beauty & Lifestyle branche. Met haar bedrijf Copywritecat schrijft ze teksten voor ondernemers die zich sterk willen positioneren en meer klanten willen trekken. Met een verleden als saloneigenaar en business developer bij Pronails kent ze de nagelbranche als geen ander. Voor Nailed It Magazine schrijft ze elke donderdag een column over hoe je je salon kunt laten groeien met sales, marketing & salonmanagement.

Schrijf je in en ontvang het laatste nieuws, acties en tips.

We sturen je geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer info.