Prijzen bepalen: weet wat je waard bent
Prijzen bepalen maakt veel nagelstylisten onzeker. Je wilt je salon natuurlijk in alle opzichten sterk positioneren. Je hebt een prachtige salon, mooie website en social media. En dan komt het moment van je prijs bepalen. Ik vertel je graag waarom je vooral niet met een lage prijs moet starten en waarom dit funest is voor jou en de branche.
Laag starten is nooit goed
Ik kom het vaak tegen dat (startende) nagelstylisten te weinig vragen voor hun diensten. Je hebt nog geen of te weinig klanten, je wilt niemand voor het hoofd stoten, je moet nog klanten winnen en wilt niet te hoog inzetten. Of je bent nog onzeker over je werk. Het zijn allemaal verkeerde redenen om onder de prijs starten. Veel stylisten zijn snel bang om te vragen wat ze gewoon keihard waard zijn. En dat hoeft en moet niet.
Klanten betalen graag voor kwaliteit
Jij bent een professional en biedt een bepaalde kwaliteit. Klanten zijn altijd bereid te betalen voor kwaliteit. Vergeet niet dat als je te laag inzet je ook als amateur gezien kan worden. Dat wil je echt niet. En het grote gevaar is dat als je eenmaal laag start en je salon loopt vol, je de prijs niet ineens omhoog kunt schroeven naar de werkelijke waarde. Dat brengt frustraties met zich mee en waarschijnlijk ook niet de klandizie waar je op gehoopt had.
Bepaal je doelgroep met je prijsstelling
Zet daarom in op wat je echt waard bent. Je zet niet alleen nagels, je geeft een me-time ervaring met topproducten in een hygiënische salon. Klanten betalen voor de complete ervaring in jouw salon en er zijn vele factoren die de prijs bepalen. Kwaliteit heeft een prijs. En door goed na te denken over je prijs bepaal je deels al je doelgroep.
Schat jezelf en het beroep op waarde
Want wil je wel klanten die voor een dubbeltje op de eerste rang willen? Die ben je zo weer kwijt aan een nog goedkopere salon. Klanten die in kwaliteit investeren zijn trouw en komen terug. Je bent geen prijsvechter en dat wil je ook niet zijn. Vergeet ook niet dat jij met lage prijzen niet alleen jouw eigen waardering en inkomen ondermijnt, maar ook de waardering voor het beroep als geheel.
Investeer daarom in langdurige klantrelaties, bepaal je werkelijke prijs, sta ervoor en vraag wat je waard bent!
Irene Tromp is copywriter voor de Beauty & Lifestyle branche. Met haar bedrijf Copywritecat schrijft ze teksten voor ondernemers die zich sterk willen positioneren en meer klanten willen trekken. Met een verleden als saloneigenaar en business developer bij Pronails kent ze de nagelbranche als geen ander. Voor Nailed It Magazine schrijft ze elke donderdag een column over hoe je je salon kunt laten groeien met sales, marketing & salonmanagement.