Succesvol ondernemen = jezelf verkopen

column

Het runnen van een salon gaat niet alleen over nagels zetten maar ook over het verkopen van jezelf. Als ondernemer moet je meester zijn in zelfpromotie. Tenslotte komen klanten wel voor een dienst, maar ze kiezen voor jou. Maar hoe zet je nu een persoonlijk merk neer? 

Jij bent jouw merk

Klanten kunnen kiezen uit een zee van salons, daarom is het zo belangrijk om jezelf te onderscheiden als persoon. Dit start met het creëren van een sterke persoonlijke merkidentiteit. Jouw unieke stijl, persoonlijkheid en professionaliteit zijn zaken die klanten aantrekken als je het goed neerzet. Jij bent jouw merk! Zorg ervoor dat je online aanwezigheid, zoals je website en social media, ook jouw persoonlijkheid weerspiegelt.

Ik sta bijvoorbeeld bekend om mijn liefde voor roze en katten, de kat zit in mijn bedrijfsnaam en het roze en de kat voer ik door op mijn Insta en website. Zo heb jij ook zaken die jou uniek maken. Door dit te uiten gaan klanten zich snel vertrouwd met je voelen. Je wordt herkenbaar aan je eigen stijl. Een eigen stijl hebben is daarnaast gewoon ook heel leuk. 

De ervaring met jou

Naast hoe je jezelf presenteert is hoe jij omgaat met klanten ook kenmerkend voor jouw Personal Branding. Vanaf het moment dat een klant de salon binnenstapt begint die persoonlijke ervaring. Ik was zelf ooit klant bij iemand die altijd de deur opendeed zonder ook maar iets wat op een vriendelijke begroeting leek. Geen glimlach, niets. Ondanks dat ze haar werk verder goed deed, is dat wel de reden dat ik afgehaakt ben. Het is zo’n kleine moeite, even glimlachen, je wilt je toch welkom voelen als klant. Vriendelijkheid kost niets en brengt je heel veel. Terugkerende klanten bijvoorbeeld. 

Gunfactor

Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat je jouw expertise laat zien en advies geeft binnen jouw vakgebied. Maar dat is niet altijd de reden dat iemand terugkomt of graag in jouw salon komt. Soms speelt gewoon de X-factor mee in de vorm van de gunfactor. Als klanten zich goed voelen bij jou, gunnen ze het jou ook meer dan een ander. Daarom is een persoonlijke touch in je salon ook zo belangrijk. Kopen is altijd op basis van gevoel. Zorg daarom altijd dat je klanten een goed gevoel krijgen als ze in je salon zijn.

Gesprekken

Tot slot zijn de gesprekken die je voert met klanten misschien wel de beste marketingtool. Met de gesprekken heb je een kans om echt een band op te bouwen met je klanten. De gesprekken is waar het vertrouwen begint en het bepaalt voor een groot deel of klanten terugkomen. Je bent soms een halve therapeut als nagelstylist en het is daarom wel goed om je bewust te worden van jouw rol in gesprekken en hoe je deze kunt sturen. Dit is een groot onderdeel van je Personal Branding als nagelstylist. 

Kortom, jouw persoonlijkheid speelt een grote rol in je salon. Het geeft je salon dat unieke karakter. Creëer jouw eigen stijl in kleur, inrichting en personality, dat is wat die unieke salonervaring geeft!

Schrijf je in en ontvang het laatste nieuws, acties en tips.

We sturen je geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer info.