Vriendinnen worden met klanten? De do’s and don’ts

Klanten vertellen je vaak de grootste geheimen in de salon en dat schept natuurlijk al snel een band. Door de intieme setting van een nagelsalon ontspannen klanten en rollen er vaak allemaal persoonlijke verhalen uit. Hier kunnen mooie vriendschappen uit ontstaan en dat is natuurlijk leuk maar het kan ook complex worden om privé en zakelijk gescheiden te houden. Daarom hier een aantal tips om dit in goede banen te leiden. 

Bewaak je grenzen

Het is essentieel om duidelijk grenzen te stellen in vriendschappen met klanten. Als je ineens s’avonds gaat werken omdat die klant/vriendin dat graag wilt terwijl je dat eigenlijk zelf niet wilt ben je je eigen grens al overgegaan. Het kan best moeilijk zijn om te herkennen dat je je grenzen overgaat, zoiets kan heel sluipend gaan. Denk er goed over na wat je wel en niet wilt in een vriendschap met klanten en bewaak deze grenzen. 

Houd zakelijk en privé gescheiden

Ondanks dat je nu ook vriendinnen bent, in de studio ben je een prof en in je zakelijke rol. Zorg ervoor dat dit zo blijft. Anders wordt een bezoek aan jouw salon straks een gezelligheidsbezoek en wordt er ineens verwacht dat er niets meer gerekend wordt. Maak daar duidelijke afspraken over, met jezelf en ook met de klant, zodat je niet ineens in ongemakkelijke situaties terechtkomt. 

Wees voorzichtig met prijsafspraken

Wanneer je een vriendschap opbouwt met een klant, kan het verleidelijk zijn om ze korting of een gratis behandelingen te bieden. Dit is geen goede ontwikkeling. Je bent een bedrijf en voor je diensten moet je gewoon een prijs rekenen. Het is belangrijk een duidelijke prijsstructuur te handhaven en geen onderscheid te maken tussen vrienden en klanten. Zo hou je een duidelijk overzicht en voorkom je ook misverstanden tussen klanten. De wereld is klein en iedereen praat met elkaar en dan moet je straks uitleggen waarom die ene klant zoveel korting krijgt. En dat niet alleen, je moet ook geen dief zijn van je eigen portemonnee. Een goede vriendin begrijpt dat jij als bedrijf een prijs moet rekenen voor je diensten.  

Deel geen persoonlijke zaken

Als stylist en vriendin kom je veel te weten over je klant. Omdat je vriendin ook klant blijft is het daarom cruciaal om haar privacy te blijven respecteren. Ook al ben je als vriendin snel geneigd sommige zaken te delen met anderen, het blijft een klant. En wat happens in the salon, stays in de salon. Die grens mag niet vervagen. Denk ook na over zaken die je zelf deelt die van invloed kunnen zijn op je salon. 

Communiceer openlijk

Eerlijk zijn is de sleutel naar succes in deze kwestie. Als je het gevoel hebt dat de vriendschap je salon negatief beïnvloedt of wat er dan ook maar speelt, wees gewoon open en eerlijk. Leg uit dat je waarde hecht aan de vriendschap, maar dat je ook je bedrijf serieus neemt. Een goede vriendin zal dit begrijpen.

Wees voorbereid op complicaties

Het kan namelijk zijn dat de vriendschap spaak loopt om wat voor reden dan ook. Er kunnen altijd misverstanden of conflicten ontstaan, daarom is het belangrijk hier altijd rekening mee te houden. Probeer eventuele problemen professioneel en respectvol op te lossen zodat het je salon niet negatief beïnvloedt. Je wilt tenslotte geen negatieve reclame voor je salon. 

Conclusie

Vriendinnen worden met klanten is leuk maar evenwicht behouden tussen persoonlijke en professionele grenzen is een absolute must. Door aandacht te besteden aan professionaliteit, prijsafspraken, privacy, duidelijke grenzen, open communicatie en mogelijke complicaties, kun je ervoor zorgen dat zowel je vriendschap als je salon bloeit en je er wél onbezorgd van kunt genieten!

Schrijf je in en ontvang het laatste nieuws, acties en tips.

We sturen je geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer info.