Waarom je letterlijk op de klantstoel moet gaan zitten
Als nagelstylist is het essentieel om goede klantrelaties op te bouwen. Daarom moet je exact weten wat jouw klanten ervaren als ze bij jou in de stoel zitten. Daar kom je alleen achter door letterlijk in hun stoel te gaan zitten. Waarom? Omdat er geen betere inkijk in hun wereld is en jij de klantervaring kunt verbeteren waar nodig.
Empathie is key
Een vertrouwensband opbouwen met klanten begint allemaal met empathie. Door jezelf letterlijk in de positie van jouw klanten te positioneren, kun je hun perspectief ervaren. Het gaat namelijk nooit alleen om de nagels die je zet, maar ook het comfort, de ervaring (dat ene kopje thee met dat speciale koekje) en zelfs de emoties die ermee gepaard gaan. Het is het totaalplaatje waarvoor klanten terugkomen.
Kijk en voel
Op de klantstoel zitten opent jouw ogen voor zaken die je als stylist misschien over het hoofd ziet. Hoe zit de stoel? Is die goed van hoogte (niet te laag?), zit die lekker, ook voor een langere tijd? Is die verstelbaar? Is de belichting prettig? Geen spotjes in je ogen? Kijk eens rustig om je heen, wat zie je? Als je producten erbij verkoopt, zie je die als klant vanaf daar? Als je echt even de tijd neemt om waar te nemen wat je voelt en ziet stelt dit je in staat om jouw service te verbeteren. Met meer klanttevredenheid als resultaat.
Laat weten dat je met klanten meeleeft
Het is ook wel eens leuk om hier een post over te schrijven op social media. Dat je letterlijk in de klantstoel bent gaan zitten omdat je je service op en top belangrijk vindt. Zo weten klanten dat je waarde hecht aan hun ervaring. Je kunt ze ook om feedback vragen als ze er zijn. Zit je prettig? Heb je suggesties hoe het beter kan? Door belangstelling te tonen en vragen te stellen over de klantervaring heb je al zo’n enorme plus. En het maakt je heel veel wijzer.
Vertrouwen opbouwen en verbinding maken
Het draait allemaal om het opbouwen van vertrouwen en verbinding maken met jouw klanten. Als klanten zien dat je je zo inleeft en in hun stoel gaat zitten om hun ervaring te delen, creëert dat een gevoel van begrip en waardering. Daarbij kun je alleen door het zelf te ervaren, zaken verbeteren. Uiteindelijk is het zitten op de klantstoel een goede oefening in empathie en klantgerichtheid. Het stelt je in staat om jouw diensten te verbeteren, jouw klanten beter te begrijpen en een betere ervaring te bieden. Het is ook goed om het regelmatig te blijven doen. De wereld ziet er vanaf de klantstoel heel anders uit en dat geeft ook voor jou een frisse blik op je eigen salon. Het geeft je letterlijk een andere invalshoek, die je uit een vast denkpatroon haalt en ruimte maakt voor frisse, nieuwe ideeën.
Irene Tromp is copywriter voor de Beauty & Lifestyle branche. Met haar bedrijf Copywritecat schrijft ze teksten voor ondernemers die zich sterk willen positioneren en meer klanten willen trekken. Met een verleden als saloneigenaar en business developer bij Pronails kent ze de nagelbranche als geen ander. Voor Nailed It Magazine schrijft ze elke donderdag een column over hoe je je salon kunt laten groeien met sales, marketing & salonmanagement. Je kunt haar ook volgen op Instagram voor schrijft- en ondernemers tips op https://www.instagram.com/copywritecat.nl/.