Waarom je nooit moet roddelen in je salon

column

Stel je voor: je klant zit ontspannen in de stoel, klaar voor een nieuwe set en om gezellig bij te kletsen. Het lijkt een onschuldig gesprek maar voor je het weet glijdt het ineens af naar roddels over anderen. Hoewel het soms verleidelijk kan zijn om mee te gaan in het gesprek, kan roddelen in je nagelsalon echt schadelijk zijn voor je zaak. 

Laat de klant praten maar ga er niet in mee

Klanten komen vaak naar jouw salon omdat ze een vertrouwensband met je hebben opgebouwd. Ze voelen zich op hun gemak en gaan ervan uit dat hun privacy wordt gerespecteerd. In die setting hoor je vaak de wildste verhalen. Luister ernaar, maar ga er niet in mee. Een klant kan op een gegeven moment ook denken: maar als ze met mij over anderen praat, dan praat ze ook tegen anderen over mij. Zo keert het zich tegen je. Roddelen kan je daarom klanten kosten. 

Roddelen is onprofessioneel en kost je klanten

Daarbij is het verre van professioneel. Je hebt een bedrijf en het is jouw taak het de klant naar de zin te maken en niet om je te mengen in allerlei intriges. Je moet er toch ook niet aan denken dat degene over wie je roddelt volgende week ineens jouw nieuwe klant is of dat jij buiten je salon wordt aangehaald in een ruzie met: ‘Mijn nagelstylist zei ook dat ik gelijk had!’ Het moge duidelijk zijn dat roddelen een no go is in de salon.

Hoe geef je grenzen aan?

Maar hoe geef je duidelijk grenzen aan? Het kan best moeilijk zijn om je ergens niet in te mengen, zeker als om je mening wordt gevraagd. Wees dan gewoon eerlijk en zeg dat je in jouw salon niet praat over andere mensen of een oordeel velt over situaties omdat je dat niet professioneel vindt. Hier kun je geen kwaad mee doen, sterker nog je blinkt uit in professionaliteit en de vertrouwensband met je klant zal alleen maar hechter worden. 

Verander van onderwerp

Een andere techniek is het onderwerp veranderen door een vraag te stellen over de vorm of kleur van de nagels bijvoorbeeld. Je kunt een gesprek heel goed sturen op die manier en je hoeft ook niet overal op te antwoorden, je bent aan het werk. Of je stelt een open vraag waarop een langer antwoord verwacht wordt zoals: ‘Hoe gaat het op je werk of met je zoon/dochter, hond/kat.’ Ik noem maar iets. Met het veranderen van het onderwerp stuur je het gesprek van het roddelen af, zonder de confrontatie aan te gaan. 

Gun jezelf rust en groei zonder roddels

Door niet mee te gaan in allerlei roddels zet je jezelf als professional op de kaart, word je geen onderdeel van allerlei intriges maar kun je wel genieten van de wildste verhalen. Dan heb je de lusten zonder de lasten. Het is het beste dat je kunt doen voor je eigen gemoedsrust en voor het imago en de groei van je salon!