Wanneer zeg je je baan op en word je fulltime nagelstylist? 

Je wilt zo graag fulltime nagelstylist worden en je baan ernaast opzeggen. Maar wanneer is dat moment aangebroken? Het is altijd een grote en spannende stap die je zeker weloverwogen moet doen. Hier zijn een aantal concrete punten die je helpen bepalen of het moment voor jou is aangebroken. 

Stabiele klantenkring

Een van de belangrijkste factoren die aangeven dat je klaar bent om fulltime nagelstylist te worden, is een stabiele en groeiende klantenkring. Als je regelmatig klanten hebt, terugkerende afspraken en nieuwe klanten door mond-tot-mondreclame, dan is dit een heel goed teken. Een stabiele klantenbasis biedt financiële zekerheid voor de toekomst van je salon. 

Financiële voorbereiding

Financiële stabiliteit is cruciaal. Zorg ervoor dat je genoeg spaargeld hebt om minstens drie tot zes maanden aan persoonlijke en zakelijke uitgaven te dekken. Dit vangnet is essentieel voor het geval je in de beginperiode minder inkomen hebt dan verwacht. Daarnaast moet je een gedetailleerd financieel plan hebben dat rekening houdt met bijv. huur (als je geen salon aan huis hebt), inkoop, marketing en andere kosten. 

Salon aan huis of extern?

Als je een salon aan huis hebt is de stap naar fulltime ondernemen minder groot omdat je geen locatie hoeft te huren. Zit je al op een andere locatie dan is het belangrijk om dit mee te nemen in je berekening, het is meestal de grootste kostenpost. Heb je nog geen locatie dan is het heel belangrijk om grondig vooronderzoek te doen naar de locatie die je op het oog hebt; is het goed bereikbaar voor klanten, is er een aanlooproute, kun je er parkeren, is het een gezellige locatie, het huurcontract, is het pand fijn om te zijn, kosten voor de inrichting. Er zijn zoveel factoren die belangrijk zijn in het kiezen van een locatie. 

Nagelstylist én ondernemer

Je bent nooit alleen nagelstylist maar ook ondernemer en daar komt veel bij kijken. Boekhouding, inkoop, belasting, marketing, je moet van vele markten thuis zijn. Het is goed om van tevoren te bekijken welke zaken je zelf kunt en wilt doen en welke je zou willen uitbesteden en de daarbij behorende kosten. Als je agenda volgeboekt is hou je niet veel tijd meer over om alles erbij te doen.

Marketing en samenwerkingen

Een goed doordachte marketingstrategie kan je klantenbestand enorm vergroten. Je hebt een professionele website nodig met sterkte tekst, een mooie eigen huisstijl , social media kanalen en natuurlijk klantbeoordelingen, dat is een hele belangrijke tool om een goede naam mee op te bouwen. Netwerken met andere professionals in de schoonheidsindustrie kan ook leuke samenwerkingen en naamsbekendheid opleveren. De marketingmachine moet blijven draaien als jij aan het werk bent, evalueer daarom of dit al staat als een huis en zo niet, wat je eventueel nog moet doen om het draaiende te houden.

Ben je er echt klaar voor? 

Fulltime ondernemer worden vraagt om toewijding en hard werken. Ben je er klaar voor om lange uren te maken en je volledig in te zetten voor je salon? Het is belangrijk om zowel mentaal als emotioneel voorbereid te zijn op deze verandering. Bespreek je plannen rustig met familie en vrienden maar vooral met andere ondernemers. Want die hebben al met het bijltje gehakt en daar kun je veel van leren. Bij ondernemen horen namelijk altijd risico’s. Het geeft nooit de veiligheid van een stabiel inkomen uit loondienst. Dat moet je incalculeren. Maar je bent wel eigen baas, bepaalt je eigen werktijden, regels en hebt daarin complete vrijheid. En dat is het meer dan waard!

Waag de sprong

Kortom: het juiste moment om fulltime nagelstylist te worden en je baan op te zeggen is als je een stabiele klantenkring hebt, financieel voorbereid bent, de juiste locatie hebt, voldoende ervaring en vaardigheden hebt, een sterke marketingstrategie en last but not least, persoonlijk klaar bent voor de uitdaging. Het moet goed voelen. Je moet er zin in hebben. Dan kun je met vertrouwen de sprong wagen en een succesvolle carrière starten als fulltime nagelstylist én ondernemer.

Schrijf je in en ontvang het laatste nieuws, acties en tips.

We sturen je geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer info.