Klanttevredenheid: de 8 belangrijkste punten
Bij ondernemen draait alles om klanttevredenheid. Ook bij nagelstylisten. Klanten willen een prachtige set nagels én een wellness ervaring waar ze een goed gevoel aan overhouden. Maar wat vinden klanten nou écht belangrijk? Ik zet het voor je op een rijtje.
Hygiëne en eigen vijlen
Klanten hechten enorm veel waarde aan een hygiënische omgeving. Salons waar instrumenten zichtbaar ontsmet worden en klanten hun eigen vijlen krijgen geven een gevoel van professionaliteit en vertrouwen. Als je een klant daarbij vertelt waarom ze een eigen vijl krijgen word je nog eens extra gewaardeerd. Ze gaan gegarandeerd nooit meer naar een salon waar ze geen eigen vijl krijgen.
Ambiance
Een ontspannen sfeer draagt bij aan die gewilde wellness ervaring. Klanten komen niet alleen voor mooie nagels, maar ook voor wat ‘me-time’. Een rustgevende ambiance, een comfortabele stoel en een kopje koffie of thee met een lekker koekje of bonbon erbij maken echt het verschil.
Muziek
Muziek kan je behandeling maken of breken (ik zat een keer in een salon met een storende harde radio, nooit weer). Heb je een salon aan huis dan kun je de muziek aanpassen aan de voorkeur van je klanten met verschillende playlists. Dit wordt zeker gewaardeerd! Heb je een grotere salon zorg dan dat de muziek niet te hard staat. Dat kan irriteren en ervoor zorgen dat klanten niet terugkomen. In deze tijden van overprikkeling is rustgevende muziek altijd een veilige keuze.
Persoonlijke aandacht
Persoonlijke aandacht is key. Klanten willen zich écht welkom voelen. Begroet ze met een glimlach (zo belangrijk!), luister naar hun wensen en geef persoonlijk advies. Neem de tijd voor je klanten. Klanten voelen zich zo gewaardeerd en het creëert een band waardoor ze terugkomen.
Kleurtjes kijken in de snoepwinkel
Een van de leukste momenten bij een nagelstylist is natuurlijk de kleur kiezen. Geef een klant het snoepwinkel gevoel met waaiers aan mooi gelakte kleuren. Kleuren kiezen vanaf potjes is niet feestelijk. Je wilt de kleur even op je nagel kunnen leggen om te zien of het mooi is. Een zichtbaar aanbod aan kleuren en nailart als je binnenkomt is een plus.
Prijs-kwaliteit
Prijs-kwaliteitverhouding speelt natuurlijk altijd een rol. Klanten willen best meer betalen voor kwaliteit als het in evenwicht is met de algehele ervaring. Belangrijk bij prijzen is transparant zijn. Wees vooraf duidelijk over de prijs dat ze niet achteraf voor verrassingen komen te staan.
Reviews
Onderschat nooit de kracht van reviews. Een goede reviews is de krachtigste verkooptool die er is. Heb je ze? Plaats ze, op je website en social media. Wel met naam en toenaam anders is het ongeloofwaardig en kun je het zelf geschreven hebben.
De totaalbeleving telt
Kortom, klanten willen meer dan alleen mooie nagels. De mix van hygiëne, kwaliteit, persoonlijke aandacht, kleuren, prijs, een goede sfeer en positieve feedback geven die ervaring die ze zeker weer willen boeken.
Irene Tromp is copywriter voor de Beauty & Lifestyle branche. Met haar bedrijf Copywritecat schrijft ze teksten voor ondernemers die zich sterk willen positioneren en meer klanten willen. Met een verleden als saloneigenaar en business developer bij Pronails kent ze de nagelbranche als geen ander. Voor Nailed It Magazine schrijft ze elke donderdag een column over hoe je je salon kunt laten groeien met sales, marketing & salonmanagement.