Tutoyeren: zeg maar jij hoor!
Sabine Mus is eigenaresse van Nagelstudio Assen en creator van Top Salon Academy. Zij is ervan overtuigd dat elke stylist het in zich heeft om een gezond bedrijf op te bouwen. Wil jij weten hoe? Dan ben je bij Sabine aan het juiste adres. Zij kan je helpen én inspireren op het gebied van salonmanagement en marketing en helpt jou naar grote doelen en dromen. Dit keer stelt Sabine zich voor en schrijft ze over de aanspreekvorm richting je klant.
Wat is het nou? ‘Ik heet je van harte welkom’ of ‘ik heet u van harte welkom?’ Het lijkt een klein verschil, maar het effect is zo groot. Heb jij weleens nagedacht hoe jij je klant aanspreekt?
Yes, ik val gelijk met de deur in huis. Ik ben Sabine Mus, vanaf 2009 eigenaar van Nagelstudio Assen. Ik geef sinds een paar jaar online salon coaching trainingen. Soms ook bij groothandels en opleidingscentra. Ik vind het superleuk om mijn kennis en ervaring door te geven. En dit keer sta ik stil bij de manier waarop jij je klant benadert.
Uit een poll op mijn Instagram-account blijkt dat 26 procent van mijn volgers kiest voor de formele toon: u/uw. Nog eens 58 procent gaat voor het informele jij. De overige 16% heeft er zelfs nog nooit over nagedacht. Daar schrok ik eigenlijk wel van. En weet je waar ik ook van schrik? De een spreekt op social media klanten aan met je, terwijl op de website opeens wordt gekozen voor u. Dat is niet logisch.
Tone of voice
Misschien heb je er nog nooit bij stilgestaan, maar voor de klant is jouw tone of voice wel een belangrijk onderdeel van haar beleving. En bepalend voor haar klantreis. Dus hoe ervaart een (potentiële) klant jou? En wat wil je graag dat ze over jou zeggen? Komt dat ook overeen met wat jij communiceert?
Het is mij opgevallen dat salons kiezen voor de formele toon. Die beleefdheidsvorm is ook wel een beetje een horecadingetje. Mensen die in de marketing werken kiezen de persoonlijke aanspreekvorm om sneller verbinding te maken met hun klant. Daar kunnen we, wat mij betreft, dus wat van leren!
Ouderwets?
Voor mij voelt klanten aanspreken met u koud, afstandelijk, ouderwets en zelfs wat streng. Als ik iemand informeel benader, voelt dat warm, open en creëert het sneller vertrouwen en verbinding. Maar dat ben ik! Ik vind het wel fijn om te je’en en jij’en. Maar vaak doen we alleen wat wij willen en mooi vinden. Vraag eens aan jouw ideale klant wat zij prettig vindt. Misschien wil ze helemaal niet met je of u aangesproken worden. Voelt ze zich te oud of juist niet gerespecteerd… Vraag het wel aan je leuke klanten, want daar wil je er wel honderd van.
Als je het antwoord hebt gevonden, kan je direct aan de slag. Voer jouw tone of voice door in al je communicatie. Van je website, social media, WhatsApp tot nieuwsbrief. Zelfs je afspraakbevestiging verdient een passende tekst. Was je die vergeten? Alsjeblieft. Of toch alstublieft?