Dit is hoe je het beste een prijsverhoging kunt invoeren
Een prijsverhoging hoort erbij, maar voor veel nagelstylisten blijft het lastig om een paar euro’s bovenop hun diensten te gooien. Hoe kun je het beste een prijsverhoging invoeren en hoe communiceer je dit naar de klant?
Soms is het noodzakelijk om je prijzen omhoog te gooien. Denk aan een leverancier die de prijzen verhoogt, service die aanmerkelijk is gegroeid of je hanteert een uurtarief dat echt te laag is. Het zijn vaak logische redenen om de prijs met een paar euro te verhogen, maar het kan lastig zijn om dit te communiceren met klanten.
Het juiste moment
Allereerst is het goed om te bedenken hoeveel je omhoog wilt gaan. Je zult voor een jezelf een kostenplaatje moeten maken. Werk je tien of vijftien euro onder de prijs die je zou willen hanteren? Dan schiet het niet op om met twee euro omhoog te gaan, maar kun je beter beginnen met een prijsverhoging van vijf euro. Magic Nails adviseert om de prijsverhoging door te voeren per november of december. “Simpelweg omdat voor de feestdagen iedereen graag mooie nagels heeft.” Ook juli of augustus zijn geschikte maanden, omdat klanten dan vaak een ruimer budget hebben door vakantiegeld.
Uitleg geven
Nu is het tijd om toe te lichten waarom de service duurder wordt. Leg bijvoorbeeld uit dat er een prijsstijging is in de groothandel en dat je genoodzaakt bent om daarin mee te gaan. Als je meer geld wilt vragen vanwege een laag uurtarief, professionalisering of een persoonlijke situatie die is veranderd dan moet je het natuurlijk anders aanpakken.
Nagelstylist Kim Poels-Frederiks brengt dit nieuws vaak met een knipoog. “Ik vraag eerst aan mijn klanten of ze nog steeds blij met mij zijn”, legt ze uit. “Ik ga er natuurlijk vanuit dat ze dat bevestigen en dan zeg ik: ‘mooi, want ik ga over twee maanden een prijsverhoging doen’. Door het met een knipoog te vertellen, maak je het een stuk minder zwaar en zakelijk aandoen.”
Transparant over prijzen
Het is natuurlijk ook belangrijk dat je klanten op tijd weten dat de prijzen in de salon duurder worden. In principe ga je zelf over je prijzen, maar het is niet netjes om je klanten voor het blok te zetten en ineens een duurdere rekening onder hun neus schuiven.
Nagelstylist Melissa Veldman zorgt er daarom voor dat ze haar klanten zo’n twee maanden van te voren vertelt over de prijsverhoging en een maand van te voren hangt ze de nieuwe prijzenlijst op in de salon. “Het blijft een obstakel in ons hoofd. Ik krijg er zelf steeds minder moeite mee, maar het blijft geen leuke mededeling. Maar goed, klanten die moeilijk doen over een paar euro zijn misschien ook niet de klanten die je in eerste instantie zou willen.”
Hoe zit het bij jou?
Vind jij het ook lastig om een prijswijziging door te voeren.. of juist helemaal niet? We zijn benieuwd naar jouw ervaringen en tips. Deel ze in de comments.