Een concurrent op de hoek, wat nu?
Het is vervelend maar kan gebeuren; er opent een gloednieuwe nagelsalon bij jou op de hoek. Een concurrent. Help. Het geeft nooit een goed gevoel, brengt onrust, twijfels en misschien ben je wel boos. Wat moet je doen als er een concurrent vlakbij een salon opent?
Weet wie je concurrent is
Het voelt als een bedreiging maar vaak is het ook een kans om je eigen kwaliteiten te verbeteren als er een nieuwe salon vlakbij opent. Je wordt weer even op scherp gezet. En dat is goed, concurrentie is gezond en voorkomt dat je in een salonsleur komt. Je wordt weer even gedwongen je salon van A tot Z onder de loep te nemen. Het eerste wat je doet is natuurlijk weten wie je concurrent is; wat bieden ze aan, voor welke prijzen en het allerbelangrijkste is de kwaliteit van nagels die ze zetten. Door goed te weten wie je concurrent is, kun jij je beter onderscheiden.
Weet wat jouw salon anders maakt
Misschien ben je gespecialiseerd in bepaalde technieken, gebruik je een toplijn aan producten of bied je goede service. Als je weet wat jou onderscheidt kun je dit benoemen naar klanten, als jouw positieve kenmerken. En als je het nog niet hebt kun je ook investeren in sterkere relaties met bestaande klanten door bijvoorbeeld spaarprogramma’s of kortingen na een aantal behandelingen aan te bieden.
Haal een concurrent nooit neer
Als je praat over de concurrent met klanten is het heel belangrijk deze nooit neer te halen. Die concurrent is misschien een bedreiging maar er negatief over praten brengt je niets. Het kan zelfs tegen je werken. Klanten komen voor hun ontspanning en willen niet ondergedompeld worden in jouw stress om een concurrent met alle drama en rivaliteit die erbij komt kijken. Je maakt klanten zo zelfs nieuwsgierig naar die concurrent als jij je er zo druk over maakt. Het is veel beter om jezelf om een positieve manier te onderscheiden door jouw positieve kenmerken te benoemen.
Maak je niet druk
Het allerbelangrijkste is je vooral niet druk maken. Dat gaat je niet helpen, focus je gewoon op jouw salon, jouw werk en jouw klanten. Als jij mooie nagels zet en klanten zich goed voelen bij jou gaan ze niet zomaar naar de concurrent. Is de concurrent goedkoper met dezelfde behandeling? Vervelend maar weet wat je waard bent en vertrouw op je eigen kunnen. Soms maken klanten een uitstapje naar een goedkopere concurrent en komen ze ook heel snel weer terug. Goedkoper is niet beter en daar komen klanten vanzelf achter.
Focus je op je eigen salon
Dus, in feite hoef je helemaal niet veel te doen behalve rustig blijven, vertrouwen op je eigen kunnen en jezelf positief onderscheiden. Dat zijn de belangrijkste zaken. Alles went, dus ook die concurrent. Hoe jij ermee omgaat is wat het verschil maakt. Voor klanten, maar ook voor jezelf.