3 tips om meer te verdienen met je salon
Marketing- en businesscoach Charlotte Somers helpt ambitieuze beautyprofessionals bij de groei van hun salon. Als nagelstylist wil je niets liever dan je omzet verhogen en serieuze, goed betalende klanten aantrekken. Charlotte biedt ondersteuning aan serieuze vakvrouwen die hun salon naar een hoger niveau willen tillen. Voor Nailed It Magazine heeft de businessexpert een blog geschreven met 3 tips om meer te verdienen met je salon. Lees je mee?
Alle nagelsalons die ambities hebben om te groeien, lopen op een gegeven moment tegen hetzelfde probleem aan. Ze werken iedere dag met heel veel passie en hebben van hun hobby hun werk gemaakt, maar onderaan de streep blijft er te weinig over. Sommigen hebben zichzelf dan ook de volgende instelling aangepraat: ‘Ik vind het zo leuk dus ik hoef er niet rijk van te worden.’ Zonde als je het mij vraagt! Want als je deze 3 tips toepast, kun je doen wat je súper leuk vindt, en er nog een goed salaris aan overhouden ook!
Investeer alleen als het wat oplevert
Ik zie het zó vaak! Nagelstylisten houden er nou eenmaal van om te investeren. Ze willen zoveel mogelijk kleurtjes en producten op voorraad hebben, scholen zichzelf voortdurend bij en bieden allerlei behandelingen aan in hun salon. Maar wat ze niet altijd doorhebben, is dat dit je winst flink naar beneden kan halen. Waar wil je graag naartoe met je salon? Wat wil je graag aanbieden? Ga na of de investeringen die je wil doen, hieraan bijdragen en/of ook wat gaan opleveren (klanten & omzet!). Is dat niet het geval? Doe de investering dan niet.
Lees ook:
Maak je aanbod waardevol
Als je naar het aanbod van jouw salon kijkt, voor wat voor soort klanten is dit dan geschikt? Kun je iedereen hiermee helpen of help je slechts een specifieke groep klanten? Kun je 100% van jouw waarde in een behandeling stoppen, of kom je soms in de problemen omdat je bijvoorbeeld te kort op elkaar plant waardoor je nét niet de afwerking zo kan doen zoals je eigenlijk zou willen? En is het zo dat, wanneer je de tijd inplant die je eigenlijk nodig hebt, je er te weinig aan overhoudt? Of heb je misschien klanten die een gellak nemen terwijl ze eigenlijk beter geholpen zijn met acrylnagels? Zonde! Want hoe meer waarde jij jouw klanten kunt bieden, hoe beter ze ook jouw waarde inzien. In de volgende tip leg ik uit wat je hieraan kunt doen.
Zorg dat klanten jouw waarde inzien
Als je eenmaal door hebt wie jij super goed kunt helpen met jouw aanbod, maak het dan zo waardevol mogelijk en doe geen concessies meer. Als jij die set 100% wil afwerken, zorg er dan voor dat je die tijd ervoor inplant. En als die klant beter is geholpen met acrylnagels in plaats van gellak, geef dan eerlijk advies en onderbouw dit. Ik hoor je denken: ‘Ja maar, hoe houd ik er dan genoeg aan over?’ Zorg er voor dat jouw (potentiële) klanten zien wat jou zo waardevol maakt! Als ze dat weten, zullen klanten die een 100% mooi afgewerkte set willen, zeker bereid zijn hier een goede prijs voor te betalen! Laat dit zien in je salon, maar vooral ook in je marketing om hier de goede klanten mee aan te trekken!
Bepaal je prijzen niet op basis van je concurrenten
Er zijn er zóveel! Mijn tip is: kijk vooral naar jezelf! Bepaal je prijs door te kijken wat jij waard bent voor klanten die jij goed kunt helpen. Dus die klant die goedkope nagels wil en afwerking niet belangrijk vindt, kun je minder goed helpen dan een klant die 100% afgewerkte nagels wil. Want dáárvoor ben jij super waardevol, dus richt je daar dan ook op om meer te kunnen verdienen met jouw salon!
Wil jij graag meer klanten, omzet en/of vrijheid in je salon maar weet je niet waar je moet beginnen? Daarvoor is het belangrijk om eerst te weten wat jouw groei op dit moment tegenhoudt. Hierover vertel ik meer in mijn online magazine. Deze is gratis te downloaden via www.nxtlevelsalon.nl. Meer tips & inspiratie? Volg me op social media @nxtlevelsalon.
Heel veel succes met het toepassen van deze tips in je salon!
Charlotte Somers
Business- & Marketingcoach voor salons
nXt level salon