4 tips om je nagelsalon te promoten
Je salon promoten? Dat is niet altijd even makkelijk. Alle begin is moeilijk, dat geldt ook voor de opstart van een nagelsalon. Als beginnende nagelstylist wil je maar al te graag starten met het uitoefenen van je vak. Dit kan in bijberoep, maar misschien wil je fulltime aan de slag. Je hebt aardig wat klanten nodig om je praktijk draaiende houden. In dit artikel helpen we je een handje op weg met een aantal tips om je salon te promoten.
Doelgroep
Allereerst is het belangrijk om na te gaan wat je wil bereiken met je salon. Welke doelgroep wil je aanspreken? Wil je vrouwen aanspreken die vooral mooie, verzorgde nagels willen? Of ben je juist op zoek naar klanten die op zoek zijn naar extremere vormen en nail-art? Probeer zo specifiek mogelijk te zijn. Wanneer je dat weet, kan je bijvoorbeeld ook je prijzen bepalen. Meer over het bepalen van een goede setprijs lees je in dit artikel. Het is namelijk niet alleen belangrijk dat de prijs aantrekkelijk is voor je doelgroep, maar je moet er ook je kosten mee dekken en winst kunnen maken.
Mond-tot-mondreclame
Wanneer je als nagelstylist begint, moet je dit bekend maken aan jouw doelgroep. Dat doe je door reclame te maken. Een vorm van reclame is bijvoorbeeld mond-tot-mondreclame. Voor nagelstudio’s is dit vaak de beste reclame. Door een goede set bij iemand te plaatsen, krijg je vanzelf meer klanten. Uiteraard heeft dit tijd nodig. Je kan een leuke actie organiseren door je bestaande klant een korting te bieden wanneer zij een nieuwe klant naar de salon stuurt. Op die manier is het aantrekkelijk voor je klanten om jouw salon te promoten en het kost je bijna niets.
Je kan er ook voor kiezen om in het begin bij familie en vrienden een set nagels te plaatsen tegen een kleine vergoeding. Geef aan dat dit niet jouw uiteindelijke prijs is en dat zij deze korting krijgen omdat zij reclame maken. Dat doe je door bijvoorbeeld een aantal visitekaartjes van je mee te geven. Het allerbelangrijkste is dat je goed werk levert. Laat jezelf dus regelmatig bijscholen zodat je op de hoogte bent van de laatste technieken en ontwikkelingen.
Salon offline promoten
Een andere vorm van reclame maken, is door te adverteren in lokale krantjes. Sommige blaadjes hebben een aparte rubriek voor dit soort advertenties. Vaak kan je tegen een laag tarief adverteren. Het kan je zomaar een aantal klanten opleveren waardoor je salon verder kan groeien. Je kan er ook voor kiezen om flyers of visitekaartjes bij lokale winkels te leggen. Denk bijvoorbeeld aan de bakker om de hoek.
Durf ook te denken aan samenwerkingen binnen de beautybranche. Vraag de kapster in je straat of je een paar visitekaartjes bij haar neer mag leggen. In ruil daarvoor leg jij in de salon ook een aantal visitekaartjes neer. Op die manier heb je een win-winsituatie. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Salon online promoten via social media
Social media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Grote kans dat jouw doelgroep ook te vinden is via deze kanalen. Zorg dan ook voor een professionele weergave van jouw salon op Facebook en Instagram. Maak goede foto’s en ben duidelijk in je communicatie. Probeer ook nét dat beetje meer online te doen dan de concurrent. Bedenk een leuke actie, zet je klanten in het zonnetje of licht een nieuw product uit op je Facebookpagina.
Ook leuk: geef iedere maand een handige tip via sociale media. Dat kan bijvoorbeeld gaan over het gebruik van nagelriemolie of handcrème. Denk ook eens aan een onderhoudstip of licht een bepaalde kleur uit die je in de salon gebruikt. Op die manier krijg je wat meer afwisseling in je berichten. Vergeet je sociale media ook niet te koppelen aan je website. Wanneer je een website hebt, straal je vaak net wat meer professionaliteit uit. Ga in dat geval wel voor een goed werkende website.
Meer handige tips in je inbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de tweewekelijkse nieuwsbrief.