Een salon runnen: wat kan ik zelf doen of juist uitbesteden?
Als nagelstylist wil je het liefst de hele dag bezig zijn met nagels zetten. Maar het runnen van een salon is meer dan de behandelingen die je uitvoert. Denk aan administratie, reclame maken en het ontwikkelen van een huisstijl. Hoe bepaal je of je iets zelf doet of beter kan uitbesteden?
Als beginnend nagelstylist heb je geen eindeloos budget om grote bedrijven of freelancers in te schakelen die jou ontlasten. Daarom is het goed om voor ieder onderdeel, van administratie tot huisstijl, het volgende te bepalen:
Is het op dit moment belangrijk voor mijn salon?
- Indien nee: parkeer het onderdeel.
- Indien ja: het onderdeel is urgent, ga door naar 2.
Kan ik het zelf?
- Indien nee: besteed het onderdeel uit.
- Indien ja: bereken hoeveel tijd je hieraan kwijt bent. Hoeveel behandelingen kan je in die tijd doen? Soms is het voordeliger om een expert in te schakelen die de taak snel kan uitvoeren zodat jij in jouw kostbare tijd klanten kan behandelen en dus omzet genereert.
Uitbesteden of zelf doen
Je kan bovenstaande vragen stellen als het gaat om het zelf doen of uitbesteden van de administratie, reclame maken en het ontwikkelen van een huisstijl. Maar denk ook aan andere taken zoals het schilderen van jouw salon, posten op social media of het versturen van een nieuwsbrief naar klanten.
Zelf bonnetjes invoeren
Als je net bent gestart met je salon, is er ook een middenweg voor bepaalde taken. Voor je administratie geldt bijvoorbeeld dat je zelf de bonnetjes in een systeem zet. Ieder kwartaal doet de boekhouder je aangifte en een keer per jaar wordt de aangifte inkomstenbelasting (samen met jou) ingevuld. Je bent zo geen vermogen kwijt aan je administratie en weet toch zeker dat de boekhouding op orde is.
Je skills ontwikkelen
Dit geldt ook voor andere taken. Je kan een dure, grafische vormgever inhuren voor het ontwikkelen van een huisstijl. Hij of zij zorgt voor jouw visitekaartjes, een mooi vormgegeven prijslijst en bijvoorbeeld een flyer om reclame mee te maken in de buurt. Gelukkig is er ook een middenweg: je eigen skills ontwikkelen en zelf in een handomdraai uitingen voor jouw salon ontwikkelen.
Salon Marketing Box
Tegenwoordig hoef je hiervoor niet meer aan de slag met ingewikkelde programma’s zoals Photoshop of Illustrator. Om jouw werk als nagelstylist makkelijker te maken, heeft Nailed It Magazine de Salon Marketing Box ontwikkeld. In deze box zitten 31 templates die jij kan gebruiken om jouw salon professioneel en helemaal in je eigen stijl in de markt te zetten. Je hoeft geen lange training te volgen, want we helpen je stap voor sta op weg met duidelijke video’s. De Box is speciaal voor nagelstudio’s en zorgt ervoor dat jij meer tijd hebt om te doen wat je echt leuk vindt (nagels zetten!). Bekijk de Box hier!