Hoe je als nagelstylist snel meer klanten kan aantrekken

nagelstylist klanten aantrekken

Loes Rikkers van Proles Beauty helpt andere beauty ondernemers met het starten, opbouwen en groeien van hun salon. Voor Nailed It Magazine heeft Loes dit keer een handige blog geschreven met tips voor jou als nagelstylist waarmee je meer klanten kan aantrekken. Op die manier kan jij groeien met jouw salon. Lees je mee?

Maanden heb je getraind, bloed, zweet en tranen en eindelijk heb jij je diploma gehaald! YES! Nu kan je eindelijk starten met je salon… Je richt je salon mooi in en en alles is perfect! Maar dan… hoe ga je het vanaf hier aanpakken? Hoe zorg je er als nagelstylist voor dat je snel meer klanten kan aantrekken?

#1 Website is een MUST!

Dit adviseer ik mijn klanten altijd als eerste. Investeer in een goede website die vindbaar is in Google. Je website moet ervoor zorgen dat klanten je weten te vinden en dat ze hier alle informatie kunnen vinden. 

Ik krijg regelmatig de vraag: ‘Loes, ik heb een Instagram/Facebook pagina is het dan nodig om een website te hebben?’. Mijn antwoord is heel duidelijk: JA! Klanten gaan niet je hele tijdlijn door scrollen om alle informatie te lezen. Ook als je gaat adverteren is het belangrijk om een ‘einddoel’ te hebben. Dat klanten doorgestuurd worden naar je website en ook daadwerkelijk een afspraak in kunnen boeken. 

#2 Ben goed in je vak

Wij kunnen natuurlijk de beste marketing van de wereld toepassen, maar als je er niet voor kan zorgen dat klanten tevreden zijn dan wordt het heel moeilijk. Maar wat is nou goed zijn in je vak? Als je net zn perfectionist als mij bent, dan vind je jezelf nooit goed genoeg. Dus als je op dat moment gaat wachten dan kan je lang wachten…

Goed zijn in je vak is naar mijn inziens dat klanten blij zijn met wat je doet en dat ze terugkomen. Loop je tegen een probleem aan? De kunstnagels blijven bijvoorbeeld niet goed zitten of de lengtes zijn niet gelijk? Ga dan eerst trainen. 

TIP: meer vakopleidingen gaan er niet automatisch voor zorgen dat je meer klanten aantrekt voor je salon. Vaak denken styliste als ik training x doe dan komen de klanten wel… maar door vakopleidingen te doen wordt je beter in je vak niet in het aantrekken van klanten (dat is marketing en een vak apart!). 

#3 Stop niet met praten over je salon!

Als je in opleiding bent zit je nog vol enthousiasme. Tegen iedereen vertel je dat je bezig bent. Wat ik vaak zie gebeuren is dat stylistes na hun opleiding, als ze starten met hun salon, stil worden. Net alsof je nu niet meer over je salon mag praten. Natuurlijk wel! Juist nu! Vertel mensen in je omgeving dat je gestart bent. Misschien denk je, waarom zou mijn buurman moeten weten dat ik gestart ben? Ook hij kent misschien weer potentiële klanten. 

Tip: zorg ervoor dat je opvalt. Mijn nagels zijn altijd ‘apart’, vaak heb ik elke hand een andere kleur of iets wat opvalt. Ik krijg vaak complimenten over mijn nagels en vertel wat ik doe. Zo maak je gratis overal reclame.

#4 Doe aan marketing

Als je een bedrijf opzet is het belangrijk dat mensen van je bestaan afweten. Je kan een bord aan de gevel hangen en wachten tot de klanten toevallig langs je salon lopen…. (dat kan lang gaan duren). Als je snel wilt groeien is social media een goed platform. Vooral als je gaat adverteren kan je in korte tijd een grote doelgroep bereiken. Je zet jezelf (niet letterlijk) op een billboard bij je potentiële klanten.

Ik wil je echt laten inzien hoe fantastisch het internet is. Hoeveel kansen het biedt! Het is in deze tijd zoveel makkelijker om bekendheid te krijgen dan 10/15 jaar geleden! 

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? 

Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief of like Nailed It Magazine op Facebook.

Schrijf je in en ontvang het laatste nieuws, acties en tips.

We sturen je geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer info.