Meer klanten aantrekken met social media
Social media is niet meer weg te denken uit ons leven. Hoe fijn is het als je dit medium ook kan gebruiken om meer klanten naar jouw salon te trekken? Toch is dat vaak niet zo makkelijk als het lijkt. Social media is een vak op zich! Gelukkig kan je met een aantal basic tips al een heel eind komen.
-
Doelgroep
Is jouw doelgroep ook: ‘alle vrouwen tussen de 18 en 88 jaar?’ Dan wordt het tijd om daar verandering in te brengen. Pas wanneer je jouw ideale klant voor ogen hebt, kan je daar gericht mee aan de slag. Natuurlijk hoef je klanten die niet binnen je doelgroep passen niet te weigeren, maar het helpt je met de marketing van je salon. Probeer het zo specifiek mogelijk te maken. Bedenk waar de interesses van jouw doelgroep liggen en wat zij zoeken in een nagelstylist. Op die manier kan je heel gericht een post maken en heb je er ook een gezicht bij.
Lees ook:
-
20% – 80% regel
Binnen de wonderen wereld van social media wordt ook weleens gesproken van de 20/80 regel. Dat houdt in dat slechts 20% van je posts bestaan uit het ‘verkopen’ van je product of dienst. De andere 80% moet eigenlijk bestaan uit mega interessante berichten voor jouw volgers. Denk aan tips, behind the scenes, het stellen van vragen en posts waarvan je weet dat je volgers er graag op reageren of het graag willen delen. Weet je niet goed wat je moet posten? Binnenkort komt er een super interessante post online met 20 ideeën voor je volgende Facebookpost. Wil je dit niet missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
-
Contentkalender
Social media hoeft niet veel tijd te kosten. Ook niet wanneer je het goed wil doen. Wie tijd wil besparen, kan het beste een moment in de maand reserveren om een contentkalender samen te stellen. Een contentkalender is eigenlijk een handige planning waarin je op een rijtje zet wat je de komende tijd wil gaan posten. Op die manier heb je een duidelijk overzicht en je kan zien of je genoeg variatie hebt in je berichten. Wanneer je het nog gemakkelijker voor jezelf wil maken, plan je de berichten gelijk in. Dat kan via Facebook door op ‘plannen’ te drukken.
-
Bestaande klanten
Als je nieuwe klanten wil via social media, maak dan gebruik van je bestaande klantenkring. Vraag bestaande klanten om ‘in te checken’ bij je salon via Facebook. Op die manier zien steeds meer mensen jouw naam voorbijkomen. Vraag trouwe klanten ook om een review op je pagina te plaatsen. Op die manier krijgen volgers een goed beeld van jouw werk en jouw salon. Daarnaast zijn die reviews super interessant om te delen als post op je pagina!
-
Betrek social media in je acties
Houd je regelmatig een actie in de salon? Misschien een vriendinnenkorting of een zomeractie. Natuurlijk is het goed om deze acties ook te delen op sociale media, maar je kan het ook anders insteken. Vraag jouw klanten om foto’s die zij van hun nagels maken te delen op hun eigen Facebook en zorg dat ze jouw salon taggen. Aan het eind van het jaar verloot je een gratis nabehandeling onder de trouwe delers. Hoe leuk is dat? Je klanten zullen met alle liefde hun foto’s delen.