No-shows door social media verminderen

Social media is een prachtig medium om je nagelstudio te promoten en nieuwe klanten aan te trekken. Het heeft echter ook zo zijn keerzijdes. Klanten die een afspraak via sociale media maken, zijn eerder geneigd om niet op te komen dagen of last-minute te annuleren. Hoe kan je het aantal no-shows als nagelstylist verlagen? We geven een aantal tips die je op weg helpen!
-
Geef je salon een gezicht
Je salon een gezicht geven, is sowieso een goed idee. Op die manier weten je volgers wat ze kunnen verwachten en krijgen ze er een beeld bij. Door je salon een gezicht te geven, maak je het persoonlijker. Het is daarom ook goed om persoonlijk te zijn in je communicatie. Zeg nou zelf, je stelt liever een bedrijf teleur dat je niet kent dan een persoon.
Lees ook:
-
Herinneringen
Soms vergeten mensen simpelweg dat zij een afspraak hebben gemaakt. Probeer je klant daarom te herinneren aan de afspraak. Je kan hiervoor werken met een systeem, maar je kan er ook voor kiezen om dit zelf te doen. Op die manier verklein je de kans dat de klant de afspraak vergeet. Een herinnering stuur je gemiddeld zo’n 24 uur van tevoren en bij voorkeur niet per mail. Een mail zal eerder in de prullenbak belanden.
-
Verwachtingen
Zorg ervoor dat de klant die afspraak met jou niet wil missen. Dat doe je onder meer door zichtbaar te blijven en je professioneel op te stellen. Maak een handleiding voor jezelf zodat je weet hoe je moet reageren als een klant een afspraak wil boeken via social media. Verwijs je de klant door naar een afsprakensysteem of bel je de klant even persoonlijk op om je adresgegevens door te geven? Op die manier ligt de drempel voor de klant hoger. Uiteraard kost je dit meer tijd, maar je hebt gegarandeerd minder no-shows en staat bekend om je persoonlijke contact met klanten.
-
Gegevens
Noteer de gegevens van je klanten wanneer zij een eerste afspraak maken. Op die manier verhoog je de drempel ook om te annuleren of om niet op te komen dagen. Geef aan dat je een goede voorbereiding belangrijk vindt. Daarnaast is het een manier om tijd te besparen tijdens de afspraak. Je kan de klantenkaart namelijk al deels invullen.
-
Annuleringsbeleid
Zorg dat je een duidelijk annuleringsbeleid hanteert. De klant zal minder snel afzeggen als er kosten aan zijn verbonden. Je hoeft dit niet op een dringende toon te vermelden, liever niet zelfs. Meldt het beleid op je website of social media. Wanneer de klant een afspraak maakt, kan je haar wijzen op de huisregels en het beleid van de salon. Op die manier kan je bij een no-show eventuele kosten in rekening brengen.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws in Nailed It Magazine? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.