Duo-interview: Nederlandse en Belgische stylist. Wat is er in de tijd veranderd?
In de serie duo-interview hebben we deze keer de Belgische Veronique Marchand van V-Nails & Feet en de Nederlandse Katrien Janssens van Nagelstudio Katrien bevraagd. We vroegen ook aan hen: wat is er in de tijd veranderd?
Hoe ben je begonnen met het doen van nagels en wat was jouw inspiratie?
Veronique: “Ik was 9 jaar toen ik wist dat ik nagelstyliste wilde worden, mijn mama ging toen al naar de nagelstudio en ik ging altijd mee, Ik keek echt op naar Ingrid, hoe zij haar zaak runde, en ook doordat zij op een hoog tempo werkte. Door dan heel veel te kijken en te oefenen heb ik mezelf heel veel bijgeleerd. Uiteindelijk ben ik op mijn 18 jaar gestart in Antwerpen en bij Ingrid. Zij heeft mij al de kneepjes van het vak geleerd. Ondertussen ben ik 38 jaar.”
Katrien: “Ik was 15-16 jaar toen ik een kappersopleiding in België volgde, waarin ook manicure aan bod kwam tijdens de les schoonheidszorg. Ik was een enorme nagelbijter en de docente destijds zei me letterlijk; “Katrien, jouw nagels zien er echt lelijk uit, dat kan echt niet in onze branche, je moet stoppen met nagelbijten”. Hier was ik zo enorm van geschrokken en aangedaan, dat ik dacht: ja, ze heeft gelijk, ik moet hier iets mee doen! Thuisgekomen van school, heb ik meteen tegen mijn moeder gezegd dat ik kunstnagels wilde, want ik moest van dat nagelbijten af. Zodoende heb ik een afspraak gemaakt voor acrylnagels met verlenging en French manicure. Ze zagen er niet zo fraai uit, maar hé, ik beet niet meer. Dit was tevens ook mijn inspiratiebron. Ik was gefascineerd door wat de nagelstyliste deed en ik dacht, dit wil ik ook kunnen en mensen hiermee blij maken! Een paar dagen later was mijn acryl starterspakket besteld en ging ik oefenen!”
Wat is de grootste verandering die je hebt gezien in de nagelbranche sinds je begon?
Veronique: “Toen ik begon, werd er heel veel met acryl gewerkt, wij hadden wel een frees maar leerde echt vijlen met de hand. Ik merk dat ik op dat punt nog steeds van de ‘oude stempel’ ben. Ik vijl nog steeds heel veel met de hand, dat is nu amper nog in de nagelstudio’s. Ook acryl wordt minder en minder gedaan heb ik de indruk.”
Katrien: “Er is zoveel veranderd dat het niet meer te benoemen is! Eerst was er alleen acryl en tips, nu zijn er gel, gellak, rubberbase, BIAB, solar, sjablonen, e-manicure, nailart en noem maar op. Alsook is in het algemeen de nagelstyliste beter opgeleid (al kan dit nog beter), heeft hij/zij meer kennis van de anatomie van de nagels en zijn er tal van opleidingen en cursussen die er gevolgd kunnen worden om je skills te verbeteren. Voor mij persoonlijk is de grootste verandering dat een natuurlijke nagel ook mooi is en dat er meer aandacht is voor allergieën en anatomie!”
Kun je vertellen over de grootste uitdagingen waarmee je als nagelstylist te maken hebt (gehad) en hoe je daarmee om gaat/bent gegaan?
Veronique: “De grootste uitdaging was een zaak mee gaan opstarten in Egypte zo’n 18 jaar geleden, de schoondochter van een klant woonde in Egypte en wilde een schoonheidssalon openen, toen vroeg ze me of ik haar dat “even” wilde leren…
Ik ben een week mee gegaan met een koffer vol nagelproducten en dagen en nachten heb ik het haar proberen uit te leggen.We hebben dan nog een interview gegeven op de Egyptische tv! Het was een hele belevenis! Wat ik er toen zeker uit heb geleerd is dat niet zomaar snel even iets is geleerd.“
Katrien: “Dat is toch wel de coronaperiode, wat was deze heftig, in verschillende contexten. Zowel het moeten sluiten en zonder werk komen te zitten, als in klanten teleur moeten stellen, omdat je je passie niet meer mocht uitvoeren. Ook ben ik in deze periode enorm geschrokken van hoe klanten zich kunnen gedragen en best egoïstisch kunnen zijn. Maar anderzijds heb ik hier wel weer enorm veel van geleerd en heb ik hier al het positieve uitgehaald Ik ben er sterker en zelfverzekerder uitgekomen! Ook de concurrentie is enorm, op elke hoek van de straat vind je een nagelsalon of nagelstylist aan huis, maar ik heb mezelf voorgenomen om dichtbij mezelf te blijven, te doen waar ik goed in ben en mezelf te onderscheiden.”
Wat zijn de grootste verbeteringen die je hebt gezien in de nagelbranche sinds je begon?
Veronique: “Goh, qua verbeteringen kan ik niet direct iets zeggen, vroeger werd het tempo er bij ons ingedrild, elk uur een klant, zonder pauze, en zo twaalf uur aan een stuk. En het moest tot in de perfectie afgewerkt worden. Daar heb ik wel de discipline, netheid en nauwkeurigheid mee geleerd en aan overgehouden.
Wat wel een pluspunt is, is dat er ondertussen meerdere technieken zijn die je kan aanbieden, vroeger had je alleen maar acryl of gel, nu heb je vele meer opties.”
Katrien: “Dat nagelstylisten zich goed gaan scholen en dat er meer gekeken wordt naar dierproefvrije producten!”
Welke trends zie je momenteel in de nagelindustrie en hoe blijf je op de hoogte van deze trends?
Veronique: “De nieuwe trends zijn uiteraard de Dual Forms en inlay. Ik blijf me steeds inzetten en volg geregeld workshops/ cursussen bij om de laatste nieuwe trends te kunnen aanbieden in het salon.”
Katrien: “De nail-art en BIAB (of rubberbase) is enorm populair geworden. Ik ben ook enorm fan van deze twee! Ik kijk heel veel hoe collega-nagelstylisten nail-art plaatsen en ga dit dan ook proberen. Ook volg ik een of twee keer per jaar een training om verschillende technieken op te frissen en mijzelf op de hoogte te houden met de allernieuwste trends. Instagram, TikTok en Pinterest zijn mijn inspiratiebronnen.”
Wat is je favoriete nagelontwerp om te maken en waarom?
Veronique: “Nail-art vind ik altijd wel fijn om te doen, als je daar tijd voor hebt, maar in een salon heb je daar niet altijd de mogelijkheid voor. Dus ik ga eerder voor een gewoon full colour ontwerp, mooi, easy en het past bij alles.”
Katrien: “De natuurlijke nagel met een rubberbase/BIAB en een minimalistische nail-art. Dit vind ik helemaal geweldig, omdat het heel natuurlijk oogt met een extra touch.”
Wat zijn de belangrijkste tips die je jongere nagelstylisten zou willen geven?
Veronique: “Het eerste wat ik zeker zou willen meegeven is: hygiëne is heel belangrijk! Je wil zelf toch niet naar een nagelstudio gaan waar het stof nog ligt of nagels van de vorige klant? Een mooi schone salon, alles goed ontsmet, elke klant een eigen vijl, enzovoort. Daar betaalt een klant met plezier €2 extra voor.
En als tweede: jaag je dromen na! Ik was 9 jaar en ik droomde er van om nagelstyliste te worden, het is niet altijd van een leien dakje gelopen, maar blijf volhouden en je komt er wel! Geloof in jezelf, en vergelijk je niet teveel met anderen.
Katrien: “Opleidingen volgen, oefenen, geduld hebben en passie voor het vak hebben!”
Wat zijn de grootste veranderingen die je hebt gezien in de manier waarop klanten hun nagels willen laten doen?
Veronique: “Vroeger zetten wij heel veel tips (french met tijgerprinten) en het liefst zo lang mogelijk in square vorm. Nu willen we allemaal zo naturel mogelijk. Liefst zo kort mogelijk, naturel of een nude kleur en als we eens gek willen doen doe dan maar eens een koraal kleurtje.”
Katrien: “Het gebruiken van de frees (e-manicure). De e-manicure werd voorheen niet gedaan en zorgde er dan ook voor dat het product niet goed kon hechten en de nagels er niet zo clean uitzagen. Klanten hechten hier nu wel meer belang aan en als ze er eenmaal aan gewend zijn, willen ze niets anders meer.”
Wat is volgens jou de beste manier om klanten tevreden te houden?
Veronique: “Eerst en vooral je aan je afspraken houden, heb je een zaak, dan moet je je afspraken nakomen. Ook als nagelstyliste. Als je telkens moet bellen om afspraken te verzetten, dat komt niet goed over bij de klanten.
Biedt je klanten een kopje koffie aan, geef ze de nodige aandacht, je bent niet alleen een nagelstyliste, soms ook een therapeute. Werk steeds hygiënisch, altijd vriendelijk zijn, klant is koning!”
Katrien: “Goede en open communicatie. De balans vinden tussen jouw eigen agenda goed te beheren, zodat je jezelf niet voorbijloopt en proberen om klanten toch dat ene plekje te geven dat ook in hun agenda past. Dit is ook best lastig, om alle klanten tevreden te houden met het moment van hun afspraak, maar goede communicatie is key, ook als het een keer niet lukt om een afspraak te plannen.”
Wat is jouw advies voor iemand die geïnteresseerd is in het starten van een carrière als nagelstyliste?
Veronique: “Volg zeker een goede basisopleiding, daar begint alles mee! Oefen eerst heel veel op vriendinnen, voor je klanten gaat doen. En blijf je geregeld bijscholen.”
Katrien: “Zoals ik eigenlijk al eerder vertelde bij de ‘belangrijkste tips‘, is dit ook belangrijk voor iemand die nagelstyliste wil worden. Ga jezelf goed scholen, ga oefenen en blijf oefenen, ervaring opdoen, weten met wat je bezig bent en doe het met passie! Ga vooral niet denken, ik ga wat nageltjes lakken, want dan kom je er niet.”
Wat is er volgens jou nodig om een succesvolle nagelstylist te worden?
Veronique: “Een positieve instelling, daar begint alles mee. Dan een heel goed businessplan, wat wil je doen? Wat wil je bereiken? Wil je later uitbreiden? Denk altijd goed na voor je zomaar iets doet. Twijfel je over iets vraag raad aan je boekhouder, familie, collega’s…”
Katrien: “Passie voor het vak! Als je passie hebt voor de nagelbranche, dan kom je er wel. Waar een wil is, is een weg. Mijn droom was altijd om mijn eigen salon te starten, dit is niet meteen gelukt, maar sinds 2018 heb ik de sprong in het diepe gemaakt en nu, bijna 5 jaar verder heb ik een overvolle agenda, is mijn ‘’hobby’’ mijn werk geworden en verdien ik hier ook nog is mijn geld mee. Dream big!”
Hoe zorg je ervoor dat je up-to-date blijft met de nieuwste technieken en producten in de nagelindustrie?
Veronique: “Tegenwoordig is social media een groot netwerk om up to date te blijven, volg nagelstylistes/ bedrijven/ groothandels, zij posten continue filmpjes/ foto’s van de laatste nieuwe trends en technieken.
Ga naar beurzen, lees de nagelmagazines, schrijf je in op nieuwsbrieven, op deze manier kan je goed op de hoogte blijven van van alles en nog wat.”
Katrien: “Gelukkig leven we in de tijd van social media en is hierop alles, maar dan ook álles te vinden. Instagram is mijn grootste inspiratiebron en hier vind ik ook collega’s die mij enorm inspireren en waarbij ik zelf trainingen ben gaan volgen/ga volgen. Ook moet je zelf een beetje crea bea zijn en gewoon proberen als iets in je op komt.”
Zijn er nog andere dingen die vroeger of nu heel anders waren of gingen, waar je iets over wil vertellen?
Veronique: “Vroeger had je een nagelstudio en wij deden onze job en dat was het, nu met de social media is er, vind ik persoonlijk, een enorme strijd tussen elkaar, want de ene post dit en de andere post dat… En je moet gewoonweg mee anders ben je niet genoeg zichtbaar.
Ook merk ik dat we allemaal nogal kritisch zijn op elkaars werk en dat was vroeger niet het geval. Dus ik zou willen afsluiten met: wees allemaal lief voor elkaar.”
Katrien: “Vroeger was de nagelstylist gewoon iemand die nagels erop plakte of een lakje erop flanste, maar gelukkig is dit nu wel een meer gewaardeerd beroep geworden! Het liefste had ik gezien dat de nagelsector ook gezien werd als een beauty-onderdeel door de overheid en dit ook als een beroep zoals een ander beroep zou erkennen. Waarom wordt een kapper en een schoonheidsspecialist wel erkend als een beroep en een nagelstudio niet? Terwijl klanten met dezelfde intentie bij ons komen als bij één ander in de beautybranche en wij onze klanten even blij, gelukkig en met de juiste kennis naar buiten sturen.”