Kim: “Ik ben een stuk duurder dan andere nagelstylisten”

Kim Brouwenstijn werkte 23 jaar lang in de delicatessenwinkel van haar ouders. “En hoewel ik het heel leuk vond, voelde ik dat dit niet was wat ik altijd wilde doen.” Zij sloeg een andere weg in en koos voor het nagelvak. “In de nagelstudio waar ik kwam, keek ik altijd vol bewondering naar hoe alles in z’n werk ging.” Inmiddels heeft zij een succesvolle salon en durft zij ook de juiste prijzen te vragen. “Maar ik heb nog meer plannen voor de toekomst.”

De interesse voor het vak ontwikkelde zich bij Kim toen zij haar eerste producten kocht. “Ik ben video’s op YouTube gaan kijken, ben gaan oefenen en al snel mocht ik de nagels van familie en vriendinnen doen.” Kim vond het geweldig, maar ontdekte ook hoe belangrijk het is om de juiste kennis in huis te hebben over kunstnagels en de natuurlijke nagel. “Tijdens de opleiding leerde ik niet alleen hoe je mooie nagels kan maken, maar ook hoe je een goedlopende salon kan opbouwen. Sinds die studie is mijn bedrijf naar een hoger niveau gegroeid.”

Ultieme droom

Tijdens de opleiding, bij Loes Rikkers, leerde Kim onder meer hoe ze social media kon inzetten. “Mijn agenda raakte al snel vol en ik moest klanten op de wachtlijst plaatsen. Ik besefte dat het tijd was om de knoop door te hakken en te stoppen met het werk in de winkel van mijn ouders.” Die laatste werkdag is inmiddels een half jaar geleden. “Ik wil me volledig focussen op mijn salon, maar er bleef toch iets kriebelen.” Kim ontdekte tijdens de verschillende lockdowns dat haar ultieme droom ligt bij het opbouwen van een groothandel en opleidingscentrum.

Die droom is op dit moment in de ontwikkelingsfase. “In mijn groothandel ga ik als hoofdmerk Light Elegance verkopen. Dit merk is in Nederland nog niet te koop, maar het is een echt kwaliteitsmerk en heeft een goed systeem voor het voorkomen van lifting. Light Elegance werkt namelijk met een 2-staps bonding product.” Klanten die voorheen problemen hadden met lifting of breuken bij andere salons, hebben die problemen niet meer nu ze bij Kim komen. “Op die manier probeer ik uit te blinken.”

Prijzen verdubbelen

Kim weet zich goed te onderscheiden van andere salons, maar weet ook hoe belangrijk de zakelijke kant van het vak is. “Ik ben een stuk duurder in vergelijking met andere salons in de regio.” Daar tegenover staat dat de klanten van Kim kwaliteit boven alles zetten. “Natuurlijk vond ik het in het begin onwijs eng en spannend om mijn prijzen bijna te verdubbelen, maar ik heb geleerd dat je niet mee moet gaan met andere salons omdat je juist op moet vallen.”

Straks hoopt ze in haar groothandel en opleidingscentrum vooral nagelstylisten aan te spreken die het totale plaatje willen leren. “Die openstaan voor de juiste mindset en die willen groeien naar een hoger niveau. Op die manier kunnen we de beautybranche in het algemeen naar een hoger niveau tillen.” Kim merkt dat er vaak nog veel negatieve vooroordelen zijn over het vak. “Ik wil laten zien dat het een serieus beroep is waar je als ondernemer net zo hard voor moet werken als in een andere branche.”

Inspireren

Kim heeft dan ook grote ambities en hoopt in de toekomst veel andere stylisten te inspireren. Zelf laat zij zich inspireren door nagelstylisten zoals Celina Ryden uit Zweden en Kirsty Meakin uit Engeland. “Maar ook het luisteren naar podcasts zoals van Kim Munnicom inspireert mij enorm. Zij is zo energiek.” Voor nu heeft Kim ontzettend veel zin in de volgende stappen die zij gaat zetten met haar bedrijf, “maar ik heb nog veel grotere dromen en doelen. Ik geloof in mezelf en trek me niet te veel aan van de mening van anderen.” Dat is ook de instelling die zij iedere andere nagelstylist zou willen aanraden. “Veel mensen zijn bang om stappen te zetten omdat ze onzeker zijn, maar het leven is te kort om niet volledig gelukkig te zijn.”

Tip van Kim

Als tip wil Kim andere nagelstylisten meegeven om de juiste prijs te vragen. “Ga niet voor een prikkie zitten werken. Het is een serieus beroep waar je veel tijd en geld in hebt geïnvesteerd en daar mogen klanten echt wel voor betalen. Uit eigen ervaring betalen de juist klanten de juiste prijs.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *