PRO aan het woord: Sarah Fransen, La Petite Belge
Sarah Fransen is een van onze vaste members van Nailed It PRO en daarom zetten we haar in The Spotlight. “Ik ben lid geworden omdat ik als professional dit vakblad interessant vind. De artikelen sluiten aan bij interesses of vraagstukken die ik heb”, zegt Sarah. De coronacrisis zorgde ervoor dat zij de salon niet meer kon bezoeken en dus ging ze zelf aan de slag. “Van het een kwam het ander en ben ik in familiale kring begonnen.” Sinds begin dit jaar is zij officieel gestart als nagelstylist.
Hoe ben je in het vak gerold?
Toen corona kwam, moest natuurlijk alles en iedereen dicht en kon ik mijn nagels niet meer laten doen. Toen dacht ik – net als waarschijnlijk heel veel mensen – dan ga ik het zelf wel proberen bij te houden. Dat ging mij eigenlijk heel goed af. Toen heb ik helaas een zware depressie gekregen. Ik merkte dat nagelen mij eigenlijk heel veel rust bracht. Eigenlijk als een soort mindfulness. Mensen begonnen mij aan te spreken van “goh wat mooi, wie heeft jouw nagels gedaan?” En als ik dan zei dat ik dat zelf had gedaan kreeg ik steevast de vraag of ik dat bij hen dan ook een keer wilde doen. Van het een kwam het andere en ben ik in familiale kring begonnen, een opleiding gaan doen en nu ben ik een volwaardige nagelstyliste met mijn eigen nagelstudio.
Wat is een bijzonder moment uit jouw opstartfase?
De eerste vreemde klant die ik behandelde, dat is wel een speciaal moment geweest. Die was zo onder de indruk dat ze zei: “Dit is niet normaal mooi, ik maak direct nog een afspraak!” Toen wist ik dat ik de juiste keuze had gemaakt.
Je hebt een eigen salon, hoe heeft de salon zich in de loop der tijd ontwikkeld?
Ik ben sinds begin dit jaar officieel begonnen bij de Kamer van Koophandel. Ik doe het nu nog naast mijn vaste baan, we wilden eerste kijken hoe het zich zou ontwikkelen. Maar ik moet je zeggen dat ik nu al voor de komende maanden helemaal vol zit. Het gaat dus erg goed en snel allemaal. Ik werk zelfs al met een wachtlijst. Klanten vinden mij en als ze dan komen, komen ze ook terug.
Dat maakt ons erg nieuwsgierig, kun je ons vertellen hoe jij je probeert te onderscheiden?
Sowieso is voor mij hygiëne een absoluut speerpunt. Dat is ook iets waarvan ik vind dat de gediplomeerd nagelstyliste zich absoluut zal onderscheiden van de hobby nagelstyliste. Daarbij is de technische uitvoering van het nagelen een onderdeel. Denk aan de juiste bolling, plaatsing en vijltechniek. Waar ik mij met name in onderscheid is luisteren naar de wens van de klant. Mijn klant staat op 1. Ik hou ook voor alle klanten die ik zie een klantenkaart bij. Daar staat op de datum dat ze hier geweest zijn, eventuele bijzonderheden, dingen die we samen afgesproken hebben, de kleuren die ik voor ze gebruikt heb, de topcoating die ik gebruikt heb, etc. Als ze de keer erna komen en er zijn dingen niet goed, gaat dat er ook op. Zo heb ik altijd een compleet overzicht van wat er bij mijn klant speelt.
Als mijn klanten de allereerste keer bij mij komen, doen we samen ook een intake. Dan stel ik vragen als: wie ben jij, wat doe jij, wat zijn je hobby’s, wat is je werk, heb je onderliggende ziektes, ben je bekend met allergieën, gebruik je medicijnen of zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Mensen kunnen bijvoorbeeld de frees of het vijlen spannend vinden, door dit vooraf te vragen en door te spreken bouw je gelijk een soort vertrouwensband op. Mijn klanten hebben gelijk door dat ik niet zomaar alleen hun nagels doe. Ik weet dat als jij diabetespatiënt bent, ik de nagelfrees niet moet gebruiken. En daarmee maak je het verschil. Ik maak het ook graag persoonlijk. Voor veel klanten is het laten doen van de nagels ook een momentje van rust of een uitje. Daarom maak ik het graag ook gezellig. Ze zijn altijd blij als ze hier de deur uitgaan.
Soms komen er ook klanten die niet goed weten wat ze willen. Zo had ik bijvoorbeeld een klant die twijfelde zo en zei dat ze misschien wel een keer een gellakje wilde. Dus dat heb ik bij haar gezet. Een paar weken later komt die klant terug en verteld me vol verbazing dat ze nooit beseft had hoeveel en hoe vaak ze haar handen altijd verstopte. Ze was zó blij nu dat ze dat niet meer hoefde te doen. Je doet dan ook daadwerkelijk iets voor die klant. Niet alleen maar een lakje erop en je centjes verdienen, maar in de psyche maak je onbewust een verandering.
Waar loop je weleens tegenaan? Of zijn er zaken waar je tegenaan bent aangelopen?
Dat moet dan vooral zelfvertrouwen in kennis en kunde zijn geweest. Daar heb ik het wel even moeilijk mee gehad. Waar ik nog steeds wel mee worstel, is sowieso het feit dat dit geen erkend beroep is. Je wilt niet weten hoeveel mensen hier willen komen en voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, ik vind dat best ernstig. Het feit dat wij dusdanig onderbetaald zijn.
Welke klanten wil je met jouw bedrijf voornamelijk aanspreken?
Ik richt mij op de werkende vrouw met een bovenmodaal inkomen. De vrouw die bij mij komt is zich heel bewust van uiterlijk en voorkomen. Ik heb dit heel scherp voor ogen en vind dat je je bedrijf het beste kunt starten als je jouw doelgroep goed hebt geformuleerd. Van vrouwen die ‘hun nagels willen laten doen’ zijn er 100.000, maar ik richt me graag op een kleinere doelgroep. Neem bijvoorbeeld nail-art. Ik vind het prachtig hoor, de dames die zo ongeveer een 3D-schilderij maken op je nagel. Maar ik heb een werkende vrouw aan mijn tafel zitten, die moet niet alleen een mooie, maar ook een functionele nagel hebben.
Wat is nou echt kenmerkend voor jouw nagelstudio?
Dat is dan ook de natuurlijke nagel. Ik kijk vormtechnisch en veelal ook kleurtechnisch naar de natuurlijke nagel, ik werk verder op de voorgevormde groei van de nagel van de klant en pas daar de vorm op aan. Daarna doen we eventueel nog een kleurtje erop. Deze werkwijze, dat is mijn speerpunt. Ik doe nagenoeg geen extra lange verlengingen, daar is mijn klant het type niet voor. Ik heb het zelfs al een keer afgeraden en dat werd me gelukkig in dank afgenomen.
Wat wil je bereiken met jouw nagelstudio? Heb je nog bepaalde doelen?
Mijn uiteindelijke doel, daar ben ik al mee bezig maar dat is nogal lastig, is dat is uiteindelijk oncologisch handverzorgende wil worden. Dat ligt op dit moment nog moeilijk omdat het geen erkend beroep is. Dat is nog wel een beetje een hick-up, maar dat is waar ik op de achtergrond mee bezig ben.
Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Dat haal ik uit mijn klant, zij is mijn inspiratie. Wat zij mij verteld, daar anticipeer ik op. Daar denk ik ook echt over na. Ik heb een klant gehad die had nagels daar bleef niets op zitten, daar kun je opzetten wat je wil maar dat viel er allemaal af. Uiteindelijk is de situatie dan zo, ik heb een klant met een probleem. Die wil ik helpen. Maar ik ben niet het type die haar klant financieel leeg wil zuigen. Dus ik heb haar eerlijk gezegd, volgens mij moeten wij iets anders gaan verzinnen want dit werkt gewoon niet.
Toen zijn we er samen achter gekomen dat voor haar een press-on set het meest logisch is. Als zij dan een feestje heeft doet ze een press-on set op en dan haal ze die daarna eraf. Dan heeft zij in ieder geval op het moment dat ze echt mooie nagels wil hebben, een mooie set. Ik kan haar helaas niet gedurende 3 weken een set geven, maar samen hebben we wel deze oplossing gevonden. Dus heb ik voor haar een press-on set gemaakt. Zij is echt een blije klant, die ook blijft terugkomen voor een manicure.
Heb je ook dingen die erbij horen, maar die je liever niet doet?
Ja, zeker. Dat zijn teennagels. Het hoort erbij helaas, maar ik vind voeten wel een dingetje. Ik ben meer een handenmens. Maar ik doe het wel. Uiteindelijk moet je het zo bekijken, als ik het niet doe, als ik zeg “ik lak jouw tenen niet”, dan gaan ze naar een andere salon waar ze dat wel doen en laten ze daar ook hun nagels doen … dan ben ik mijn klant kwijt. Dus ik blijf wel het complete pakket aanbieden. Maar mijn klanten weten wel dat ik geen pedicure doe, ik hou het wat voeten betreft bij nagels lakken.
Wat mist er volgens jou nog in de nagelbranche? Wat zou je graag anders zien?
Ik vind dat we echt toe moeten naar een erkend beroep. We zouden echt moeten verbieden dat elke tante op de hoek zomaar kan zeggen ‘ik ben nagelstyliste‘. Ik zie dat ook in diverse Facebookgroepen, als je ziet wat daar voorbij komt … dat is in- en intriest. Ze werken zonder handschoenen, zonder mondkapje, weten niet wat de chemische reacties zijn. Stellen vragen over het warm worden van de nagels onder de lamp. Stop dan alsjeblieft, denk ik dan, want je maakt jezelf en je klant ongezond. Gewoon niet doen.
Heb je een tip voor andere nagelstylisten?
Volg een opleiding! Ik kan van alles zeggen, maar de belangrijkste vind ik toch wel: bepaal je doelgroep, zet je klant centraal en volg een opleiding.
Heb je zelf nog iets dat je graag wil delen?
Nou, ik wil over marketing nog wel iets kwijt. Ik heb wel eens gehoord dat mensen zeggen dat flyers in de brievenbus doen geen succes oplevert. Maar ik heb daar een heel andere ervaring in. Ik heb voor 50 euro mooie flyers te laten drukken. Die ben ik zelf in de wijk gaan uitdelen. Ook toen heb ik goed nagedacht waar ik dat wilde doen. Ik ben bewust niet naar de wijk met huurwoningen gegaan, maar naar de wijk met twee-onder-een-kapwoningen. Daar heb ik mijn flyers uitgedeeld. Dat heeft mij 4 klanten opgeleverd, waarmee ik mijn flyers er gelijk al 3 × uitgehaald heb. Het leverde mij dus wel degelijk iets op, zeker omdat het terugkerende klanten zijn. Na 1 behandeling had ik bij deze 4 al 200 euro verdiend. Reken maar uit ????