Acrylaatallergie: tips hoe je klanten gerust kunt stellen
De opkomst van acrylaatallergie is een serieus probleem. Nieuw is het niet: de eerste gevallen werden tientallen jaren geleden al gemeld. De eerste melding dateert zelfs uit 1956 (!). Nu iedere consument gemakkelijk een DIY-kit kan kopen, ontstaat een groeiend probleem. Niet omdat het product ‘gevaarlijk’ is, maar vanwege een onjuiste werkwijze.
Acrylaatallergie is uitgebreid in het nieuws geweest, onder meer bij Kassa. Als hoofdredacteur van Nailed It Magazine was ik live te gast in de uitzending om een toelichting te geven. En laten we eerlijk zijn: we kunnen de explosieve groei aan allergieën niet onder stoelen of banken schuiven. We mogen niet ontkennen dat dit enorme gevolgen kan hebben. Maar wees niet bezorgd, ik deel in deze column graag hoe jij jouw klanten geruststelt.
Er is namelijk geen reden voor paniek en dit is waarom:
- Een professionele nagelstylist (jij dus!) weet het risico tot een minimum te beperken. Je bent hiervoor professioneel opgeleid.
- Blootstelling aan het product is laag: eens in de drie tot vier weken (dat is een stuk minder vaak dan een nagelstylist die er dagelijks mee werkt).
Je werkt met producten die voldoen aan de Europese Cosmeticaverordening. Jouw producten bevatten geen hoge concentraties aan allergene stoffen.- Je ontwikkelt geen allergie na één keer contact met een product. Een allergie bouw je op. Bij mogelijke eerste verschijnselen, die jij natuurlijk weet te herkennen, trek je aan de bel door de klant hierop te wijzen, te stoppen met behandelingen en indien nodig door te verwijzen naar de huisarts.
Stel je klant gerust
Kortom, genoeg redenen die je klant laten zien dat jij de professional bent die het risico tot een minimum beperkt. Heb je klanten die twijfelen of ze nog wel kunstnagels willen? Het is belangrijk in je communicatie open, eerlijk en duidelijk te zijn. Om je te helpen deel ik hieronder een aantal stappen die je kunt nemen om je klant correct te informeren.
1. Informeer over de risico’s
Wijs de klant altijd op mogelijke risico’s van een behandeling. Het is eigenlijk vreemd dat we dit als nagelstylist zo spannend vinden. Bij een huidtherapeut krijg je zomaar twee A4-tjes voor je neus met risico’s en complicaties van een behandeling. De consument is zich echt wel bewust van het feit dat behandelingen, producten en medicijnen risico’s met zich meebrengen. Informeer je klant met een formulier of mondeling. Schriftelijk is altijd beter als het gaat om aansprakelijkheid.
2. Weet waar je over praat, maar houd het luchtig
Jij bent de professional. Je weet waar je over praat en laat dit ook weten aan de klant. Jouw klanten moeten écht het gevoel hebben dat ze kunnen vertrouwen op je kennis en kunde. Hoewel je het risico serieus neemt weet je de klant ook gerust te stellen en het gesprek luchtig te houden. Je kan toelichten welke maatregelen je treft en hoe dit het risico op een allergie beperkt. Ook heb je natuurlijk praktijkervaring en kan je toelichten dat je al jaren tientallen klanten hebt die géén acrylaatallergie hebben ontwikkeld.
3. Eerlijkheid en keuzevrijheid
Geef de klant altijd de mogelijkheid om zelf een afweging te maken tussen de risico’s en voordelen van kunstnagels. Dat klinkt heel logisch, maar helaas zie ik regelmatig dat een nagelstylist het risico wegwuift als iets onzinnigs en zichzelf aangevallen voelt als een klant met vragen komt aanzetten. Hieronder geef ik je voorbeeld hoe je kunt reageren op mogelijke vragen.
Een klant komt in de salon en is erg geschrokken van het bericht dat een acrylaatallergie tot problemen kan leiden bij toekomstige, medische behandelingen.
Op deze manier zou je kunnen reageren:
“Ik begrijp je zorgen, wat goed dat je je hebt verdiept in dit onderwerp. Als professionele nagelstylist ben ik op de hoogte van de risico’s. Het is een groeiend probleem nu steeds meer consumenten en niet-professionals aan de slag gaan met deze producten. Maar tijdens mijn opleiding is dit onderwerp uitgebreid behandeld, daardoor weet ik exact hoe ik professioneel met deze producten moet werken om het risico tot een minimum te beperken.”
In bovenstaand voorbeeld complimenteert de nagelstylist de klant ook. Ze geeft aan dat ze het goed vindt dat de klant zich heeft verdiept in het onderwerp. Ze erkent het risico en legt uit waarom zij zich geen zorgen maakt ondanks het feit dat ze iedere dag met deze producten werkt. Wees ook eerlijk in dat je het risico tot een minimum beperkt maar dat je niet kunt garanderen het niet gebeurt.
Meer weten?
Ik hoop dat dit stappenplan je op weg helpt om klanten op de juiste manier te informeren en gerust te stellen. Ik ben erg benieuwd hoe jij jouw klanten informeert, wat daarbij helpt en hoe de reacties zijn. Deel het met ons in de reacties, door te mailen of via social media. Wil je meer weten over acrylaatallergie? Hier vind je meer artikelen over dit onderwerp.