Je verkoopt jezelf
Janneke Dietvorst is eigenaresse van het bedrijf Jans van Sentimentale. Ze is adviseur op het gebied van storytelling, personal branding, marketing en sales. Janneke is zelf 20 jaar nagelstylist geweest en zelfs een aantal jaar docent en trainer bij Mey Liang Nails & Cosmetics, tegenwoordig Magnetic Nail Design. Met haar blogs hoopt ze nagelstylisten te inspireren. Dit keer blogt Janneke over hoe belangrijk het is om voor jezelf te gaan staan en de waarde die je daaraan mag toekennen. Meer weten over Janneke? Lees dan haar voorstelblog.
Deze zin die ik als jonge twintiger hoorde is mij altijd bijgebleven. En het was direct hetgeen wat ik met jullie wilde delen toen ik het topic in het nieuws zag over de nagelsalons die als paddenstoelen uit de grond schieten.
Iedereen kan zich nagelstylist noemen
Twintig jaar geleden was dit ook zo. Er was enorm veel vraag naar opleidingen en de opleiders konden de vraag nauwelijks aan. Het gevolg was destijds dat er veel nagelstylistes die hun agenda niet vol kregen dan maar ook opleidingen gingen geven en er was een grote groep autodidacten die zichzelf het nagelvak eigen maakte. Vandaag de dag is de drempel voor die laatste groep nog lager geworden. Want kijk op YouTube, bestel wat producten in Azië en je kan voor wie erin trapt zo jezelf voordoen als professioneel nagelstyliste.
Toen ik mijn salon startte was het nog heel normaal om tussen de 75 en 100 euro voor een nieuwe set te vragen. Exclusief french-manicure en nail-art, want dat rekende ik er nog eens apart bovenop. Zo’n 10 tot 15 jaar later kwam ik erachter dat de gangbare marktprijs enorm gedaald was dankzij die autodidacten met goedkope producten die voor 10 of 15 euro aan het nagelen waren. De markt werd gedwongen in de prijsdaling mee te gaan en stylistes die 65 euro voor een nieuwe set vroegen werden al als duur bestempeld.
Het zinnetje ‘je verkoopt jezelf’ wil ik jou graag schenken als cadeau
Want… is het niet zo dat jouw klant betaalt voor jouw expertise? De opleiding die jij gedaan hebt, de ervaring die je hebt en de cursussen die jij nog steeds blijft volgen. Voor de hygiënemaatregelen die jij neemt, de apparatuur waar je mee werkt, of het specialisme dat jij hebt waarmee jij je onderscheidt van de rest? Ze betalen voor de kostprijs van de topproducten waar jij mee werkt, de ruimte die jij huurt of mooi hebt ingericht en de lekkere koffie of thee die jij schenkt én voor de ruime tijd die jij reserveert zodat jij niet hoeft te haasten en de klant genoeg tijd heeft om uit te kiezen wat ze deze keer wil of om een nieuwe afspraak in te plannen waarbij ze bij het weggaan nog even uitgebreid in een nieuw verhaal duikt.
De klant betaalt het bij jou zijn en de onverdeelde aandacht die je haar geeft. Jij hebt je eigen kwaliteiten je eigen kernwaarden en dáár betaalt jouw klant voor en daarmee heb jij alle recht om jouw eigen tarief te bepalen. En…je kwalificeert jouw klant hiermee. Een duur woord voor de klant aantrekken die in jouw ideaalplaatje past. Wil jij je richten op de klanten met een groter bestedingspatroon en hogere eisen, why not? Gewoon doen?! Je verkoopt jezelf! Durf dus voor jezelf te gaan staan en laat je dus niet gek maken door wat anderen om jou heen doen.
Mooi geschreven Janneke! Je bent een topper.
Dankjewel lieverd 🥰
Beste Janneke,
Ik heb een vraag over kunstnagels verkopen ?
Moet special papieren of besteming van overhead voor dat te doen ?
Alvast bedankt Emilia