Column: de succesformule van een goedlopende salon
De afgelopen jaren heb ik ontzettend veel succesvolle en minder succesvolle nagelstylisten gesproken. Ik ontdekte dat een succesvolle nagelstylist niet per definitie goed is in haar vak. Andersom geldt dat nagelstylisten die goed zijn in hun vak niet automatisch een rendabele business runnen. Als nagelstylist moet je namelijk niet alleen goed zijn in je vak, maar ook kunnen ondernemen.
Dus, je vraagt je nu af, wat is nu de formule tot een goedlopende salon? Helaas, er is geen kant-en-klaar antwoord en dat is maar goed ook. Natuurlijk zijn er wel belangrijke elementen die bepalen of jouw concept een succes wordt of niet. Als hoofdredacteur van Nailed It Magazine heb ik het geluk dat ik in een branche werk waar ik word omringd door ambitieuze en inspirerende vrouwen.
Beren op de weg
Toch spreek ik, nog steeds, dagelijks vrouwen die het even niet meer weten. Die niet snappen waarom ze maar geen nieuwe klanten kunnen binnen halen en die zichzelf afvragen of hun werk wel goed genoeg is. Vrouwen die de knoop niet durven door te hakken. Vrouwen die alleen maar beren op de weg zien en vrouwen die zichzelf altijd onderaan op de prioriteitenlijst zetten. Misschien herken jij je hier wel in.
Ik ben ervan overtuigd dat iedere nagelstylist kan leren ondernemen en een volle agenda kan creëren met het juiste doorzettingsvermogen. Ik ga je niet vertellen dat ik de heilige graal tot succes voor je heb, maar ik deel graag met je wat succesvolle nagelstylisten en ondernemers in mijn ogen gemeen hebben. Het eerste en misschien wel het belangrijkste punt is denken in oplossingen in plaats van in problemen.
Investeren in je bedrijf
Veel beginnende ondernemers verwachten dat klanten aan komen waaien op het moment dat zij de deuren openen. Dat is niet zo. Je moet vaak ontzettend veel tijd, energie en geld investeren in je bedrijf. Daar is een hoop doorzettingsvermogen voor nodig, maar ook een stukje omdenken. Bedenk niet alleen wat je allemaal niet kan en wat er allemaal niet werkt, maar denk ik oplossingen!
Daarnaast merk ik dat sommige nagelstylisten het moeilijk vinden om zich te focussen op zichzelf. Er wordt vaak flink opgekeken tegen de gevestigde namen, maar ook zij zijn ergens begonnen. Ik ken geen ondernemers die hun doelen hebben bereikt zonder een paar keer goed te falen– bel me als je er wel een kent – . Met de komst van social media lijkt het succesvolle nagelstylisten allemaal goed af te gaan. We denken vaak dat zij met een penseel uit de baarmoeder zijn gekomen en vanaf het eerste moment een groot talent waren. Ook zij hebben een weg moeten bewandelen voor ze bij dit punt kwamen.
Blijf jezelf ontwikkelen
Het heeft geen zin om met een jaloerse blik naar andermans werk of salon te kijken. Richt je in plaats daarvan op het verbeteren van je eigen salon en stel doelen. Wil jij ook zo goed worden? Gebruik het dan als een streven, maar niet om jezelf weg te cijferen. Daarnaast doe je er goed aan om jezelf bij te blijven scholen. De grote namen in het vak zijn onder meer groot geworden doordat zijn continu op de hoogte zijn van de laatste technieken en zichzelf blijven ontwikkelen.
Kortom, met een goede dosis doorzettingsvermogen, positief denken en de juiste bijscholing kom je een heel eind. Vergeet ook niet om jezelf bij te scholen op het gebied van ondernemersvaardigheden. Wie nagelstylist is, kan niet automatisch ondernemen. Er zijn tegenwoordig tal van cursussen binnen en buiten de branche die je hierbij kunnen helpen. Als afsluiter wil ik je nog een paar tips geven die je kunnen helpen in je carrière:
- Ben er zeker van dat dit echt is wat je wil
- Zoek contact op met collega’s
- Durf buiten je comfortzone te treden
- Sta open voor ideeën
- Geef het tijd en geef niet op
- Bekijk een probleem vanuit een ander perspectief
- Leer jezelf te onderscheiden
Wil je graag nog meer verdieping in je vak? Ben jij goed in wat je doet en wil jij jezelf verder ontwikkelen? Door Nailed It PRO lid te worden, krijg je toegang tot inspirerende artikelen op het gebied van ondernemen, marketing en salonmanagement. Lees meer >>