De marketingstrends van 2023 voor nagelstylisten

marketingstrends 2023

Janneke Dietvorst van is eigenaresse van het bedrijf Jans van Sentimentale. Ze is adviseur op het gebied van storytelling, personal branding, marketing en sales. Janneke is zelf 20 jaar nagelstylist geweest en zelfs een aantal jaar docent en trainer bij Mey Liang Nails & Cosmetics, tegenwoordig Magnetic Nail Design. Met haar blogs hoopt ze nagelstylisten te inspireren. Dit keer blogt Janneke over de marketingtrends van 2023. Meer weten over Janneke? Lees dan haar voorstelblog.

‘Mensen kopen van mensen’. Meer dan ooit maken we als mens online keuzes op basis van gevoel. De marketingtrends van 2023 zijn dus vooral gericht op het verbeteren van het menselijke karakter, connectie en verbinding. Wat betekent dit voor jouw online zichtbaarheid?

Aan de nageltafel gaat het er sociaal aan toe

Als nagelprofessional heb je een sociaal beroep. Je maakt mensen blij door ze mooi te maken en in de tijd dat de persoon in kwestie tegenover je zit wordt er heel wat afgekletst. Jullie weten waarschijnlijk van elkaar hoe het weekend is geweest, hoe jullie gezinssituatie eruitziet, hoe de vakantie was en wie weet zelfs juicy secrets die nog niemand weet. Je bouwt een band op met jouw klant.

Wanneer jij goed werk levert en jouw klant ook vanwege jouw persoonlijkheid op jou gesteld is, zal ze loyaal zijn en niet zomaar afscheid van je nemen. Toch zal je als ondernemer te maken krijgen met een verloop in klanten en dus in omzet. Als ondernemer moet je altijd een stap voor zijn en ervoor zorgen dat nieuwe klanten hun weg makkelijk naar jou kunnen vinden. En dit zal veelal online gebeuren.

Hoe ontdekken wij online wie jij bent?

Klanten willen weten wie de persoon achter het bedrijf is, of ze op ons lijken en of ze zich om die reden prettig voelen bij deze persoon. Het is dus enorm belangrijk om je te beseffen dat het laten zien van jouw expertise op social media al lang niet meer voldoende is voor jouw doelgroep om voor jou te kiezen. We willen ook weten wie jij bent. Niet gek dus dat de marketingtrends van 2023 zich vooral richten op zichtbaarheid van degene achter een bedrijf.

Er zijn veel manieren om meer van jezelf te laten zien. Plaats minstens een goede profielfoto van jezelf op je sociaal media en zorg dat je een goede ‘over mij’ pagina hebt met foto’s op je website. Als je toe bent aan een volgende stap, dan is het een goed idee om ons af en toe mee te nemen in hoe jouw dag eruitziet. Je kunt hier iets over schrijven in je eigen woorden en als je het goed wilt aanpakken plaats je ook daar een foto van jezelf bij. Ben jij niet bang van de camera? Dan ligt er goud verborgen in het plaatsen van een video of vlog waarin we echt zien en horen wie jij bent en dat brengt de meeste beleving. We kunnen ons goed inleven in wie jij bent, dat roept een gevoel in ons op waardoor het makkelijker is om voor jou te kiezen.

We willen jou zien. Echt zien.

Personal branding nam de laatste jaren niet voor niets een enorme vlucht. Jij bent tenslotte onlosmakelijk met je bedrijf verbonden. Jouw potentiële klanten willen jou zien om te kunnen voelen of ze bij jou in goede handen zijn.

Dé marketingtrends van 2023 gaat nog een stap verder. Wil jij opvallen tussen jouw concullega’s dan is het een goed idee om met bewegend beeld, video dus, aan de slag te gaan. Het wordt gezien als een van de belangrijkste trends dit jaar. Met bewegend beeld zorg je namelijk voor nog meer beleving en echtheid, belangrijke behoeftes die we als mens vandaag de dag hebben.

Oefening baart kunst

Wie weet schiet je spontaan in de stress bij het idee. I feel you. Mijn tip hierbij is om in kleine stapjes jouw comfortzone te verlaten en vooral veel te oefenen met meer van jezelf te laten zien. Begin eens met een foto van jezelf waarop je aan het werk bent te posten, als je dat nog niet doet. Of begin met videobellen met je beste vriendin of familie om te wennen aan die camera en beantwoord die klant eens met een voicebericht of pak die telefoon en bel haar. Je bent niet de enige die eraan moet wennen om dingen meer persoonlijk te maken, maar oefenen helpt om mee te bewegen in de nieuwe tijd die komen gaat waarin menselijkheid weer veel belangrijker gaat worden.

Onthoud dat het jezelf meer laten zien er ook voor zal gaan zorgen dat je er beter in slaagt om alleen de allerleukste blijvende klanten aan te trekken en voorkomt dat klanten slechts een keer bij je komen en je ze daarna nooit meer ziet.

Een klant die niet meer terugkomt heeft namelijk altijd een van de twee bezwaren:

  1. Je levert slecht werk
  2. Het is geen match op persoonlijk vlak

Het eerste bezwaar had jij al in de hand, maar nu je op de hoogte bent van de marketingtrend van 2023 weet je ook hoe je het tweede bezwaar kunt voorkomen in de toekomst. Zorg ervoor dat te zien en te voelen is wie jij bent.

Mensen kopen van mensen. Durf jezelf dus echt te laten zien!

Schrijf je in en ontvang het laatste nieuws, acties en tips.

We sturen je geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer info.