De sociale rol van nagelstylisten: ‘klanten komen niet alleen voor hun nagels’

Sociale rol nagelstylisten

Het is een grote misvatting dat nagelstyling alleen draait om het creëren van mooie nagels. Sterker nog, veel nagelstylisten voelen zich soms ook een beetje psycholoog. Nu nagelsalons verplicht gesloten zijn vanwege de huidige lockdown, wordt het belang van dit beroep steeds zichtbaarder. Wat voor gevolgen heeft dit en hoe komt het dat klanten zo gemakkelijk hun problemen neerleggen aan de behandeltafel? 

Nailed It Magazine ging in gesprek met emeritus professor Liesbeth Woertman. Een echte expert op het gebied van psychologie en uiterlijk. Zij studeerde klinische psychologie, promoveerde in 1994 op het onderwerp lichaamsbeelden en heeft inmiddels vier boeken op haar naam staan over uiterlijk en de psychologie daarachter. Liesbeth erkend dat het vak van de nagelstylist vaak wordt onderschat. “Het draait niet alleen over uiterlijke verzorging in de salon. Juist in deze tijd wordt zichtbaar hoe belangrijk deze beroepsgroep eigenlijk is.”

Nog meer artikelen lezen? Word dan lid van onze community.

Fysiek contact 

Als nagelstylist raak je de handen van je klant continu aan. “Dat fysiek contact is echt van meerwaarde. Door die aanraking ontstaat er heel snel vertrouwen.” Wanneer je op een zachte manier wordt aangeraakt, komen er zelfs gelukshormonen vrij. Dit zie je ook bij andere contactberoepen. “Veel beautyprofessionals realiseren zichzelf niet hoe belangrijk hun beroep eigenlijk is. Klanten komen niet alleen voor die nagels, maar ze ‘kopen’ ook een beetje tijd en aandacht. Het is een rustmoment.”

Liesbeth stelt dat er een golf van vreugde door het hele land gaat wanneer de lockdown wordt opgeheven. “Sociaal contact en aanraking is een hele grote bron van je welbevinden. Daar staan we vaak niet bij stil.” Dat maakt een behandeling in de salon, zeker bij alleenstaande mensen en ouderen personen, des te belangrijker voor het welzijn. “Je zou simpel kunnen stellen dat hoe kleiner iemands wereld is, des te belangrijker worden dit soort beroepen.” 

Gebrek aan oogcontact 

Bij nagelstylisten is er nog iets anders aan de hand dan alleen de aanraking. Als professional is je blik namelijk vooral gevestigd op de handen van de klant. “Je ziet vaak tijdens therapiesessies dat mensen wegkijken als ze iets moeilijks gaan vertellen.” Volgens Liesbeth helpt het in die zin dat nagelstylisten hun ogen vaak richten op de nagels van de klant. “Dat maakt dat je je net wat makkelijker kan uiten.” Na dit moment is er vaak wel even oogcontact nodig als een soort bevestiging. “Maar dat gaat eigenlijk automatisch.” 

Naast aanraking en het ontbreken van oogcontact, maakt ook de setting dat iemand sneller geneigd is om nagelstylist in vertrouwen te nemen. “Je ziet soms grootschalige salons in het goedkopere segment waar men vaak in een rijtje naast elkaar op de behandelstoel zit.” Liesbeth denkt dat het vertrouwen daar minder snel ontstaat. “Een voorwaarde is namelijk dat we de ruimte moeten hebben om ons te uiten.” Andere zaken die van belang zijn is dat de omgeving schoon is, dat de klant zich veilig voelt, dat je degene geen pijn doet en dat het ritueel ongeveer hetzelfde is. “Maar het belangrijkste is dat de behandeling met aandacht voor de klant wordt uitgevoerd.” 

Omgaan met 

Als nagelstylist kan het soms lastig zijn wanneer klanten hevige gebeurtenissen of gevoelens met je delen. “Het is heel begrijpelijk dat dit je kan overvallen. Zeker wanneer je nog jong bent.” Daarom zou er volgens Liesbeth aandacht moeten zijn voor het psychosociale vlak van het vak tijdens opleidingen. “Dat hoeft geen boekwerk te zijn, maar praktische handvaten over hoe je om kan gaan met dit soort situaties. Je bent zelf in dit vak het belangrijkste instrument.”

Voor nagelstylisten die hier moeite mee hebben, heeft Liesbeth nog wel wat tips. “Vertrouw op de kracht van je aanraking en doe dat met je hele hart en ziel.” Daarnaast is het vooral belangrijk om goed te luisteren. “Je hoeft niet gelijk iemands leven te verbeteren.” Daarnaast adviseert zij nagelstylisten om er met collega’s over te praten. “Het is goed om zelf je hart te luchten. Mensen kunnen echt afschuwelijke dingen vertellen die je zelf ook raken. Dat is niet de bedoeling.”  

Meer weten over Liesbeth Woertman? Bekijk dan haar website. Hier deelt ze wekelijks een column.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? 

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief of word lid van onze community en lees nog meer artikelen.

1 Reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *