Help je klant bij het stoppen met nagelbijten    

nail biting nagelbijten nagelstyling

Veel nagelstylisten bieden een arrangement aan voor klanten die nagels bijten. Je kan deze behandeling uitbreiden door een zogenaamd ‘psychologisch protocol’ te hanteren. Op die manier kan je de klant extra stimuleren om geen nagels meer te bijten. ‘Je kan een stukje psychologie verwerken in de behandelingen om het effect te versterken’, zegt hoogleraar Arie Dijkstra.

Arie Dijkstra is hoogleraar aan de Rijksuniversiteit van Groningen en is gespecialiseerd op de vakgebieden gezondheidspsychologie, verslavingen, gedragsverandering- en beïnvloeding. ‘De klant moet het hele bezoek aan de nagelstudio gaan zien als een nieuw begin. Als nagelstylist kan je er met de klant over praten. Hoe graag wil je afkomen van het nagelbijten en hoe belangrijk is dit voor je?’

Waarom bijten we op onze nagels?

Kunstnagels als behandeling

Volgens Arie is het verzorgen van de nagels een goede start voor iemand die van het nagelbijten af wil komen. ‘Kunstnagels geven niet het authentieke gevoel van het bijten op de nagels. Ik denk dat het ook een drempel is om aan mooie nagels te gaan bijten.’ Toch kan de impuls om weer te gaan bijten terugkomen. ‘Je zou daarom een ‘psychologisch protocol’ in de salon kunnen hanteren.’

Zo’n protocol kan bestaan uit een vragenlijst. ‘Ik denk dat weinig nagelbijters op een rijtje hebben gezet waarom ze nagelbijten en wat hun motivatie is om te stoppen.’ In een vragenlijst zou je klanten kunnen confronteren met deze stap. ‘Stel bijvoorbeeld een aantal items op en vraag welke zaken herkenbaar zijn.’ Die items kunnen we onderverdelen in de vier categorieën lichamelijke nadelen, praktische nadelen, psychologische nadelen en sociale nadelen.

Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n lijst.

  • De nagels haken aan mijn kleding
  • Het doet pijn
  • Ik vind het geen mooi gezicht
  • Ik voel me soms verslaafd
  • Ik krijg er weleens opmerkingen over

Stappenplan in de salon

Volgens Dijkstra helpt dit bij het bewustwordingsproces. ‘Mensen zullen zich herkennen in de stellingen en denken dan: oh ja, dat vind ik ook niet fijn en dat wil ik ook niet meer.’ De stellingen kunnen op die manier een motiverend effect hebben. Op die manier is het niet alleen een behandeling in de salon, maar een stappenplan om daadwerkelijk te stoppen. ‘Je kan zelfs werken met beloningen om het motiverende effect te ondersteunen.’

Daarnaast kan een actieplan in de salon werken om mensen nog beter te helpen bij het nagelbijten. ‘Het is belangrijk om het doel van iemand te formuleren. Door te zeggen dat je stopt met nagelbijten, ben je er veel bewuster mee bezig.’ Het helpt daarnaast om een alternatief te bieden. ‘Geef aan wat iemand kan doen wanneer hij of zij de neiging heeft om weer te gaan nagelbijten.’

Nagelriemolie als alternatief

Volgens Dijkstra is het smeren van nagelriemolie een mooi alternatief. ‘Dat moet je goed doorspreken met de klant. Je zegt bijvoorbeeld als je wil gaan nagelbijten, dan kan je dat vervangen door nagelriemolie te smeren.’ Om zeker te weten dat de klant zich hier in kan vinden, kan je nog wat aanvullende vragen stellen. ‘Zo merk je wat iemand ervan vindt, of iemand het ook wil vervangen en of ze begrijpen dat dit alternatief beter is.’

Iemand die wil stoppen met nagelbijten, moet volgens Dijkstra gemotiveerd zijn. Nagelbijten heeft vaak geen grote gevolgen waardoor de motivatie soms zwak kan zijn. ‘Wanneer de motivatie niet heel sterk is, heb je trucjes en tips nodig om het wat gemakkelijker te maken. Op die manier heb je met een niet zo sterke motivatie toch een kans van slagen.’

Kunstnagels kan een hulpmiddel zijn om te stoppen met bijten. ‘Maar mensen kunnen ook aan de slag gaan met andere maatregelen.’ Andere maatregelen die worden toegepast zijn bijvoorbeeld het dragen van handschoentjes, pleisters of nagellakken die een vieze smaak geven aan de mond. ‘Daarnaast is het goed om de motivatie op te schrijven en een plan op te stellen met de maatregelen die je wil treffen.’

Wil je meer weten over nagelbijten? In het artikel ‘waarom bijten we op onze nagels?’ legt Arie Dijkstra meer uit over de oorzaak van het nagelbijten.

Professor Arie Dijkstra is hoogleraar Sociale Psychologie en Gezondheid en Ziekte aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Dijkstra is gespecialiseerd in de psychologie van gezondheidsgedrag en verslavingen. Hij publiceert hierover onder meer in toptijdschriften als Addiction en Health Psychology.

 

Schrijf je in en ontvang het laatste nieuws, acties en tips.

We sturen je geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer info.

Reacties

  1. Recent een jonge meid als ‘nagelmodel’ in mijn studio gehad. Ze is poolse en volgt een studie in Nederland wat pittig is voor haar. Ze heeft dus stress en “eet” haar nagels op tot in haar nagelbed. Als steuntje in haar rug gaf ik haar handen een gratis behandeling met #biab en een gratis NailCare & Repair stick. Deze stick voedt het nagelbed en herstelt ook de huid rondom haar nagels. Ze begon te geeuwen tijdens de behandeling en kwam los tijdens onze gesprekken. We spraken af dat ze voor het slapen gaan haar nagels even een dropje creme geeft en dat we al heel snel gaan kijken of ik haar nagels kan verlengen met ‘nagelreparatie zijde’ en daarover een laagje van de #biab voor extra stevigheid. Ze was zo blij, en kon niet wachten om over enkele weken al een mooier en langer nagelbed te hebben dat ze meteen beloofde onze afspraak na te komen.

Reacties zijn gesloten.