Het opstellen van huisregels voor je salon
Met huisregels geef je aan wat er binnen de salon wel en niet mag. Als nagelstylist heb je een handige houvast en de klant komt niet voor verassingen te staan. Het is belangrijk om deze gedragscode goed zichtbaar in de salon te hangen, maar je kan er ook voor kiezen om deze bij de eerste afspraak op papier mee te geven.
De regels die in een huisreglement staan, zijn afhankelijk van jouw salon. De regels moeten passen binnen het beleid van de salon. Het is daarom goed om één keer in de zoveel tijd een kritische blik op deze regels te werken. Passen de regels nog wel bij jouw salon? Als dat niet het geval is, is het goed om deze aan te passen en klanten hiervan op de hoogte te stellen.
Wanneer je huisregels wil opstellen, is het belangrijk om deze zo kort en bondig mogelijk te omschrijven. Bekijk welke situaties zich de afgelopen tijd in de salon hebben voorgedaan en pas je regels daaropaan. Zijn er klanten geweest die niet kwamen opdagen? Geef dan in het huisreglement aan dat een afspraak tijdig moet worden afgezegd.
Lees ook:
Naast het tijdig annuleren van afspraken, kan je in het reglement zaken opnemen zoals de betaling, aansprakelijkheid en het wel of niet toestaan van kinderen. Hieronder lees je een voorbeeld van een huisreglement.
Voorbeeld huisregels nagelstudio
- Er wordt alleen op afspraak gewerkt.
- Een afspraak afzeggen of annuleren? Geef dit dan tijdig aan. Wanneer de afspraak niet uiterlijk 48 uur van tevoren is afgezegd, ben ik genoodzaakt 20 euro in rekening te brengen voor de gereserveerde tijd. De factuur wordt per mail verzonden.
- Meer dan vijftien minuten te laat? Dan kan de afspraak helaas niet doorgaan en moeten we een nieuwe afspraak inplannen.
- De betaling van behandelingen kan zowel contant als per pin. Betalingen moeten altijd in de salon worden voldaan.
- Uit hygiënisch oogpunt en om een goede hechting van het kunstproduct te verzekeren, is het niet toegestaan om te roken, eten of drinken tijdens een behandeling.
- Op de behandelingen geldt een garantie van een week. Die garantie is alleen geldig als de onderhoudstips goed in acht zijn genomen.
- Bij een eerste behandeling dienen de nagels vrij te zijn van kunstproduct. Wanneer het product niet door mij is gezet, worden er extra kosten in rekening gebracht voor het verwijderen van het product.
- Wanneer er een schimmel of bacterie op de nagel wordt geconstateerd, zal ik doorverwijzen naar een huisarts en de behandeling staken.
- In de salon wordt met chemische stoffen gewerkt. Om die reden zijn er geen kinderen toegestaan in de salon.
- Vanwege de beperkte ruimte is het helaas niet mogelijk om andere personen mee te nemen tijdens de behandeling.
- Vanaf 18 jaar is iedereen van harte welkom in de salon. Behandelingen worden niet uitgevoerd bij personen onder de 18 jaar.
- Om praktische redenen en om hechtingsproblemen te voorkomen, is het gebruik van de mobiele telefoon niet toegestaan tijdens de behandeling.
- De nagelstudio is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, ontstaan doordat de nagelstudio is uitgegaan van de door de cliënte verstrekte informatie of onvolledige informatie over bijvoorbeeld ziekten, medicijngebruik, werkzaamheden en vrijetijdsbesteding.
Heb jij al een fijne lijst met huisregels opgesteld? Deel jouw huisregels hieronder.
Meer handige checklists in je inbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.
Deze zin uit het huisregels document begrijp ik niet helemaal;
“Om praktische redenen en omwille van “VETTE” is het gebruik van de mobiele telefoon niet toegestaan tijdens de behandeling.”
Wat wordt er bedoeld met VETTE , is de zin incompleet misschien?
Alvast bedankt,
groet, Olga
Hallo Olga,
Je hebt gelijk, die zin was inderdaad nog niet compleet. We hebben dit nu aangepast. Bedankt voor je oplettendheid!