Te druk voor je social media? 4 Tips voor een goede marketingplanning in drukke tijden
Ingrid Vreijsen is coach voor salons. ‘Ik leer saloneigenaren hoe zij meer uit hun salon kunnen halen én hoe ze meer online zichtbaarheid en structuur creëren, zonder uren hiermee bezig te zijn.’ In deze blog geeft Ingrid tips voor een goede marketingplanning tijdens drukke periodes.
Het is eindelijk zover, de deuren van je salon zijn alweer ruim een week open. Ik hoop dat heel veel klanten de weg naar je salon weer hebben gevonden. Niets is fijner dan gewoon weer kunnen doen waar je hart ligt. Een volle agenda en veel klanten zorgt er wel voor dat het nu tijd is om goed te plannen. Niet alleen je klanten krijgen allemaal weer een plek in je agenda, ook je marketing en je social media verdient een plaats in je drukke werkweek.
Tijd voor structuur
Nu je weer volle bak aan de gang bent, gaat je focus verschuiven.
De focus gaat van werken aan je bedrijf naar werken in je bedrijf.
Logisch, want klanten zijn nu je prioriteit. Natuurlijk is het enorm fijn om weer behandelingen uit te voeren. Het is ook nog steeds noodzakelijk om aan je bedrijf te blijven werken. De afgelopen maanden heb je ongetwijfeld veel tijd besteed aan marketing, social media en het zorgen voor meer (online)zichtbaarheid. Het is zonde als je deze activiteiten volledig stopt omdat je agenda nu vol zit met afspraken. Blijven posten op je social media, zorgen dat je marketing doorloopt en focus houden op het werven van nieuwe klanten is ook nu nog belangrijk. Ik heb een paar tips om te zorgen dat je de structuur gaat vasthouden en overzicht houdt in je marketing. Hierdoor is het ook mogelijk om tijdens drukke periodes aan je bedrijf te blijven werken.
Nog meer artikelen lezen? Word dan lid van onze community.
1. Plan een vast moment in de week
Kies een vast moment in de week en zet dit in je agenda, het handigste is elke week een vaste dag en tijd hiervoor in te plannen. Schrijf op dat moment je posts voor de hele week, zoek alvast de foto’s erbij en maak alles klaar om te posten. Naast je socials kun je ook kijken naar acties van leveranciers, advertenties die je moet aanleveren en andere marketingactiviteiten. Deze tijd gebruik je om echt bewust bezig te zijn met het op de kaart zetten van je salon. Zelf plan ik altijd 3 uur per week voor deze activiteiten.
2. Zet je post klaar
Zijn je posts geschreven? Plan ze dan in! Met bijvoorbeeld Creatorstudio van Facebook. Met deze tool kun je zowel Instagram als Facebook plannen. Plan je liever niet in? Dan kun je op beide kanalen je post ook opslaan als concept. Dan hoef je enkel de post nog online te zetten wanneer het jou uitkomt. Plannen bespaart je veel tijd. Zeker als je vooruit werkt in het schrijven van de posts, kun je onwijs veel tijdswinst boeken door gelijk je post in te plannen.
3. Vaste momenten om te antwoorden
Deze tip werkt twee kanten op. Als je namelijk vaste momenten per dag je privéberichten beantwoord kun je ze niet vergeten, maar je zorgt er ook voor dat je niet onnodig lang in gesprek gaat en uren aan het chatten bent. Het is best verleidelijk om binnen 1 minuut op elke “pling” van je telefoon te reageren. Zelf heb ik daarom mijn meldingen uit staan en heb ik twee keer per dag een moment dat ik alle berichten beantwoord. Natuurlijk voer ik dan gesprekjes en zorg ik dat afspraken gemaakt worden. Op deze manier ga ik efficiënt om met mijn socials, voorkom ik dat ze onnodig tijd kosten en haal ik er wel klanten uit.
4. Denk vooruit!
Houd duidelijk voor ogen wat je doel van de maand is, of je jaardoel. Uiteindelijk ben je ondernemer geworden om een mooi salaris aan je salon te verdienen. Houd dit ook steeds in je achterhoofd. Om je salon te laten groeien is het nodig dat je tijd vrij maakt om aan je bedrijf te werken. Denk hierbij steeds aan de doelen die je jezelf hebt gesteld.
Ik stel mezelf elke week de volgende vraag; wat heb ik deze week nodig om mijn doelen te behalen? Met dit doel in mijn hoofd maak ik mijn marketingplan. Waar ik over schrijf, wat ik post, wat ik laat zien, alles stuurt richting mijn doel.
Focus jezelf steeds op waarom je doet wat je doet en wat je moet doen om die doelen te behalen. Denk hierbij niet alleen aan morgen, maar denk gerust verder vooruit. Niets is namelijk onmogelijk.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief of word lid van onze community en lees nog meer artikelen.