Hoe bedenk je een goede naam voor je nagelstudio?
Ben je beginnend nagelstylist? Of heb je al even een eigen salon en wil je graag een nieuwe naam? Het klinkt heel simpel, maar het bedenken van een goede naam is niet altijd makkelijk. Dat terwijl een goede naam voor je nagelstudio heel belangrijk is voor de branding, marketing en vindbaarheid. Waar moet een goede salonnaam aan voldoen? En wat kan je helpen ter inspiratie?
Ben je niet zo creatief met tekst? Dat hoeft ook helemaal niet om tot een goede bedrijfsnaam te komen. Met ons stappenplan vind jij de naam die bij je past.
Stap 1: oriëntatie
Zoek antwoord op de volgende vragen:
- Wie is je doelgroep? En psst, dat is niet: ‘Alle vrouwen tussen de 18 en 99 die mooie nagels willen’. Het is belangrijk om je doelgroep specifieker te omschrijven zodat je de marketing van je salon écht kan aanpassen aan je doelgroep. Meer daarover leer je in de cursus ‘Social media voor jouw salon.’
- Wat heb je te bieden? Wat maakt jou uniek? Oftewel, waarmee weet jij jezelf te onderscheiden van de concurrentie? Wat is écht kenmerkend voor jouw salon of je werk?
- Wat wil je uitstralen? De uitstraling van je salon begint namelijk al bij de naam van je bedrijf. De naam is de eerste indruk die je achterlaat bij de klant en die eerste indruk, kan je maar één keer achterlaten.
Stap 2: brainstorm
Met de antwoorden van stap 1 in je achterhoofd, ga je brainstormen. Je kan dit alleen doen, maar je kan dit ook samen met je partner, vrienden of collega’s doen. Samen kom je vaak tot meer ideeën. Wees in deze fase niet te kritisch naar jezelf of anderen toe. Een brainstorm kent geen regels dus schrijf alle ideeën op. Doe dit op post-its en hang deze bijvoorbeeld op tegen het raam. Klaar met brainstormen? Ga de verschillende namen af en bekijk nog eens kritisch of ze voldoen aan de antwoorden die je bij stap 1 hebt gegeven. Voldoet het niet? Haal de post-it dan weg.
Stap 3: selectie
Je hebt na stap 3 een selectie van een aantal namen. Wil je verder met selecteren? Dan zijn hier een aantal tips voor een goede naam:
- Kort maar krachtig: een bedrijfsnaam die bestaat uit drie of meer woorden is veel te lang en blijft niet hangen bij jouw klanten. Ga dus bij voorkeur voor een korte, krachtige naam. Dit maakt je salon ook makkelijker vindbaar op bijvoorbeeld Google.
- Simpel: het sluit aan op het vorige punt, maar we willen het toch benoemen. Maak het niet te ingewikkeld en houd het simpel. Kan je het zelf amper onthouden? Dan is het beter om iets anders te bedenken.
- Niet tijdgebonden: zorg dat je naam houdbaar is. Ben je nagelstylist maar wil je in de toekomst uitbreiden door andere diensten aan te bieden? Dan is ‘Daisy’s Nails’ over een aantal jaar niet meer zo passend. Ga dus op zoek naar een naam die je niet over twee jaar alweer moet aanpassen.
- Concurrentie: lijkt je naam op die van een andere nagelstudio in de omgeving? Dan kan je beter voor een andere naam gaan.
Stap 4: inspiratie voor de naam van je nagelstudio
Vind je het toch lastig om tot een naam te komen? Bekijk dan eens welke namen van andere salons – of misschien totaal andere branches – je aanspreken. Wat spreekt je aan in de naam? En kan je hier je eigen draai aan geven en dat element verwerken in de naam van je eigen salon? Als je het lastig vind, kijk dan ook eens bij online tools die een bedrijfsnaam voor je kunnen genereren. Vraag het bijvoorbeeld aan ChatGPT (een AI-bot) of een andere generator.
Natuurlijk hoef je de naam niet één op één over te nemen, maar het inspireert je misschien wel tot de perfecte naam voor jouw salon!