Hoe kan je als beginnende nagelstylist klanten aantrekken?
Marketingexpert Corné ter Maten geeft dit keer antwoord op de lezersvraag ‘hoe kan je als beginnend nagelstylist klanten aantrekken?’ Corné is oprichter van Netbeauty, het enige marketingbureau in Nederland dat zich 100% specialiseert in de beautybranche. In zijn blog op Nailed It Magazine geeft hij antwoord op lezersvragen. Heb jij een vraag voor Corné? Mail jouw vraag naar info@naileditmagazine.nl.
Je hebt je opleiding afgerond, je spullen aangeschaft, je salon mooi ingericht en je staat te popelen om je eerste klanten te verwelkomen. Hóé leuk is het om na al die voorbereidingen eindelijk aan de slag te kunnen? Klein detail: klanten moeten je nieuwe salon natuurlijk nog wel even weten te vinden.
Een veelgemaakte fout onder nagelstylisten
Om je bedrijf de nodige zichtbaarheid te geven heb je wellicht al een Facebook- en een Instagramaccount vastgelegd. En misschien ben je zelfs al met een bedrijfswebsite bezig. Helemaal top!
De fout die ik de meeste nagelstylisten echter zie maken, is dat ze diréct aan het promoten slaan en daarbij een belangrijke stap overslaan. Zonde, want zolang je promotie nergens op gebaseerd is kun je er nog zoveel tijd en energie in stoppen, maar zal je inspanning zich zelden terugbetalen.
Die belangrijke eerste stap? Je propositie! Met je propositie bepaal je de manier waarop je een dienst, product of bedrijf in de markt zet.
Lees ook:
Zorg voor een aantrekkelijke propositie
In elke uithoek van het land is een verscheidenheid aan nagelsalons te vinden. Om als nagelsalon klanten aan te trekken, is enkel werken aan je zichtbaarheid daarom onvoldoende. Je moet potentiële klanten ook daadwerkelijk een reden geven om specifiek voor jóúw salon te kiezen.
Begin daarom niet aan het promoten van je salon alvorens je bedacht hebt waarin jouw salon verschilt van je concurrenten. Wat maakt jouw salon uniek?
Richt je je op klanten met een hoger budget? Klanten die het niet erg vinden om iets meer te betalen, maar daarvoor dan ook topkwaliteit en -service verwachten? Of richt je je misschien op de drukke zakenvrouw, die weinig tijd heeft maar er wel altijd verzorgd en professioneel uit wil zien?
Specialiseer jij je in een bepaalde behandeling? Nail-art bijvoorbeeld? Of onderscheid je je qua locatie? Misschien heb je wel een mooi pand in het centrum van de stad. Of juist een serene salon ergens achteraf, waar klanten compleet tot rust kunnen komen en nooit problemen hebben met het vinden van een parkeerplek.
Er is hierin geen goed of fout, maar om van je salon een succes te maken is het van levensbelang om eerst te bepalen wat je toekomstige klanten alléén bij jou kunnen vinden. Pas wanneer er een overtuigende propositie op papier staat, is het tijd om te werken aan je zichtbaarheid.
Zo zet je jouw salon op de kaart
Toegegeven, er is niet één universele vorm van promotie die perfect werkt voor elke nagelsalon. Maar wanneer je propositie op orde is, kan het haast niet anders dan dat onderstaande promotie-stappen je een hoop zichtbaarheid geven en je salon direct stevig op de kaart zetten.
Verzin een openingsactie
Wanneer het aantrekken van nieuwe klanten je doel is, volstaat het niet om simpelweg een prijslijst de deur uit te doen! Bied juist een tijdelijke actie om wat druk te creëren en klanten zo echt over de streep te trekken om actie te ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan een speciale korting, maar je actie kan net zo goed een tijdelijke behandeling of een leuk extraatje zijn.
Bouw een landingspagina
Voor het bereiken van je doelgroep heb je een hoop kanalen tot je beschikking: social media, de lokale krant, blogs, enzovoorts. Al die kanalen hebben echter een grote beperking. Namelijk dat je er vaak niet álle informatie in kwijt kunt die je doelgroep nodig heeft om overtuigd te worden. Waar je die ruimte wel hebt? Op je website! Zorg daarom voor een informatieve website, met een speciale landingspagina voor je openingsactie.
Verspreid flyers
Ja, het internet is een geweldige promotietool. Maar vergeet vooral ook de oude vertrouwde flyer niet. Flyers zijn goedkoop en verrassend effectief voor het bereiken van de personen in de directe omgeving van je salon. Gebruik flyers om je salon te introduceren en breng vooral ook je openingsactie onder de aandacht, met een verwijzing naar je landingspagina.
Adverteer op Facebook en Instagram
Facebook en Instagram zijn op dit moment absoluut dé meest effectieve kanalen om in korte tijd een hoop mensen te bereiken. Maak een Facebook- en Instagramadvertentie voor je openingsactie en promoot die in een straal van 17 kilometer om je salon (kleinste straal die je kunt instellen). Koppel de advertentie uiteraard weer aan je landingspagina.
Deel vriend(inn)enbonnen uit
Het aantrekken van klanten is meer dan een kwestie van zichtbaarheid genereren. Als er één tool is die keer op keer een boost geeft aan de groei van nieuwe salons, dan is het de vriend(inn)enbon wel. Met een vriend(inn)enbon laat je bestaande klanten nieuwe klanten aanbrengen, waarop zowel de nieuwe als de bestaande klant een leuke korting op zijn/haar eerstvolgende behandeling krijgt. Zo groeit je klantenbestand, zonder dat je daar verder iets voor hoeft te doen.
Klanten aantrekken en verdubbelen
Veel informatie? Laat me het nog eens samenvatten: Je bepaalt eerst wat jouw salon uniek maakt en waarvoor men alleen bij jou terecht kan. Daarna verzin je een passende openingsactie en voeg je aan je website een nieuwe pagina toe voor je openingsactie. Deze pagina voorzie je van bezoekers door flyers te verspreiden en te adverteren op Facebook en Instagram. Tot slot geef je elke klant die in je salon komt een vriend(inn)enbon om het aantal nieuwe klanten eenvoudig te verdubbelen.
Tijd om je handen uit de mouwen te steken!
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief of like Nailed It Magazine op Facebook.