Hoe nuttig is Instagram voor je salon?
Ingrid Vreijsen is coach voor salons. ‘Ik leer saloneigenaren hoe zij meer uit hun salon kunnen halen én hoe ze meer online zichtbaarheid en structuur creëren, zonder uren hiermee bezig te zijn.’ In deze blog geeft Ingrid meer uit over de inzet van Instagram voor je salon.
Instagram, het walhalla van het perfecte plaatje. Een visueel ingesteld social media platform waar veel ondernemers uren rondhangen. Want Instagram is leuk en inspirerend. Of behoor jij tot de groep mensen die er helemaal niets aan vindt? Het is met Instagram namelijk vaak zo dat je er laaiend enthousiast over bent, of je verafschuwd het. In deze blog vertel ik je waarom Instagram een toegevoegde waarde kan zijn voor je salon. En geef ik je tips hoe je dit platform kunt inzetten om klanten te werven.
Waarom zou je Instagram inzetten voor je salon?
Instagram is populair en lijkt alleen maar populairder te worden. De gebruikers van Instagram zijn gemiddeld jonger dan de gebruikers op Facebook. Instagram is erg visueel ingesteld. Je kunt er naast foto’s ook video’s (IGtv) op posten en sinds kort heeft Instagram een nieuwe functie; Reels. Reels zijn korte filmpjes met muziek. Deze functie lijkt enorm op TikTok en is populair bij veel gebruikers.
Nog meer artikelen lezen? Word dan lid van onze community.
Of het zinvol is om Instagram in te zetten, is afhankelijk van je doelgroep. Het is belangrijk dat jij als styliste zichtbaar bent op de kanalen waar je klanten ook zijn. Vergelijk het met het plaatsen van een advertentie. Niet elk tijdschrift is geschikt om je advertentie te plaatsen. Met jonge vrouwen als doelgroep kun je beter in een vrouwentijdschrift adverteren dan in een voetbaltijdschrift. Klinkt logisch, maar op gebeid van online marketing zie ik dit echter heel vaak misgaan.
Besluit je om Instagram in te zetten voor de marketing van je salon, dan is het echt dé plek om een prachtig overzicht van je werk te maken. Je kunt je salon, jezelf en je werk super mooi en overzichtelijk laten zien via Instagram. Instagram kan dus echt jouw digitale visitekaartje zijn met alle informatie die voor toekomstige klanten interessant kan zijn.
Wat ga je posten?
Goede waardevolle berichten. Mooie duidelijke foto’s met teksten waar een volger wat aan heeft. Het is belangrijk om niet met losse flodders te gaan schieten maar een duidelijk plan van aanpak te maken. Wat wil je bereiken? Wat is je doel achter je post? In het wilde weg foto’s posten zonder doel, zonder enige strategie gaat gewoonweg niet werken. Het is dus echt belangrijk om je bij elke post te bedenken wat het doel is van de post.
Als je door Instagram scrolt zie je dat de nadruk van het platform op de foto’s ligt. Het is dus belangrijk dat je zorgt voor goed foto’s. Maar het draait niet alleen maar om het beeldmateriaal. Een goede tekst bij de post is minstens zo belangrijk. Volgers zien in de eerste seconde jouw foto en de eerste twee regels van de tekst. Zorg dat deze motiveren om verder te lezen. Trek de aandacht en val op met unieke waardevolle posts.
De grote Instagram valkuil is nuttig voor jou als ondernemer.
Van facebook hebben we de truc inmiddels door, voor je het weet kijk je op het profiel van je oude buurmeisje om vervolgens door te klikken naar haar nichtje. Voor je het weet ben je uren verder en weet je niet meer waar je eigenlijk begon. Instagram heeft hetzelfde principe, het is ook van dezelfde eigenaar. Hoe meer mensen je volgt, hoe meer content er beschikbaar is voor je. En Instagram wil jou maar al te graag op hun platform houden. Ze zorgen er dus voor dat jij altijd wat boeiends te zien krijgt. Dit doen ze door jouw gedrag op het platform te monitoren en jou precies te laten zien waar jij vaak naar kijkt. Klinkt een beetje eng, maar big brother is watching you. Letterlijk.
Bedenk je dat dit bij iedereen zo werkt, dus ook bij jouw volgers. En dat is de reden waarom het zo belangrijk is dat jij waardevolle berichten post. Want zodra jouw volgers jouw berichten liken, op je reageren en misschien zelfs je berichten opslaan, geven zij Instagram het sein dat ze meer van je willen zien. Yes! Dat is wat jij als ondernemer wil, want hoe meer jouw volgers van jou te zien krijgen. Hoe beter je naam bij ze blijft hangen. Dit is het grote spel van social media markting.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief of word lid van onze community en lees nog meer artikelen.