Mensen kopen van mensen

Mensen kopen van mensen

Janneke Dietvorst is eigenaresse van het bedrijf Jans van Sentimentale. Ze is adviseur op het gebied van storytelling, personal branding, marketing en sales. Janneke is zelf 20 jaar nagelstylist geweest en zelfs een aantal jaar docent en trainer bij Mey Liang Nails & Cosmetics, tegenwoordig Magnetic Nail Design. Met haar blogs hoopt ze nagelstylisten te inspireren. Dit keer blogt Janneke over de toenemende concurrentie en jouw salonprijzen. Meer weten over Janneke? Lees dan haar voorstelblog.

Denk wat verder bij het aantrekken van nieuwe klanten. 

Post jij op social media ook fantastische foto’s en video’s van de meesterwerkjes die jij maakt? 

Super goed! Want jouw toekomstige klanten willen natuurlijk kunnen zien waar ze terechtkomen voordat ze een afspraak maken.

Ik hoef vast niet uit te leggen dat het om die reden not done is om foto’s of video’s te posten van nagels die niet door jou zijn gezet. Je schept hier een verwachtingspatroon mee en als jij de kwaliteit van de foto’s of video’s niet kunt evenaren heb je een groot probleem. 

Het laten zien van je expertise alleen is niet altijd genoeg. Er is ook een groep mensen die graag wil weten waar ze terechtkomen in de breedste zin van het woord. Men wil weten wie jij bent of met welke producten je werkt en hoe schoon jouw salon is. Of praktische dingen zoals; is het met OV makkelijk bereikbaar en kan ik er mijn auto makkelijk in de buurt kwijt en moet ik daar dan voor betalen? 

Uiteraard is het ook heel erg belangrijk om je prijzen te vermelden, hoelang de wachttijd is en extra service die jij verleent. Misschien zorg jij ervoor dat klanten opgevangen worden door een collega als jij vakantie hebt of zit een handmasker standaard in jouw behandeling.

Het is een goed idee om zoveel mogelijk over je salon te vertellen en adviseer je om praktische informatie vast te zetten bovenaan je profiel en deze duidelijk op je website te vermelden. 

Maar ondanks dit hierboven allemaal waardevolle informatie is, potentiële klanten willen vooral weten bij WIE ze terecht komen. 

Wie is die professional achter die nagels op de foto’s? Is ze nog jong of heeft ze veel ervaring en is ze aardig? Verzorgt ze zich goed en blijft alles wat ik vertel binnenskamers? 

Het gaat niet altijd alleen maar om de behandeling of de prijs. We zitten een hele tijd tegenover een bepaald persoon, waar ook nog eens lichamelijk contact mee is. En het vooruitzicht is dat we elkaar elke paar weken gaan zien voor een lange tijd als de kwaliteit bevalt. En als ik een klacht heb, durf ik dat dan te zeggen? 

Dus er is veel meer dat fijn moet voelen dan je denkt. Iemand gaat het niet lang volhouden om met tegenzin naar jou toe te komen. 

Voorkom dus dat klanten jou pas leren kennen als ze al een afspraak hebben gemaakt en ze vervolgens na die ene keer nooit meer terugkomen. Kom zelf vaker in beeld met foto’s of video’s. Spreek jouw publiek eens persoonlijk toe, geef advies en nodig ze uit om contact met je op te nemen voor informatie of advies. Jouw toekomstige klant heeft tenslotte met jou te maken en dat moet je aan de voorkant vertrouwd en prettig voelen. 

Probeer zo uitgebreid mogelijk te denken en de drempel zo laag mogelijk te maken. Verplaats je dus eens extra goed in hen en hoe je het vertrouwen kunt winnen om een waardevolle en langdurige band te creëren. 

Succes!

Schrijf je in en ontvang het laatste nieuws, acties en tips.

We sturen je geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer info.