Duo-interview: oudere en jongere stylist. Wat is er in die tijd veranderd?
Nele Decock (46 jaar en 25 jaar nagelstylist) en haar collega Alya (33 jaar en 13 jaar nagelstylist) uit het Belgische Balen runnen samen groothandel en nagelsalon Tres Sjiek. Nailed It interviewde dit samenwerkende duo over de veranderingen in de nagelbranche in de loop der jaren.
Wat is de grootste verandering die je hebt gezien in de nagelbranche sinds je begon?
Nele: “De grootste verandering die ik gelukkig gezien heb zijn de vele trainingen die je kan volgen. In mijn tijd moest je het zelf maar uitzoeken. Social media is ook een totaal nieuw en belangrijk iets.”
Alya: “De opkomst van gellak. Dit systeem heeft de manicure industrie op z’n kop gezet en heeft stylisten veel meer mogelijkheden gegeven om te groeien en zich te ontwikkelen.”
Welke trends heb je gezien?
Nele: “De trends zijn in 25 jaar eigenlijk wel enorm veranderd. Van nail-art naar nog meer nail-art op de nagels zijn we nu, godzijdank, overgeschakeld naar strakkere, mooie afwerkingen. Nail-art mag, maar mag niet overheersen. Wat niet wil zeggen dat ik geen respect heb voor die echte kunstenaars die pareltjes van nagels maken. Voor hen heb ik één woord: respect.”
Alya: “Gebarsten nagellak, acrygel modellering op nagels, monogrammen, steeninleg, en zo kan ik eigenlijk nog wel even doorgaan.”
Wat zijn de grootste uitdagingen waarmee jij als nagelstylist te maken hebt (gehad)?
Nele: “De grootste uitdaging in mijn loopbaan was heel confronterend. Ik begon les te geven, want ik had een goed draaiende studio. Dus we gingen een stapje verder. Al mijn energie stak ik in dat lesgeven, tot een student me erop wees dat ik verouderde technieken gebruikte. Van een slag in je gezicht gesproken. Ik kon twee dingen doen. Thuis zitten janken of zelf trainingen volgen tot ik er bij neer viel en dat heb ik dan ook gedaan en doe ik nog steeds. Dat was het beste wat me kon overkomen, want ik ben getriggerd en heb iets negatiefs omgezet in iets positief. Tot op de dag van vandaag blijf ik op zoek gaan naar de laatste trends en producten.“
Alya: “Voor mij blijft het maken van een artistieke nagelschildering een uitdaging.”
Vind jij dat er verbeteringen zijn geweest in de nagelbranche sinds je begonnen bent als nagelstyliste en zo ja, wat zijn die?
Nele: “Jazeker. Want jezelf te pleuris vijlen is tegenwoordig toch een beetje verleden tijd. Electrische manicure, nieuwe technieken, gel plaatsen zonder vijlen, BIAB (builder in a bottle) en nog zo veel meer om het werk sneller en aangenamer te maken.”
Alya: “Absoluut. Voor mij zijn de elektrische manicure en het steriliseren van instrumenten grote verbeterpunten.”
Wat is volgens jou de meest populaire nagelstijl op dit moment?
Nele: “Gelukkig heb ik mijn jongere collega’s die mij regelmatig updaten. Onlangs kwam een klant naar me toe en vroeg om Hailey Bieber nagels… euhm … help! Bleek het om een chromenagel te gaan. Nou, je moet het maar weten. Vaak zijn het oudere trends maar onder een nieuw trendy verpakking.”
Alya: “Voor mij zijn dat er een paar: ovaal, natuurlijke nagels en minimalisme.”
Als je een jongere nagelstyliste een tip zou mogen geven, wat zou dat dan zijn?
Nele: “Een belangrijke tip die ik zeker wil meegeven is volhouden en blijven oefenen. Nagelstyling is een vak, een kunst. Laat jullie niet ontmoedigen door de perfect gemaakte foto’s op social media. Vaak gaat hier jaren training aan vooraf. En Rome is ook niet op één dag gebouwd. Onze basiscursus bestaat uit tien lessen, maar dan begint het pas. Oefenen, trainen en veel geduld. Ook hoor ik vaak dat het moeilijk is om aan klanten te komen wanneer je start. Dat klopt, maar met één berichtje op social media kom je er niet.”
Alya: “Ontwikkel kwaliteit in plaats van snelheid. Snelheid komt met ervaring, maar kwaliteit blijft. Controleer elke actie om jouw klant niet te schaden.”
Wat zijn de grootste veranderingen die je hebt gezien in de manier waarop klanten hun nagels willen laten doen?
Nele: “Dat is heel simpel: tijd. Klanten willen een snelle behandeling en begrijpen soms niet hoeveel tijd een perfect setje eigenlijk kost. Onze klanten proberen we verder te helpen op 1.15 uur. De nagels op hun telefoon kosten meestal wel meer tijd. Dank u wel Printerest…”
Alya: “Dat klanten zich bewust zijn geworden van het belang van hygiëne bij een manicure.”
We houden onze klanten allemaal graag tevreden, welke manier is daarvoor volgens jou het beste?
Nele: “Een kopje koffie doet wonderen. Of klanten updaten over de laatste nieuwe kleuren. Een lach en af en toe een traan horen ook bij een nagelstudio. Vergeet niet dat we ook een beetje psycholoog zijn.”
Alya: “Voor mij is dat een veelzijdige nagelstylist zijn, in staat zijn om verschillende ontwerpen uit te voeren en een kwaliteitsservice bieden.”
Wat is er volgens jou nodig om een succesvolle nagelstylist te worden?
Nele: “Werk niet onder je prijs. Huur, verwarming, producten, bijscholing… Een hoop geld bij elkaar. Als ik prijzen hoor van 30 euro denk ik soms, mensen komen naar jou voor de prijs niet voor de kwaliteit.”
Alya: “Blijf je ontwikkelen en allerlei opleidingen volgen in verschillende technieken en zorg ook dat je op de hoogte blijft van de nieuwste ontwikkelingen in de nagelindustrie.”
Wat is volgens jou de beste manier om nieuwe technieken te leren?
Nele: “Goede trainingen volgen. Ja, dat kost veel geld. Maar aan het einde van de rit loont het. Wij adviseren minstens één training om de zes maanden. Ik bekijk het elke keer als een beetje me-time. Mezelf verbeteren en boek er een hotelletje bij.”
Alya: “Leer van toonaangevende manicurescholen.”