‘Ik wist dat ik mijn brood kon verdienen als nagelstylist’

Stylist aan het woord nagelstylist BeautyByWenn

Nagelstylist Wendy Smits van Beauty by Wenn is verliefd op haar vak. ‘Er zijn zoveel mogelijkheden en je bent nooit uitgeleerd. Het vak staat nooit stil en er zijn altijd nieuwe producten onderweg’, zegt Wendy. In 2014 begon zij aan de allround opleiding en in 2017 begon ze fulltime aan huis als nagelstylist. ‘Ik was ervan overtuigd dat ik als nagelstylist mijn centjes kon gaan verdienen.’

Voor Wendy begon het allemaal aan een klein nageltafeltje in de slaapkamer. ‘Ik zette nagels bij familie, vriendinnen en buren in de avonduren.’ In 2017 kreeg zij geen vaste aanstelling bij haar voormalige werkgever. ‘Diezelfde week brak er brand uit in onze woning. Mijn wereld stond op zijn kop. Ik dacht: geen baan en mijn bovenverdieping in de brand.’

Lees ook:

Klantenstop

Wendy heeft in die periode alles op alles gezet om te gaan werken als nagelstylist. ‘Ik had een bijbaan in een strandtent en de overige uren vulde ik met klanten. Het was een hele onderneming, maar dat was het dubbel en dwars waard.’ Het was zo’n succes dat Wendy inmiddels een klantenstop heeft. Naast haar salon aan huis is ze nu ook docente bij Florence Nails.

Nu Wendy terugkijkt op deze grote stap in haar leven, heeft ze geen moment spijt. ‘Ik zie mijn klanten iedere dag blij de deur uit gaan. Mijn klanten komen binnen met een idee en gaan uiteindelijk naar buiten met totaal iets anders. Altijd even tevreden.’ Daarnaast haalt zij veel voldoening uit haar werk door de afwisseling. ‘Je maakt elke dag iets nieuws. Een dag is nooit hetzelfde.’

Perfectie

In de salon van Wendy staan persoonlijke aandacht en eerlijkheid voorop. ‘Ik behandel iedere klant zoals ik zelf behandeld wil worden. Niet elke vorm past bij de klant evenals de kleur en ik geef altijd eerlijk mijn mening.’ De tijd die Wendy over een set doet, is voor haar niet belangrijk. ‘Ik ben niet de snelste, maar ik streef naar perfectie en vind nooit iets goed genoeg. Mijn klanten weten dat en nemen de tijd.’

Toch was de weg naar een goedlopende salon voor Wendy niet altijd even makkelijk. ’Dagelijks krijg ik nieuwe berichten van mensen of ik tijd heb voor een nieuwe set. Ik wil heel graag iedereen helpen en heb echt moeten leren om ‘nee’ te zeggen.’ Wendy vindt het moeilijk om mensen teleur te stellen, maar hanteert nu een wachtlijst. Het publiek in de salon bestaat uit een diverse groep mensen. ‘Ik krijg hier ook weleens deelnemers van Temptation Island, Ex on the Beach en Utopia.’

Toekomst

In de toekomst zou Wendy graag iemand in dienst nemen die dezelfde passie en uitstraling heeft. ‘Maar ook iemand die de tijd neemt voor het zetten van kunstnagels.’ Zelf is Wendy nooit uitgeleerd. ‘Ik ben docente, maar dat wil niet zeggen dat ik alles perfect kan. Ik zou graag naar het buitenland willen om daar trainingen te volgen. Zo kan ik mezelf verbeteren en mijn cursisten nog meer leren.’

Tip

Als tip wil Wendy andere stylisten meegeven kritisch naar zichzelf te kijken. ‘Probeer alles eruit te halen wat erin zit. Waar een wil is, is een weg.’ Daarnaast is het volgens Wendy belangrijk dat je als nagelstylist achter je producten staat. ‘Weet waar je over praat en gebruik nooit een product dat niet voldoet aan de wetgeving. Hiermee voorkom je veel schade aan de nagels.’

 

1 reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.