Nail Artist Anouk Nijs: ‘mijn hart ligt bij het creëren unieke designs’

Nail artist Anouk Nijs

”Nail artist Anouk Nijs staat bekend om haar elegante kunstwerkjes op 1 vierkante centimeter“, deze fijne belofte lezen wij op de website van Anouk Nailed it! Wij kunnen dat niet anders dan een briljante naam vinden en zijn dan ook erg benieuwd welke weg deze bijzondere Brabantse bewandeld heeft om op dit succesvolle punt te komen. Anouk werkte als hair- and make-up artist voor onder andere The Voice of Holland en Hollands Got Talent. Al snel merkte zij dat de nagels en handen steeds belangrijker worden.

Take a chance!

Tijdens fotoshoots voor bekende merken werden handen steeds vaker in beeld gebracht. Anouk is iemand die kansen ziet, en besloot een opleiding tot allround nailartist te volgen. Ze bleek niet alleen een talent voor nagelstyling te hebben, maar ontdekte dat haar skills en interesses verder gingen. “Ik ontdekte dat mijn hart ligt bij het creëren van unieke designs. Sterker nog: het is mijn passie! Ik ben nu fulltime bezig met naildesigns én verdien daar mijn geld mee”, verteld nail artist Anouk.

Hoe mooi is het dat als je je instinct volgt, stappen durft te zetten, je verborgen talenten bij jezelf ontdekt! Anouk heeft inmiddels een succesvolle eigen salon en haar unieke designs verder ontwikkeld naar een specifieke minimalistische stijl. “Ik vind het prachtig dat ik met een klein canvas als de nagel elke keer weer een uniek design kan maken. Met mooie nagels zet je namelijk dat puntje op de ‘i’. En tevens moet het draagbaar blijven voor elke type vrouw. Ik hou zelf van minimalistische stijl en vind het leuk dat klanten mij daarvoor uitkiezen en daar ook van houden.”

Wil je graag nog meer verdieping in je vak? Ben jij goed in wat je doet en wil jij jezelf verder ontwikkelen? Door Nailed It PRO lid te worden, krijg je toegang tot inspirerende artikelen op het gebied van ondernemen, marketing en salonmanagement. Lees meer >>

What’s in a name?! Anouk Nailed It!

Maar het succesverhaal gaat nog verder. Met slimme marketing en een beetje geluk is haar naam door de gangen van Bekend Nederland gaan gonzen. Natuurlijk zijn wij benieuwd hoe dat zo is gekomen? Anouk vertelt: “Romy Boomsma, de vrouw van Arie Boomsma, benaderde me via Instagram om haar nagels te doen voor een fotoshoot voor het merk Anna+Nina. Vanaf hier is het spreekwoordelijke balletje gaan rollen. Ik kreeg er in een mum van tijd veel volgers bij op Instagram én ook BNN-ers als Kelly Weekers, Lucy Woesthof , Manon Meijers, wisten me te vinden. Dit heeft gezorgd voor een exponentiële groei van mijn Instagram account en daarmee ook mijn klanten.”

Op de vraag hoe het is om met bekende mensen te werken, krijgen we een heel nuchter antwoord. Voor Anouk zijn BN’ers niet anders dan haar andere klanten. Zij vindt het belangrijk om iedereen hetzelfde te behandelen. Deze nuchtere instelling komt haar goed van pas bij het werken voor tv-producties waar je als manicurist weinig tijd krijgt om iets super tofs te maken. Anouk verteld dat zij vaak als eerste start en degene waar ze dan mee werkt dan nog door moet naar haar en make-up. Soms wordt alles tegelijk gedaan en moet je zonder tafel toch je werk kunnen doen. Het is een toffe maar stressvolle omgeving achter de schermen. Stressbestendigheid komt daar goed van pas.

Nail-art als vak apart

Inmiddels is Anouk goed door de wol geverfd binnen de nagelbusiness en zij vind het belangrijk dat ook nail-art als het vak wordt gezien dat het is. “Maar ik heb gezien en geleerd dat dit niet door iedereen zo wordt gezien. Onderneemsters in onze branche durven niet de prijzen te vragen die ze verdienen én ook moeten verdienen om de kosten te denken. Gelukkig heeft de positieve wending vanuit de media waar nagels hot & happening zijn wel bijgedragen aan een stuk erkenning. Consumenten willen graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Wij werken met mooie producten, we werken secuur én dit alles moet binnen een bepaald tijdsbestek. Dat is gewoon geld waard.”

Anouk wil met haar bedrijf vooral onafhankelijke vrouwen aanspreken die er op en top verzorgd uit willen zien. De gemiddelde leeftijd van haar klanten ligt ergens tussen de 25 en 45 jaar. Deze doelgroep heeft steeds meer behoefte aan een stukje meer, en dat is precies wat ze in de salon bij Anouk vinden. Even jezelf onderdompelen in een luxe stukje me-time. Met goede koffie!

Zelfs met al deze successen blijft Anouk ambitieus. Er zijn altijd nog doelen om na te streven. Binnen 3 jaar groeide zij van hobbyist nail artist naar nail expert! “Hoe bijzonder is het dat ik mensen mag vertellen over mijn passie. Dit doe ik door middel van mijn unieke masterclasses. Hier deel ik zowel mijn tips and tricks qua nail designs als tips over het ondernemerschap.” Dit gaat ze in de toekomst nog verder uitwerken. Met dat mooie streven wil Anouk toch vooral blijven doen waar zij gelukkig van wordt. 

Graaien in de heilige graal

Ook een creatief talent als Anouk moet ergens haar inspiratie vandaan halen. Zij haalt dit vooral uit mode. “De Fashion Week is mijn heilige graal. Daarnaast haal ik ook inspiratie uit kunst én mensen.” Er zijn maar weinig dingen die ze niet leuk vindt aan het vak. “Het verwijderen vind ik nog steeds het minst leuke van nagels doen!  En natuurlijk de administratie.” 

Anouk zou graag nog zien dat de nagelbranche een beter, serieuzer imago krijgt. Het valt haar op dat sommige mensen nog altijd neerbuigend kunnen denken over dit vak. Terwijl je, als je je beroep (want dat is het!) goed uitoefent echt een goede boterham mee kan verdienen.

Tip van Anouk

Van deze topper willen we graag nog een tip om met jullie te delen. Anouk geeft ons het volgende mee: “Blijf vooral bij jezelf en wordt niet onzeker van al het ander werk van collega’s iedereen is anders. En iedereen heeft zijn eigen klanten dus doe wat je echt leuk vindt.” Daarnaast vindt zij het nog belangrijk om te benadrukken dat je niet stil moet blijven staan. “Blijf up to date met de nieuwste technieken/ producten zo zorg je er ook voor dat je klanten graag bij je blijven komen. En behandel elke klant alsof ze voor de eerste keer komt.”

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.