Pro aan het woord: Melissa Prestifillipo
Melissa Prestifillipo is eigenaar van beautysalon Woerden en een van onze vaste Nailed It PRO members en daarom zetten we haar in the Spotlight. “Nailed it PRO is een superleuk platform met heel veel interessante onderwerpen die er echt toe doen.”
Hoe ben je in het vak gerold?
Nadat mijn oudste zoon geboren was ben ik gestart als thuiskapster, dat was ideaal te combineren doordat ik mijn eigen tijden kon indelen. Na enige tijd merkte ik aan mezelf dat ik heel graag iets erbij wilde doen, maar wat? Nu ben ik altijd bezig met creatieve dingen in en rondom het huis maar geduld was nergens te vinden, dat maakte het er niet makkelijker op. Aan de tafel bij mijn toenmalige nagelstyliste was ik altijd gefascineerd hoe zij een mooie nagel toverde. Maar geduld is een schone zaak in de nagelbranche en daarom was het mij al snel duidelijk dat dat niks voor mij zou zijn… teveel priegelwerk.
ACADEMY
Meer verdieping in je vak? Wil je bijleren op het gebied van marketing, productkennis, veilig werken of hygiëne? Word PRO-member of bekijk het cursusaanbod in onze ACADEMY. Wij zijn er speciaal voor jou als professional.
Toch liet het me niet los en eigenwijs als ik ben, ging ik in 2011 toch de opleiding tot nagelstyliste doen tijdens de zwangerschap van mijn jongste zoon. Mijn God, wat was ik goed in gebergtes maken met acryl! De vijl was mijn grootste vriend.
Veel oefenen werd me verteld, nou ik kan je vertellen dat mijn penseel regelmatig in de hoek lag, maar ik gaf niet op. Na enige tijd ging het me al veel beter af en begon ik zelfs uit te kijken naar mijn “oefenmomenten”.
Waarom de keuze voor dit vak? Wat maakt het voor jou zo leuk?
Ik kan echt genieten van de creativiteit die je erin kwijt kan. Door oneindig te combineren kan je het eigenlijk zo gek niet bedenken, alles kan. Het vak blijft zich ook steeds maar weer vernieuwen waardoor je jezelf ook steeds weer en meer kan uitdagen. Vergeet daarbij ook zeker het contact met mijn klanten niet, hun vertrouwen in mij zorgt ervoor dat ik iedere dag weer dankbaar ben voor het feit dat ik steeds maar weer heb doorgezet.
Je hebt een eigen salon, hoe heeft de salon zich in de loop der tijd ontwikkeld?
Helaas heb ik door de coronapandemie in februari 2021 met veel pijn in mijn hart mijn salon “BeautySalon Vleuten” gesloten. Daar heb ik echt met heel veel plezier en liefde samengewerkt met een fijne collega. Vanaf maart 2021 ben ik weer 1,5 jaar werkzaam geweest in een kapsalon, waar ik naast kapperswerk ook als nagelstyliste mocht werken en daarin weer uitdaging vond. Deze diversiteit was erg fijn, ik werkte daar ook met een superleuk team en de klanten waren allemaal even leuk. Toch miste ik enorm mijn eigen plekje en de vrijheid in mijn werk.
Alsof het zo moest zijn kreeg ik een gouden kans, ik vond namelijk een geweldige locatie heel dicht bij mijn huis. De keus was toen al snel gemaakt en zo opende ik 1 september 2021 “BeautySalon Woerden”.
Hoe probeer jij je te onderscheiden?
Heel eerlijk? Door gewoon mezelf te blijven. Tuurlijk moet er geld verdiend worden, want anders kan de salon niet blijven bestaan. Toch zeg ik ook altijd: mijn werk is vaak een soort mindfulness voor mij. Ik kom echt tot rust en geniet van ieder moment. Natuurlijk zijn er soms weleens momenten dat het niet van een leien dakje gaat, ik zal liegen als ik zou zeggen dat dat niet zo was.
Ondanks de vele nagelstylistes die zichzelf op de markt brengen, blijf ik mezelf opstellen als een collega in plaats van concurrent, want ik geloof dat er voor iedere styliste klanten zijn. De klant kiest zelf bij wie ze aan tafel gaan zitten. Alleen red je het niet, we zijn een team!
Waar loop je weleens tegenaan? Of zijn er zaken waar je tegenaan bent aangelopen?
Soms kan het me enorm storen aan het feit dat mensen zo laconiek over het nagelvak denken en denken dat het zo makkelijk verdient. Ze vergeten alle kosten die er nog afgaan en hebben geen idee wat je onder aan de streep overhoudt. Om het leuk te blijven vinden, moet het echt je passie zijn en moet je echt van je vak houden. Daarom is het ook zo jammer dat sommige mensen je het gevoel kunnen geven alsof je alleen maar aan het “nageltjes lakken” bent.
Welke klanten wil je met jouw bedrijf voornamelijk aanspreken?
Ik werk het liefst met klanten die loyaal zijn. Dus niet de eendagsvliegen, klanten die ook de tijd voor ons nemen zoals wij voor hen doen. “Even snel mijn nagels laten doen” of “Zo, even een moment voor mezelf”. Mijn voorkeur gaat naar het laatste.
Wat wil je bereiken met jouw nagelstudio? Heb je nog bepaalde doelen?
Mijn droom is nog altijd om een grote ruimte te kunnen verdelen onder meer verschillende professionals, in combinatie met een gezellige openbare ruimte met een juicebar of cocktailbar! Een lekkere gezellige boel dus!
Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Uit de gekste dingen, zoals het weer of mijn mood van dat moment. Ik probeer ook in te spelen op de komende activiteiten van de klant, zoals een fotografe die schoolfoto’s ging schieten, lekkere felle kleuren bij een zwarte camera trekken natuurlijk de aandacht!
Heb je ook dingen die erbij horen, maar die je liever niet doet?
Oh, dat is absoluut de administratie! Wat een vervelende bijkomstigheid vind ik dat.
Op welke collega zou je stiekem wel een beetje willen lijken? Tegen wie kijk je op? Wat doet zij goed?
Er zijn er zoveel, kan er niet maar eentje kan opnoemen. De een heeft bijvoorbeeld echt supergave inspiraties en de ander is enorm goed in marketing.
Wat mist er volgens jou nog in de nagelbranche? Wat zou je graag anders zien?
Ik zou zo graag willen dat het een volledig erkend beroep wordt, zodat iedere nagelstyliste weet wat zij doet en dat er een algemene (gemiddelde) prijslijst is. Dat is natuurlijk niet te realiseren, maar het zou wel enorm makkelijk zijn.
Heb je een tip voor andere nagelstylisten?
Geef je klanten net dat beetje extra aandacht, maak aantekeningen van belangrijke gebeurtenissen en dergelijke. Zo kan je daar de volgende keer naar vragen en toon je persoonlijke interesse. Mensen vergeten soms wat je hebt gezegd of gedaan hebt, maar ze zullen nooit vergeten welk gevoel je ze gegeven hebt. Ik ben er ook een groot voorstander van om je klanten vanaf het eerste moment goed “op te voeden” in de salon. Daarmee bedoel ik, wees duidelijk en bedenk regelmatig dat jullie elkaar nodig hebben. De klant is koning(in) maar jij bent altijd Keizer(in)!
Heb je zelf nog iets wat je belangrijk vindt om te melden?
Blijf altijd dicht bij jezelf en probeer meteen krachtig over te komen. Zorg voor kennis in je vak en vind het belangrijk om alles te weten over de producten waarmee je werkt. Zo ben je voorbereid op de meeste situaties en creëer je zelfvertrouwen in jouw werk.