Vijf tips voor ondernemers van business coach Amber Hendriks

Wie nagelstyliste als beroep heeft gekozen, krijgt er vaak gratis het ondernemerschap bij. Amber Hendriks (23) is business coach in de beauty- en lifestylesector en deelt haar vijf meest waardevolle tips voor ondernemers in de beautysector.
Het was Ambers grote droom om een succesvolle salon te runnen en begon daar op haar zeventiende mee. “Met vallen en opstaan had ik uiteindelijk een mooie salon staan en ging het onwijs goed.” Helaas werd haar grootste nachtmerrie werkelijkheid: “Er werd reuma bij mijn geconstateerd en ik zal op de lange termijn niet meer fysiek in staat zijn om dagenlang nagels te doen, te knippen, kleuren of föhnen. Mijn salon had dus weinig toekomst meer.”
De 23-jarige ondernemer wilde niet bij de pakken neer gaan zitten en heeft zichzelf omgeschoold. “Mijn nieuwe missie werd duidelijk: ik ga andere ondernemers in de beauty- en lifestylesector helpen met ondernemen.”
Nog meer artikelen lezen? Word dan lid van onze community.
Tip 1: het starten van een eigen salon
“Als je een eigen salon wilt openen, bereid je dan goed voor. Er komt zoveel meer bij kijken dan de ruimte mooi aankleden en jezelf inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Als je een goede start wilt maken, is voorbereiding de sleutel tot succes. Je moet denken aan: verzekeringen, vergunningen, branding, een website, marketing, administratie, een goed aanbod, de juiste prijzen vragen, belastingdienst en hoe je het gaat financieren. Vraag hierbij hulp, want je hoeft echt niet alles alleen te doen. Vraag iemand uit je omgeving om met je mee te kijken of start met een business coach. Dit is het fundament van je bedrijf. Een huis blijft ook niet staan zonder fundering.”
Tip 2: veelgemaakte fouten met betrekking tot geldzaken
“Ondernemers die al even bezig zijn zullen dit misschien wel herkennen. Als je een boodschapje moet doen, pak je even wat geld uit de kassa. Of dat leuke jurkje wat je online hebt gezien, koop je met het geld wat net op je rekening is binnen gekomen van de klanten van vanmorgen. Aan het eind van de maand denk je best wat omzet te hebben gemaakt, maar het geld is weg. Mijn tip voor geldzaken is dan ook: houd zakelijk en privé gescheiden door middel van een zakelijk rekening en maak potjes. Een potje voor je loon, een vast bedrag dat je maandelijks overmaakt, een potje voor inkopen, een potje voor btw die je moet afdragen en eventueel nog een potje voor pensioen of vakantiegeld. Zo houd je overzicht en kom je nooit wat te kort.
Tip 3: zichtbaarheid creëren
“Wil jij zichtbaarder zijn voor je (potentiële) klanten? Werk dan aan een marketingstrategie. Het belangrijkste hierin is dat je de juiste kanalen inzet. Wie is jouw doelgroep? En waar zijn deze mensen te vinden? Is dat op Facebook, Instagram, TikTok of het lokale dorpskrantje? Daar moet je op inspelen. Hoe regelmatiger jij zichtbaar bent op deze kanalen hoe effectiever het zal zijn. Daarnaast is het tegenwoordig van groot belang dat je jezelf laat zien. Dat noem je personal branding. Dus alleen maar foto’s van nagels op je Instagram feedis niet meer voldoende. Mensen willen weten wie jij bent hoe jouw salon eruitziet. Je moet ze het gevoel geven dat ze jou kennen zonder dat ze ooit bij jou zijn geweest.”
Tip 4: werk en privé gescheiden houden
“Veel mensen struggelen met werk en privé gescheiden houden. Klanten proberen vaak toch of je niet nog even tijd voor hun kunt vrij maken. Als beginnende ondernemer geef je hier misschien nog weleens aan toe omdat je die klant graag wilt helpen maar daardoor kan het zijn dat je grenzen uit eindelijk vervagen. Mijn tip hierin is: bedenk van tevoren goed wat jouw werktijden zijn en houd jezelf hieraan. Wat mij ook erg heeft geholpen is om een privételefoon en een zakelijke telefoon te nemen. Mijn zakelijke telefoon gaat uit zodra ik niet werk. Op deze manier kun je ook niet in de verleiding komen om toch nog even op zondagavond klanten te woord te staan. Als je dit duidelijk communiceert naar je klanten toe dan zullen ze dit echt begrijpen en zal iemand daarover klagen.”
Tip 5: klanten aan je binden
“Natuurlijk moet de kwaliteit die je levert goed zijn, maar er zijn nog meer manieren om klanten terug te laten komen. Mensen komen vaak niet alleen voor de behandeling maar ook voor de beleving en omdat ze een connectie met je voelen. Deze connectie kun je makkelijk versterken door kleine dingen. Luister goed naar wat klanten vertellen over hun leven. Gaan ze op vakantie, hebben ze in het weekend een feestje of vertellen ze over een ziektegeval in de familie? Luister goed en vraag door. Als ze weggaan, schrijf dan kort op wat ze hebben verteld. Als ze dan vervolgens weer komen, lees je door wat je hebt opgeschreven en kun je vragen hoe het is met die zieke tante of hoe de vakantie in Spanje is geweest. Deze kleine dingen die weinig moeite kosten, zullen voor de klant voelen als iets grootst. Het feit dat jij de moeite neemt om daar nog even op terug te komen, versterkt de connectie tussen jou en de klant.”
Misvattingen
Tot slot vroegen we Amber naar de meest voorkomen misvattingen die mensen in de beautysector hebben over hun eigen vak. Nummer één is volgens Amber het gebrek aan ondernemen. “Mensen in deze sector hebben zo ongelofelijk veel passie voor wat ze doen. Vaak denken deze ondernemers dat als ze te weinig klanten of omzet hebben dat ze dan beter moeten worden. Ze volgen vaak verschillende trainingen, maar dit levert vervolgens geen extra klanten of omzet op. Ze beginnen vaak met ondernemen vanuit een passie en hebben geen idee wat er allemaal bij een succesvol bedrijf komt kijken. Op opleidingen wordt hier ook weinig aandacht aan besteed.”
Als voorbeeld noemt Amber ondernemers die geen idee hebben wat hun kostprijs is. “Wanneer ze dit gaan berekenen komen ze erachter dat ze al tijden voor minder dan het minimumloon aan het werk zijn.”
Meer weten van Amber? Bezoek haar website of volg haar op Instagram via @amberhendriks.nl.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief of word lid van onze community en lees nog meer artikelen.