Jouw salonprijzen: rebbeleren is het nieuwe specialiseren
Janneke Dietvorst is eigenaresse van het bedrijf Jans van Sentimentale. Ze is adviseur op het gebied van storytelling, personal branding, marketing en sales. Janneke is zelf 20 jaar nagelstylist geweest en zelfs een aantal jaar docent en trainer bij Mey Liang Nails & Cosmetics, tegenwoordig Magnetic Nail Design. Met haar blogs hoopt ze nagelstylisten te inspireren. Dit keer blogt Janneke over de toenemende concurrentie en jouw salonprijzen. Meer weten over Janneke? Lees dan haar voorstelblog.
Zonder mijn leeftijd te verraden heb ik in mijn 20 jaar als nagelstyliste en in de paar jaar daarna veel ondernemers zien worstelen. We kunnen wel stellen dat onze markt kapot geconcurreerd is. Met de komst van alle ali baba sites waren de ‘professionele’ producten veel te gemakkelijk voorhanden en kon iedereen ineens nagelstyliste of zelfs opleider worden. Waar er een tijd was dat het normaal was om meer dan 100 euro voor een set te vragen, moesten we noodgedwongen met z’n allen met die prijs naar beneden om dat Miepie om de hoek en Truus van drie straten verder voor 15 euro aan het nagelen was.
Ik weet niet hoe het nu zit met jouw tarieven, ik weet ook niet hoe het zit met jouw specialisaties, maar ik heb wel een lichtelijk vermoeden hoe het zit met jouw winst onderaan de streep als je alles, ja ook je uren, gaat uitrekenen. En dat kan niet anders dan geen vetpot zijn. Maar als dat laatste klopt dan heb je dus een hobby. En dit komt misschien hard aan, maar van een hobby ga je niet mega rijk worden. En als dit voor jou prima is en je intens gelukkig bent dan is deze boodschap niet voor jou.
Durven rebelleren
Nu kan ik hier het specialiseren gaan promoten en jou inspireren om een expert op een bepaald gebied te worden, maar daarvoor zal je eerst moeten durven rebbeleren. Ik bedoel hiermee dat je de keus moeten durven maken om te zeggen f*ck this: ik ga het vanaf nu anders doen. Want een onderscheidend vermogen zorgt ervoor dat je ‘een wat de gek ervoor wilt geven’-prijs kan vragen. Wanneer jij iets mega exclusiefs biedt of ergens ongeëvenaard goed in bent, waarom zou jouw tarief dan niet naar het dubbele kunnen?
Bubbeltje en macarons
En wat is super exclusief? Misschien om eens die salon op alle uitzonderingen te zijn die écht alle tijd heeft voor haar klant. Waarbij je een luxe ingerichte salon hebt, haar een bubbeltje inschenkt met een makaron ernaast, ze als afsluiting een heerlijk scrub en masker krijgt en standaard gratis olie en handcrème mee naar huis krijgt.
‘Daar is geen markt voor!’
Misschien denk je nu: daar is geen markt voor, niemand wil dit, en als jij dat denkt dan is dat de waarheid. Maar ik zal je het geheim vertellen: dat overal markt voor is! Het is alleen zaak dat jij beseft dat dit enkel en alleen en ondertussen alles, te maken heeft met het kiezen voor een specifieke doelgroep en hier jouw marketing en communicatie op aanpassen. Dat jij weet waar jij deze super exclusieve klant vindt en zij jou zien. En dingen doen die afwijken kost misschien wat meer tijd voordat je er succes mee hebt, maar zodra de eerste tevreden klanten bij jou geweest zijn gaat het als een lopend vuur, kom je in de krant of bij Hart Van Nederland.
Bepaal je eigen tarief
En oké misschien voelt dit voorbeeld als honderd stappen te ver voor jou, wanneer jij de moraal van mijn verhaal begrijpt en slechts twintig van die honderd stappen in de richting die ik bedoel zet, dan heb ik mijn doel met dit verhaal bereikt. Durf voor jezelf te gaan staan. Bepaal je eigen tarief. Doe alleen de behandelingen die jij leuk vindt. Bied iets aan dat jou uniek maakt. Zorg dat jij je eigen merk wordt en ga eens een keer lekker geld verdienen, want dat is jou gegund!