Bedenk de leukste acties voor jouw salon

nagels lakken

Acties doen het altijd goed in de salon. Het kan je nieuwe klanten opleveren, maar het is ook een manier om je waardering te uiten tegenover vaste klanten. Toch is het niet altijd makkelijk om een leuke actie op te zetten. Flyeren levert vaak geen nieuwe klanten op en kortingsacties trekken vooral ‘koopjesjagers’ aan. Lees snel verder en bedenk de leukste acties voor jouw nagelsalon. 

Publiek

Voordat je een actie gaat bedenken, is het goed om na te gaan wie in jouw salon komt. Wat is je doelgroep? Richt jij je op de klant die kwaliteit wil en daar ook voor wil betalen? Of wil jij juist dames behandelen die wat minder te besteden hebben? Wanneer je goed voor ogen hebt wie er in je salon komt, kan je jouw actie daarop aanpassen.

Samenwerken

Houd je ogen en oren open en kijk met welke partijen je kan samenwerken. Misschien zit je nagelstudio wel tegenover een kapperssalon. Op die manier kunnen jouw klanten een behandeling combineren en er een echte beautydag van maken. Hoe leuk is het als zij dan ook nog een beetje korting krijgen bij een duo-behandeling? Ga netwerken en bekijk welke partijen openstaan voor een eventuele samenwerking.

Lokale evenementen

Heb jij een salon in een dorp of juist in een grote stad? Waar je ook zit, overal worden lokale evenementen georganiseerd. Misschien kan je samenwerken door een standje te huren op een Ladies Night. Op die manier bereik je gegarandeerd jouw doelgroep. Daarnaast kan je lokale evenementen ook sponsoren of via die weg je actie bekend maken. Het zorgt ervoor dat jouw salon zichtbaarder wordt.

Bring a friend

De ‘bring a friend’ actie doet het altijd goed. Mond-tot-mond reclame werkt ontzettend goed. Met de ‘bring a friend’ actie benut je dit op de juiste manier. Vertel jouw vaste klanten dat zij vijf euro korting krijgen op een volgende behandeling als ze een nieuwe klant introduceren in jouw salon. Je kan er zelf voor kiezen of je de nieuwe klant ook een korting biedt. Uiteraard kan je de actie ook anders inpakken. Geef bijvoorbeeld gratis nail-art weg. Sommige klanten maken er zelfs een sport van om zoveel mogelijk nieuwe klanten te werven.

Speel in op het seizoen

Rond kerst zal je salon waarschijnlijk overuren draaien. Een actie is in dat geval misschien niet nodig. Maar wat dacht je van andere momenten in het jaar? Richt je tijdens Valentijn ook eens op de mannen. Misschien kan je een leuk pakketje maken met daarin een cadeaubon die zij cadeau kunnen geven aan hun vrouw. Ook na de feestdagen kun je een leuke actie introduceren. Promoot bijvoorbeeld een luxe spa manicure waarmee klanten comfortabel de winter doorkomen. En wat dacht je van Moederdag? Stel een duo-behandeling samen voor moeder en dochter en maak er een echte happening van.

Je visitekaartje

Klanten zijn jouw visitekaartje en mond-tot-mondreclame werkt nou eenmaal het beste. Ben je een beginnend stylist? Bied vrienden, familie en kennissen dan een set met korting aan. Je kan het ook gratis doen als jij jezelf hier goed bij voelt. Vraag of zij reclame voor je willen maken en geef ze een aantal visitekaartjes mee die ze kunnen uitdelen. Vergeet ook niet om een mooie reeks foto’s te maken van de setjes die je vervolgens kan delen op je sociale mediakanalen.

Professionaliteit

Laat zien dat je een professional bent. Je kan zoveel reclame maken als je wil, maar als je werk er niet professioneel uit ziet, trek je ook geen nieuwe klanten aan. Volg regelmatig nieuwe cursussen en voer jezelf op als expert. Deel jouw expertise met de klant. Plaats informatie over het verzorgen van de nagels op je sociale mediakanalen en maak professionele foto’s. Laat vaste klanten ook een recensie plaatsen op jouw Facebookpagina. Op die manier weten potentiele klanten dat je een goede stylist bent.

Gratis adverteren

Maak gebruik van gratis advertentiemogelijkheden. Laat je visitekaartje achter bij de lokale supermarkt of kijk of je jouw kaartje bij de cafetaria mag neerleggen. Op die manier blijf je hangen bij klanten. Levert het niets op? Dan heb je ook niets verloren. Kijk ook eens of je tegen een voordelig tarief kan adverteren bij het plaatselijke krantje. Je kan ook eens proberen om je advertenties op Facebook te promoten in de regio.

Op zoek naar meer tips om klanten aar je salon te trekken? Lees dan het interview met expert Marja Wiersema.

Marja Wiersema: ‘luister naar je klant’

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *