Zó vergroot je de zichtbaarheid van jouw salon online

Online vindbaarheid nagelstudio

Nagelstylisten met een eigen salon doen veel meer dan enkel klanten blij maken met mooie nagels. Als ondernemer ben je een manusje-van-alles. Dat houdt ook in dat je zelf de marketing moet regelen. Daarom geven we je zeven tips om de online zichtbaarheid van jouw salon te vergroten.

Website als visitekaartje

Het is misschien een beetje een open deur maar het is ontzettend waardevol om een eigen website te hebben die dient als online visitekaartje. Zo vergroot je de online zichtbaarheid van jouw salon. Dat is belangrijk, want een deel van jouw potentiële klanten begint haar zoektocht naar een nagelstudio via Google. Verder kan de (potentiële) klant jou en je salon beter leren kennen door een bezoekje te brengen aan jouw site. Schrijf in het kort iets over jezelf, leg uit welke diensten je aanbiedt, laat zien met welke producten je werkt en zet een prijzenlijst online.

Google My Business

Google My Business is een handige toevoeging voor nagelstylisten met een eigen website. Deze gratis tool helpt je om de zichtbaarheid van je site op het web te vergroten. Je kunt namelijk zelf beheren hoe jouw bedrijf wordt weergegeven in Google-producten, zoals Google Maps en Zoeken. Verder kun je opgeven welke diensten je biedt, een FAQ-sectie toevoegen, foto’s uploaden en klanten kunnen een review achterlaten.

Maak gebruik van SEO

Eigen website gemaakt en Google My Business geïnstalleerd? Dan is het tijd voor de volgende stap. Het websiteverkeer kun je namelijk verhogen met een aantal slimme aanpassingen op je website. Dit heet search engine optimization (SEO) oftewel zoekmachine optimalisatie. In dit artikel legt online marketeer Nicole Haanen uit hoe je met SEO meer potentiële klanten naar je nagelstudio kunt trekken: welke basisbeginselen kun je nu al toepassen op je website zodat je sneller naar voren komt bij relevante zoekopdrachten.

Wil je graag nog meer verdieping in je vak? Ben jij goed in wat je doet en wil jij jezelf verder ontwikkelen? Door Nailed It PRO lid te worden, krijg je toegang tot inspirerende artikelen op het gebied van ondernemen, marketing en salonmanagement. Lees meer >>

Verstuur een nieuwsbrief

Nagelstylisten met een eigen website kunnen ook een eigen nieuwsbrief versturen. Doe dit niet te vaak, hooguit één á twee keer per maand. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat mensen zich afmelden voor jouw nieuwsbrief omdat hun mailbox al zo vol is. In de nieuwsbrief kun je updates geven over je salon, maar ook klanten wijzen op aanbiedingen of een leuke winactie. Zorg ervoor dat het een feestje is om jouw nieuwsbrief te ontvangen.

LinkedIn als bedrijfspagina

Geen behoefte aan een uitgebreide website? Eerder vertelde LinkedIn-expert Nicole Haanen al hoe je LinkedIn kunt inzetten voor jouw nagelstudio. Zo legt ze uit dat LinkedIn ideaal is om je op zakelijk vlak te proifileren. Je kunt op LinkedIn bijvoorbeeld aangeven welke opleidingen of cursussen je hebt gevolgd. Heb je tijdens de lockdown jouw salon een grote make-over gegeven? Dan kun je daarover een post maken op LinkedIn. Zorg in ieder geval dat je profiel niet leegstaat, want als iemand jouw naam intypt op Google staat de LinkedIn pagina ergens bovenaan op de eerste pagina.

Kies social media kanalen die bij jou passen

Nee, je hoeft echt niet ieder social mediakanaal actief te gebruiken maar het is wel handig om op een paar plekken online te zijn. Het is tegenwoordig helemaal niet gek als een potentiële klant jou via een DM op Instagram benadert. Bedenk voor jezelf welk platform bij jou past en waar je klanten zitten. Is dat op Instagram of toch op Facebook? Trek jij veel jongeren aan door jouw fantastische nail art? Misschien is dan juist TikTok iets voor jou.

Deel waardevolle content

Je kunt een account op Twitter, Instagram, Facebook, LinkedIn of TikTok hebben, maar het is ook de bedoeling dat je er daadwerkelijk iets mee doet. Dat kan een oproep zijn, een foto van knalroze gelnagels of een kort verslag over die te gekke cursus die je hebt gevolgd. Wat je ook bedenkt: zet het online en laat zien dat je er bent. Om je zichtbaarheid te vergroten helpt het om met regelmaat iets te posten. Creator Studio is een gratis tool om berichten op Facebook in te plannen en voor Instagram kun je gebruik maken van Later.

1 Reactie

  • Linda de Groot schreef:

    Wat is een goede en betaalbare manier om een website te (laten) maken. Er is zoveel informatie over te vinden en er zijn zoveel aanbieders: ik zie door de bomen het bos niet meer😅.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *