Cosmeticaclaims in de nagelbranche: wat mag wel en niet?

cosmeticaclaims nagelbranche

Een claim is een statement of belofte over de eigenschappen van een product, zoals: ‘deze nagellak is zuurstof- en luchtdoorlatend’. Claims moeten voldoen aan bepaalde voorwaarden. In de praktijk blijkt dat cosmeticaclaims nog weleens verkeerd worden gebruikt binnen de nagelbranche. Dat merkte ook SkinConsult. Dit bedrijf helpt merkhouders bij het opstellen van de juiste documenten om aan de cosmeticaregulatie te voldoen.

Laten we het eerst even hebben over claims. Claims moeten duidelijk en begrijpelijk zijn voor de eindgebruiker en informatie bevatten die de gebruiker in staat stelt een geïnformeerde beslissing te maken. Kortom, een claim mag je dus niet zomaar maken. Je moet je statement kunnen onderbouwen. Sommige claims zijn überhaupt niet toegestaan. Denk daarbij aan: ‘dit product is goedgekeurd door de EU’ of, ‘bevat geen hydroquinone’. Kijk maar eens naar deze infographic van Skinconsult. 


Wil je graag nog meer verdieping in je vak? Ben jij goed in wat je doet en wil jij jezelf verder ontwikkelen? Door Nailed It PRO lid te worden, krijg je toegang tot inspirerende artikelen op het gebied van ondernemen, marketing en salonmanagement. Lees meer >>

Cruelty free en vegan

 Marjolein Luuring van SkinConsult ziet een ware trend ontstaan rondom de termen ‘vegan’ en ‘cruelty free’. We spreken van cruelty free als er geen dieren hebben geleden voor de productie van een cosmeticaproduct. Vegan daarentegen gaat een stap verder. Zo zouden er in een vegan product ook geen ingrediënten moeten zitten met dierlijke stoffen. ‘Deze claims zijn zo’n trend binnen de cosmeticabranche dat veel bedrijven het claimen. Soms hebben deze bedrijven echter niet het hele proces doorlopen.’ Dat houdt in dat de claims niet goed zijn onderbouwd en soms onterecht worden gevoerd.

Dierproefvrij

Volgens Marjolein Luuring is dat niet gek. ‘Veel starters denken er ook niet aan, maar als SkinConsult wijzen we bedrijven er graag op om problemen te voorkomen.’ Een andere term die we vaak terugzien op verpakkingen is ‘dierproefvrij’. ‘Dit mag je sowieso niet claimen. Geen enkele cosmetica in Europa mag getest worden op dieren. Het is verboden als je daarmee gaat pronken, want dierproeven zijn verboden. Je voldoet aan de wetgeving en doet niets anders dan anderen.’ Door dit soort uitspraken wekt een fabrikant de illusie dat andere bedrijven, de concurrent, bijvoorbeeld wel test op dieren.

Medische claims

Ook medische claims mogen niet zomaar gemaakt worden. Denk aan cremes die beweren tegen acne te werken. ‘Deze claims vallen niet onder de cosmeticawetgeving, maar zijn echt medisch. Acne is een medische aandoening en dan mag je niet zomaar claimen dat jouw cosmetica product werkt tegen deze aandoening.’

Tijdens een bezoek aan de Beauty Trade Special, begin dit jaar, merkte SkinConsult dat er aardig wat bedrijven zijn die op bovenstaande punten de mist in gaan. Ook bij nagelproducten bleek het een en ander fout te gaan qua claims. Wat kan je als nagelstylist doen om na te gaan of  een claim klopt en of het niet gaat om een misleidende marketingtruc of een ‘foutje’? Een goed begin is in ieder geval om altijd in het bezit te zijn van de Safety Data Sheet (SDS) van een product. In het Nederlands wordt dit ook wel het veiligheidsinformatieblad genoemd.

Veiligheidsinformatieblad

Een SDS is een document met meer informatie over de risico’s van een product, aanbevelingen voor veilig gebruik, transport, afvoer, eigenschappen van een product en de chemische samenstelling. Tegenwoordig kan je checken of een SDS-sheet voldoet aan de belangrijke eisen met betrekking tot gezond en veilig werken. Doe hier de check. Aan een SDS-sheet kan je al het een en ander aflezen waardoor je meer informatie krijgt over de betrouwbaarheid van een claim.

Europese merken

Daarnaast is het als nagelstylist belangrijk om te kiezen voor een betrouwbaar merk. Importeer bijvoorbeeld geen producten vanuit Aliexpress of Alibaba. De risico’s zijn groter omdat deze bedrijven niet hoeven te voldoen aan de Europese cosmeticaverordening. Door de producten te kopen en te gebruiken in je salon, word jij gezien als verantwoordelijk persoon terwijl je vaak niets weet over de samenstelling van het product. Kies dus liever voor een merk van Europese bodem. Lees hier meer over de wereld achter jouw potje gellak van 0,90 cent.

Eigen merk

Mocht je wel willen importeren buiten Europa, neem dan een goede adviseur in de hand. SkinConsult kan je helpen met het verkrijgen van de juiste documentatie. Ook wanneer je een eigen merk wil opstarten, is het goed om advies in te winnen over de regelgeving. Men denkt vaak dat het opstarten van een merk gemakkelijk is, maar er komt veel bij kijken.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.