Stop de verkoop aan consumenten en niet geschoolde nagelstylisten

stop verkoop

De laatste tijd krijg ik als hoofdredacteur steeds vaker een mail of belletje van een onderzoeker of journalist: want hoe veilig is ‘jullie’ branche eigenlijk? Er is immers geen branchevereniging en waar moeten nagelstylisten zich eigenlijk aan houden? En die producten waar jullie mee werken, zijn die niet gevaarlijk? Ik krijg er soms een punthoofd van, want hoe leg je uit dat het inderdaad gevaarlijk kan zijn, maar dat er veel professionele nagelstylisten zijn die weten waar ze mee werken?

Het is een onderwerp waar je als journalist niet even een artikel van tweehonderd woorden aan kan wijden, laat ik dat vooropstellen. Met de snelheid waarmee online media tegenwoordig werken, de druk van zo snel mogelijk publiceren en de desinformatie die online te vinden is, is het voor journalisten niet makkelijk om de juiste informatie te delen. Als ik journalisten spreek over dit onderwerp, resulteert het al snel in een gesprek van minimaal één uur, waarna er vaak geen publicatie verschijnt vanwege de complexiteit van het onderwerp.

ACADEMY

Meer verdieping in je vak? Wil je bijleren op het gebied van marketing, productkennis, veilig werken of hygiëne? Word PRO-member of bekijk het cursusaanbod in onze ACADEMY. Wij zijn er speciaal voor jou als professional.

For professional use only

Want laten we eens inzoomen op die producten. De acrylaten HEMA en Di-HEMA mogen sinds eind 2021 alleen nog in nagelproducten voor professioneel gebruik worden toegepast. Op de verpakking van deze producten moet ‘for professional use only’ ofwel, ‘alleen voor professioneel gebruik’ staan. Ook de waarschuwing ‘kan een allergische reactie veroorzaken’ is verplicht. Wat goed, zou je denken…

Niets is minder waar. Merkhouders en groothandels mogen deze producten niet verkopen aan de consument volgens de Cosmeticaverordening. Toch vliegen de potjes gellak met onder andere HEMA en Di-HEMA als warme broodjes over de toonbank. Laat ik voorop stellen dat deze ingrediënten niet perse de boosdoener zijn: van héél veel andere acrylaten kan je ook een contactallergie krijgen. De basisregel geldt: het gaat erom hoe je met deze producten werkt en als professionele nagelstylist hoor je dat te weten.

Massa = kassa

Van consumenten kunnen we niet verwachten hoe zij met bepaalde ingrediënten om moeten gaan. Dat is de reden dat bijvoorbeeld HEMA en Di-HEMA voor professioneel gebruik zijn. Hoe komt het dan dat toch veel groothandels producten met deze ingrediënten aan consumenten verkopen? Het antwoord is eigenlijk simpel: het brengt geld in het laatje en het wordt nagenoeg niet gecontroleerd.

Maar het is toch ook moeilijk om dit te controleren? Nee hoor. Een praktische toepassing is bijvoorbeeld het vragen naar een KvK-nummer van een professional. Maar helaas: via Google heb ik binnen één minuut gellak met HEMA besteld zonder vermelding van een KvK-nummer. Er zijn zelfs merken die zich volledig richten op de consument. Oké, met een KvK-nummer weet je nog niet zeker of iemand een professionele nagelstylist is, maar we maken het consumenten en zwartwerkers net wat moeilijker.

Mijn zoektocht ging verder. Leden van de Europese Unie, dus ook Nederland, mogen zelf bepalen hoe ze handhaven op ‘professioneel gebruik’ producten. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is toezichthouder op dit gebied en geeft aan geen juridische mogelijkheden te hebben om hierop te handhaven. Oké, wie dan wel? Er is dus geen instantie, geen organisatie, die toeziet op uitsluitend professionele verkoop van producten met hoog allergene stoffen in onze branche? Bizar.

Verkoop aan banden leggen

Het wordt hoog tijd dat ook groothandels en merkhouders hun verantwoordelijkheid nemen en producten die ‘for professional use only’ ook écht enkel en alleen aan professionals verkopen. We kunnen het er nog lang en breed over hebben wat voor ons dan de definitie is van een professionele nagelstylist, maar ik zou tegen groothandels willen zeggen: volg je onderbuikgevoel.

Door enkel aan professionals te verkopen, kunnen we onze branche verder professionaliseren. Dat kunnen we alleen samen: nagelstylisten, groothandels en merkhouders moeten de handen ineenslaan. En jij als nagelstylist? Bedenk goed of de groothandel waar je producten wil verkopen dezelfde visie nastreeft op dit gebied.

De consument

Of gaan er gellakpotjes als warme broodjes over de toonbank richting de consument? Die consument het te duur vond om iedere drie weken terug te komen bij jou in de salon en dus maar zelf aan de slag is gegaan. En die vervolgens na een aantal maanden compleet verslagen een Whatsappje naar jou als nagelstylist stuurt met de vraag wat die jeukende plekken op haar vingers kunnen zijn?

Nog meer artikelen lezen? Word dan lid van onze community.

Schrijf je in en ontvang het laatste nieuws, acties en tips.

We sturen je geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer info.

Schrijf je in en ontvang het laatste nieuws, acties en tips.

We sturen je geen spam. Lees ons privacybeleid voor meer info.